Quin xou!

Trenta mil seguidors a Instagram aconseguits en poques setmanes. Més d’un milió i mig de reproduccions dels continguts publicats a les seves xarxes, i una quota de pantalla mitjana del 18% dels programes emesos, que arriba al 28% en la franja dels 4 als 12 anys. Tot això és Eufòria, el concurs de talents estrenat per TV3 el passat de març, que creix en audiència i en seguidors a cada gala.

De les moltes maneres que té l’entreteniment audiovisual d’enganxar-nos, la telerealitat és, sense dubte, un dels formats més exitosos. Disfressats de veritat, els xous d’impacte juguen a amagar la selecció de personatges, el guió, les regles establertes, les estructures narratives… en definitiva, la ficció que són realment.

Així que, aprofitant la tirada d’Eufòria entre el públic jove, us proposen treballar el format del reality amb Quin xou!
En aquesta unitat didàctica, hi trobareu propostes per reflexionar i analitzar els xous d’impacte des de diverses perspectives, a partir de l’experiència de l’alumnat. 

Quin xou! 

  • ens endinsem en la telerealitat amb un fragment del programa Quan arribin els marcians de TV3.
  • Analitzem les característiques dels concursos de talents amb Eufòria i La Voz Kids.
  • Identifiquem els estereotips i els valors presents analitzant una gala d’ Operación Triunfo.
  • Coneixem altres tipus de xous d’impacte i com funcionen.

    Accés a la unitat didàctica

    Els xous d’impacte tracten temàtiques d’interès general com ara l’amor, l’èxit, la convivència, la millora personal o, fins i tot, l’esport i l’alimentació i exposen els sentiments i la intimitat dels altres per crear un espectacle. Són temàtiques d’interès general al voltant de les quals podem sentir-nos identificats o posicionar-nos en relació amb els comportaments o els conflictes de persones “reals” convertides en personatges d’entreteniment.

    Com amb tots els continguts audiovisuals que consumim, quan busquem entretenir-nos també és important tenir una mirada crítica. I quan ens trobem davant d’aquest tipus de programes cal que ens allunyem dels estereotips i de la idea d’èxit que de vegades s’hi promou, tot avaluant si els valors que s’hi mostren implícits encaixen amb els nostres.

    En aquesta unitat es proposa partir de l’experiència del mateix alumnat per entrar en els xous d’impacte que consumeix. A partir d’aquí es fan propostes per reflexionar i analitzar els xous d’impacte des de diverses perspectives: els estereotips que reflecteixen, els valors que s’hi promouen, com funcionen o quin és el rol que tenen els concursants, el jurat o el públic. La finalitat és facilitar recursos per poder fer-ne un consum crític i responsable.