Finances ètiques

En els darrers anys, l’educació financera ha estat inclosa al currículum formatiu. Si l’educació financera forma part del projecte educatiu és fonamental incidir perquè inclogui la sensibilització sobre els impactes humans, socials i ambientals del sistema financer i de l’operativa bancària i per assignar responsabilitats individuals i col·lectives a la construcció d’una societat més justa i solidària .

Una cançó no només ajuda que cada persona expressi allò que s’ha après, sinó que pot ajudar que aquesta conscienciació pugui ser transmesa a més persones i pugui animar-les a investigar més sobre les matèries apreses. Per això, des de la xarxa Finantzaz Haratago han apostat per introduir mètodes educatius alternatius com la música rap, per ajudar a fer que l’aprenentatge sigui més dinàmic, senzill i motivador.

«Bombo, caixa i finances ètiques: La música rap com a eina de transformació social», una publicació elaborada juntament amb Toni Mejías, músic professional i component de les reconegudes bandes Los Chikos del Maíz i Riot Propaganda.

Segons la Comissió Europea, a l’àmbit escolar l’educació financera fa referència a l’“ensenyament de coneixements i
valors que permetin a l’alumnat prendre decisions financeres informades i assenyades a la seva vida diària i preparar-lo per als reptes financers bàsics amb què es trobaran al llarg de la seva vida”.
Les finances tenen una gran influència en la configuració d’ un tipus o un altre de societat.

La educación financiera, al estar condicionada por las entidades financieras privadas, se muestra sometida a riesgos evidentes derivados del paradigma económico del que parte la consideración de lo que es capacitación financiera y, por
tanto, de cuáles son los contenidos seleccionados en el programa formativo, cuáles los omitidos y quién los imparte.

Es necesario conocer el contexto educativo concreto y los contenidos curriculares vigentes para trascender este marco para abordar la economía en su conjunto desde una visión crítica y aportar a estos materiales un enfoque multidisciplinar y transversal, pero también vincularlos a las realidades concretas del alumnado.

Dentro de este contexto, valoramos el poder de la música como herramienta educativa y transformadora. A través de
actividades prácticas culturales, se pueden trasmitir mejor las ideas sobre educación financiera y lograr poner la imaginación y el desarrollo personal al servicio de un futuro económico más sostenible. En este caso, la música rap sirve para crear conciencia de los problemas reales de nuestro día a día. Es útil para plasmar pensamientos y sentimientos en un papel. Es positivo a la hora de aprender entreteniéndose, de trasladar conceptos de la cabeza al
cuerpo, de compartir con el resto las dudas de cada uno y buscar salidas y respuestas conjuntas. La música tiene
el poder de crear comunidad.

Este proyecto va dirigido a jóvenes del segundo ciclo de la ESO y Bachiller.

Entidades financieras privadas han asumido el Plan de Educación Financiera como su ámbito de intervención, imprimiendo su visión de lo que debe ser y, por lo tanto, conceptualizando una determinada Educación en Finanzas.

Nos parece cuestionable que las entidades financieras, directa o indirectamente, estén elaborando los objetivos y contenidos en materia de educación financiera y que además impartan formación para diferentes sectores de la población en los que tienen intereses corporativos específicos (captación de clientes, planes de pensiones privados…).