Joan Fuster a l’aula

La celebració oficial del centenari del naixement de Fuster, decretada per la Generalitat Valenciana i la Generalitat de Catalunya, va començar el primer de gener i s’allargarà durant tot el 2022. L’efemèride coincideix amb els trenta anys de la seva mort els seixanta anys de la publicació de la seva obra més influent: l’assaig ‘Nosaltres, els valencians’.

Per contribuir a fer-ne memòria, l’ONG del valencià ja ha impulsat la creació de la compte de Twitter @TuitsDeFuster, que des del primer de gener comparteix cada dia un aforisme de l’assagista valencià.

Joan Fuster i Ortells  (1922-1992) va ser un advocat, poeta i intel·lectual valencià que va cultivar sobretot l’aforisme i l’assaig i que va treballar durant tota la vida per la defensa de les llibertats democràtiques.

Catedràtic de literatura de la Universitat de València, també va dirigir l’Institut de Filologia Valenciana i va ser membre de l’Institut d’Estudis Catalans, el Consell Valencià de Cultura o la Institució Valenciana d’Estudis i Investigació. A més de formar part de nombrosos jurats de premis literaris, també en va rebre molts, tant de l’àmbit literari com de l’àmbit cívic: Joaquim Folguera, Josep Yxart, Concepció Rabell, Premi d’Honor de les Lletres Catalanes, el Premi de les Lletres del País Valencià, la Medalla d’Or de la Generalitat de Catalunya o l’Alta Distinció de la Generalitat.

Mem de sortida de l’Any Joan Fuster (PEN Català)

Propostes didàctiques sobre l’obra de Joan Fuster:

NOMS PROPIS Joan Fuster

(Pàgina web LletrA, que ofereix informació i documentació especialitzada en la literatura catalana, adreçada als lectors, professors, estudiants, professionals i, en general, a totes les persones interessades pel llibre i la lectura en català).

Montserrat Roig entrevista Joan Fuster Al programa ‘Personatges’ (TVE Catalunya, 1977)

Guia de lectura del llibre Antologia de Joan Fuster (Onada Edicions, 2013), una selecció de textos a càrrec de Vicent Terol.

Les activitats que es proposen permeten acompanyar la lectura comprensiva (amb tot el que comporta de comprensió del text i del context, no oblidem que la datació dels escrits abraça des dels anys cinquanta fins a l’any 1991), reflexionar sobre les idees que Fuster desenvolupa en els seus assajos i els arguments que utilitza per defensar les tesis.

PROPOSTA DIDÀCTICA-Assaig-Dicc.Ociosos

PROPOSTA DIDÀCTICA: «L’ASSAIG, entre la literatura i la raó».

[Materials didàctics12. Gen. Valenciana, 1994. València. Consell. Educ. i Ciència] Isidre Crespo i Redondo

Joan Fuster i els aforismes

«La petita fantasia verbal de l’aforisme m’ha seduït sempre –per a més exactitud: ara i adés–, enmig del treball adust de cada dia, i no he sabut resistir-m’hi. Al capdavall, no és sinó un vici innocent, innocentíssim.»

Joan Fuster, amb perspectiva científica

«Una de les dimensions més desconegudes de la monumental obra de Joan Fuster és la constituïda per reflexions i divagacions a propòsit de la ciència, la tecnologia i el progrés. Sorprèn, certament, que la crítica a penes hi haja parat esment. I només un parell de causes poden explicar tan clamorosa desatenció: d’un costat, la dispersió dels textos sobre el tema; de l’altre, la distorsionada perspectiva –amb enfocaments essencialment filològics, històrics o polítics– amb què s’ha tendit a encarar l’anàlisi del corpus fusterià. El propòsit d’aquest article és fer una crida d’atenció respecte de la qüestió: invitar a una relectura de l’apassionant univers fusterià des d’aquesta òptica de lúcida sensibilitat davant els reptes i les conseqüències de l’avanç científic en el segle XX.»

(Joan Borja, «La ciència segons Fuster», Mètode, núm. 33. 2002) Per Isidre Crespo

Idees per treballar l’obra de Joan Fuster a l’aula

Fuster és un imprescindible de la nostra literatura, però normalment dubtem a l’hora de portar-lo a l’aula perquè als alumnes els costa entendre els seus missatges.

Per intentar trencar la barrera tàcita que ja fa temps es va imposar entre els joves i ell, enguany hem provat a apropar-nos a la seua figura i als seus escrits d’una manera diferent.

Per saber-ne més:

Espai Joan Fuster
Ací trobareu una gran quantitat de recursos, com la biografia completa, la bibliografia, arxiu fotogràfic

Aula didàctica Joan Fuster
L’Aula Didàctica de Cultura Contemporània Joan Fuster és un programa d’innovació educativa autoritzat per la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana des del curs escolar 2016-17. Concebuda en el marc de l’Espai Joan Fuster, té com a objectiu difondre i dinamitzar l’obra de l’escriptor valencià d’acord amb la seua multiplicitat d’interessos, que comprén camps tan diversos com la literatura, la música, les arts plàstiques, el periodisme, la filosofia, l’economia, la política i la història.

Mitjançant una visita guiada al Museu Joan Fuster i la realització de tallers didàctics dissenyats específicament per cada etapa educativa, l’Aula reforçarà en els participants el coneixement de la vida i obra de Joan Fuster. A més, periòdicament es programaran activitats culturals i de formació acadèmica en col·laboració amb altres institucions.

Museu Joan Fuster
Espai web del Museu Joan Fuster.
La zona expositiva del Museu ocupa la planta baixa de la Casa Joan Fuster, al número 10 del carrer de Sant Josep, de Sueca, la capital de la Ribera Baixa. És el lloc on va transcórrer la major part de la vida de l’escriptor —havia nascut al número 30 del carrer de la Punta— des dels vuit anys fins a la mort.

Cada casa, un personatge (Interactius del Diari Ara)

Joan Fuster, el segle del centaure Reportatge de Ferran Bono

Amics i estudiosos valoren, arran del centenari, la vida i l’obra de l’erudit i literat de Sueca, amb una dimensió política que a voltes va eclipsar la seua brillant escriptura