Més de 1.125 kg de deixalles envolten les escoles del Parc.

Les escoles del Parc Natural del Cap de Creus es mobilitzen pel medi ambient. 1.125 kg ha estat la quantitat de deixalles que han recollit les escoles del Parc.

Un total de 586 nenes i nens d’entre 8 i 12 anys pertanyents a la Xarxa d’escoles del Parc Natural del Cap de Creus (XEPNCC). Han participat, el passat mes de març, a la Primera edició del Correcull escolar a la comarca de l’Alt Empordà. Aquesta activitat és coneguda, en l’àmbit internacional, amb el nom de Plogging. Es tracta d’una acció de conscienciació social, destinada a sensibilitzar a tota la ciutadania de la necessitat de protegir i tenir cura del medi natural.

A partir de la conferència motivacional realitzada per la Núria Burgada (directora del programa educatiu de la Fundació Kilian Jornet). Els centres van anar per feina. Equipats amb bosses, guants i pinces l’alumnat es va desplaçar pels diferents itineraris traçats per tal de netejar de deixalles els voltants de les seves escoles. S’ha arribat a recollir, la vergonyosa quantitat de, 1.125 kg de deixalles! Una dada que ha sorprès l’alumnat, mestres i famílies.

Aquesta acció ha suposat descobrir l’abast del problema de les deixalles que es troben escampades per tot el territori, a partir de la seva anàlisi teòrica i pràctic. Cada escola ha anat projectant el seu itinerari de neteja amb l’objectiu inicial de cobrir, entre tots, la mítica distància de la Marató 42.195 metres. Però… aquesta distància es va superar fins a aconseguir netejar 57,07 quilòmetres de camins pertanyents als municipis de Portbou, Colera, Llançà, Port de la Selva, Selva de Mar, Pau, Palau-Saverdera, Vilajuïga i Roses.

Durant l’acció es van geolocalitzar 11 abocaments il·legals als marges dels camins i descampats amb cadires, runa, vàters, rodes… Aquests abocaments són una greu font de contaminació. Les dades de la recollida, seguint la metodologia de ciència ciutadana, s’han anat bolcant en diferents plataformes de denúncia i equips de recerca. Així com als ajuntaments i tècnics del Parc Natural per tal de poder procedir a la seva retirada i facilitar el disseny d’estratègies de millora per tal d’evitar nous abocaments.

El Correcull va més enllà de la recollida de deixalles. Es tracta de fer-se preguntes per entendre què i qui hi ha al darrere d’aquests abocaments. Què suposa pel medi ambient? Quina relació tenen amb el Canvi climàtic? Què comporta contaminar els oceans? Quin paper tenen els ecosistemes en el nostre benestar?

Al llarg de tot el curs les escoles han intentat donar resposta aquests interrogants per tal d’empoderar a l’alumnat en una educació centrada en la reflexió, el compromís i l’acció. Per tant, es tracta d’una proposta competencial al voltant de la sostenibilitat del planeta que parteix de les accions de proximitat que els ha permès capbussar-se en diferents continguts, APPs, anàlisi de dades, gràfics i lectures. Els objectius que s’han treballat han estat: Descobrir l’entorn proper. Generar vincle i sentit de pertinença amb el territori. Fer-se preguntes rellevants i aportar respostes competencials i Donar resposta als reptes del futur i ser part de la solució.

De la sessió d’avaluació del projecte en destaquen les següents reflexions,

“Estem envoltats de deixalles. Ens hauria de fer reflexionar”.

“Si tretze escoles han recollit més de 1.000 kg de deixalles. Quantes deixalles poden recollir, en un sol dia, els 88 centres de la comarca?”.

“Estem parlant de desenes de tones de deixalles repartides per tota la comarca”.

“Sí, en aquests moments, es poguessin recollir totes les deixalles escampades pel territori. No hi hauria abocador on dipositar-les, ni suficients plantes de residus per gestionar-les”.

“Les escoles ens han donat una lliçó d’implicació i compromís amb el medi”.

“Esperem que aquesta iniciativa es pugui estendre per tots els centres de la comarca. Per tal d’aconseguir caminar per la natura sense trobar cap rastre de la nostra presència”.

“Els nois i noies ens interpel·len directament, a nosaltres, als adults. Hem d’actuar, ara. No demà”.

“L’alumnat s’ha quedat molt sorprès d’aquests comportaments incívics. Què hi fa un vàter al mig d’un camí? Qui ho tira? Per què?”.

“Les deixalles són una realitat aclaparadora que diu molt poc dels humans. Un veritable problema que ens interpel·la més enllà de l’escola”.

“Cada moment compta. Es pot aprendre i entendre el món amb una actuació d’aquestes característiques. Quan parlem d’educar en un esperit crític, constructiu i transcendental parlem d’interpel·lar-nos a tots plegats”.

Les escoles de la XEPNCC manifesten que tenen previst continuar, els cursos vinents, programant el Correcull pels valors que porta associats. Aquesta activitat ha comptat amb l’acompanyament dels tècnics del Parc Natural, el Servei educatiu de l’Alt Empordà, l’Agència de Residus de Catalunya i l’Àrea de Medi Ambient del Consell Comarcal.

Resum fotogràfic dels grups implicats,

Podeu ampliar la informació a: https://serveiseducatius.xtec.cat/altemporda/xarxa-descoles-del-pn-cap-de-creus/correcull-ae/itineraris-correcull-ae/

RECULL DE PREMSA