L’avaluació competencial i els instruments d’avaluació

Pàgina de Nati Bergadà

L’avaluació competencial i els instruments d’avaluació

Actualment tenim molt clar que els infants han d’aprendre a aprendre, han d’aprendre a gestionar el seu propi aprenentatge, perquè puguin aprendre durant tota la vida i ser autònoms aprenent. Vivim en una societat canviant que evoluciona constantment. Els infants cal que adquireixin estratègies/coneixements per aprendre constantment, que siguin autònoms aprenen, que sàpiguen adaptar-se a les necessitats del moment i ser creatius per reinventar-se.

Partint d’aquesta concepció de l’aprenentatge, cal que fem un canvi de mirada en l’avaluació i que entenguem l’avaluació com a aprenentatge. Una avaluació formativa i reguladora que permet, tant a l’infant com als docents, identificar el grau d’assoliment competencial de l’infant.

Des d’aquesta mirada d’avaluació competencial entenem que és tan important o més, avaluar el procés que l’alumne/a ha seguit per a aprendre, com els continguts apresos. Els infants han de ser conscients de: què saben, els dubtes que tenen, quins errors cometen, què els passa quan s’equivoquen, què poden fer per corregir l’error, quines estratègies els funcionen per aprendre …

“Identificar els obstacles i els errors i trobar camins per superar-los requereix temps per a l’autoreflexió, però aquest temps és el més útil perquè realment hi hagi aprenentatge” (Avaluar és aprendre)

Entenent aquesta mirada de l’avaluació, no té sentit que:

• Desvinculem l’avaluació del procés d’aprenentatge.
  • Basem l’avaluació exclusivament a recollir informació sobre els continguts apresos.
  • Utilitzem l’examen com a únic instrument d’avaluació.
  • Parlem d’exàmens finals ni de setmana d’exàmens.
  • Donem la responsabilitat de l’avaluació al docent i mantinguem al marge als infants.

El model tradicional d’avaluació:

• Fa més visible el que l’infant no sap que no pas el que sí que sap.
  • Desencadena emocions negatives en els infants cap a l’aprenentatge.
  • Genera patiment i angoixes als infants i a les famílies.
  • No evidencia l‘evolució i progressió en l’aprenentatge que ha fet l’infant.

En el paradigma d’educació en què ens trobem actualment, cal que:

• Centrem la mirada en l’aprendre a aprendre.
  • Concebem l’avaluació com a part de l’aprenentatge.
  • Impliquem als infants en la seva autoregulació.
  • Promovem sistemes que afavoreixin l’autoavaluació i la coavaluació.

En aquest article descobriràs diferents instruments que pots utilitzar per avaluar competencialment als teus alumnes. Veuràs exemples d’aquests instruments duts a terme per docents de diferents escoles.

– Frases per fer informes: Observacions generals de l’infant (Infantil i Primària)

– Frases per fer informes per primària

– Frases per fer informes per infantil

Clica per a més articles sobre avaluació