El treball reproductiu o treball de la reproducció

El treball reproductiu o treball de la reproducció es refereix tant al treball necessari per a la reproducció humana dut a terme per les dones al llarg de la història (l’embaràs, el part o la lactància) com el conjunt d’atencions i cures necessàries per al manteniment de la vida i la supervivència humana: alimentació, cures físiques i sanitaris, l’educació, les relacions socials, suport afectiu i psicològic o el manteniment dels espais i béns domèstics

S’anomena treball reproductiu per diferenciar-ho del treball productiu dirigit a generar béns i serveis. Davant del treball productiu, assalariat i reconegut socialment en les societats industrialitzades, el treball de reproducció no es reconeix ni econòmica ni socialment. Els canvis socials en l’esfera productiva i reproductiva força a repensar la tradicional i desigual distribució de les càrregues entre les dones i els homes, així com el reconeixement social i econòmic treball reproductiu.

(Article Vikipèdia)

PROPOSTES PER A L’AULA:

Quina feinada!

( Museu Etnològic i de Cultures del Món)
L’objectiu central d’aquesta activitat és que l’alumnat reflexioni sobre la diferència entre necessitats bàsiques i secundàries dels grups humans i les activitats orientades a satisfer-les; així mateix, que es valori el paper de la dona.

Qui fa què?

El repartiment de tasques a la casa

A tavés d’un petit qüestionari els alumnes poden analitzar el repartiment de les tasques de la llar entre els progenitors, per després debatre sobre la sobrecàrrega mental que comporta el treball reproductiu, del que sempre s’ha responsabilitzat les dones.

Treball productiu, treball reproductiu

Institut La Mallola

Webquest amb activitats, textos, recursos, etc. (ESO i BATX.)

L’objectiu és ajudar a entendre la importància i la necessitat del treball reproductiu, realitzat generalment per les dones.

És habitual que a les nostres societats anomenem treball el que es fa fora de casa: un taller, una oficina, una botiga, una obra…, i gràcies al qual s’obté un sou. En canvi, les feines que es fan dins la llar, la neteja, la cuina, l’endreçament de la roba, la cura de determinades persones (menors, ancians, persones malaltes), l’enorme nombre de tasques perquè tot funcioni, etc., com que no es retribueixen amb diners, no són considerades com a treball. Aquest és el treball reproductiu. Per contra, el que es fa fora de casa, que és objecte d’intercanvi en el mercat i pel qual es rep un salari, és el treball productiu. El treball reproductiu és la base sobre la qual es realitza el treball productiu. Si no es fes el primer, no es podria realitzar el segon.

Més recursos d’informació:

Per què tenir fills precaritza les dones?

Alba Domingo
Vídeo: Mar Acero i Marc Ortín

La bretxa de gènere que viuen les dones al mercat laboral s’accentua molt quan decideixen tenir fills. Segons l’informe d’Impacte de Gènere de l’Estat, en tenir criatures la carrera professional de les dones s’enfonsa encara més en la precarietat, mentre que els homes reforcen les seves carreres. Si a això hi sumem la precarietat juvenil, la crisi de l’habitatge, que no hi ha mecanismes de conciliació laboral, que gairebé no hi ha ajudes a la criança i la manca de corresponsabilitat en les tasques de cura, poques coses fan pensar que la maternitat no serà un obstacle en un món laboral i social tan fràgil. I amb tot això, encara es pregunta a les dones per què no tenen fills.

Per què la maternitat precaritza les dones?

Les dades són clares i parlen per si soles: abans dels 25 anys la bretxa de gènere és evident que existeix, ja que les dones cobren de mitjana un 16% menys per fer la mateixa feina, però és amb l’arribada de la maternitat que es multipliquen les desigualtats.

​Informe de impacto de género 2021 (pdf)

Diagnóstico objetivo y cuantificado de la situación de la sociedad española en aspectos primordiales de la situación social contemporánea, analizando como aspectos básicos de esta realidad siguen siendo sensibles al género del ciudadano, tanto mujer como hombre.
Este informe presenta datos sobre ocho áreas concretas: Empleo,Salarios,Educación,Salud, Empleo del tiempo y Conciliación laboral, Ciencia y Tecnología,Violencia, y Poder yToma de decisiones

Els temps de les dones: pobresa o saturació?

Fina Rubio, Presidenta de la Fundació Surt

Les polítiques de conciliació han fet recaure sobre les dones la responsabilitat de trobar solucions sense alterar el model social de divisió sexual del treball

Les dones dediquem gairebé quatre hores i mitja diàries a les tasques de la llar i la família, dues hores diàries més que els homes.

El nostre problema no està en no tenir temps suficient, sinó en el fet que el temps que tenim està sobrecarregat, per haver de donar resposta, alhora, al temps productiu i al temps reproductiu en un model social que no valora les cures com a treball real.

Dona no és sinònim de mare

La maternitat comença a definir-se com una opció, qüestionant la visió tradicional que fa indestriables els conceptes de dona i mare.

“Cada cop són més les dones que no volen tenir descendència, tot i que la idea de dona lligada a la maternitat encara perviu avui en dia. “A les dones se’ns exigeix que siguem joves eternes, treballadores lliurades, esposes complaents i a més, mares. No estic disposada a acceptar aquest plantejament de vida i el que n’opini la societat m’és igual”. “Si algun dia volgués tenir fills, adoptaria. No entenc aquesta obsessió per tenir fills biològics, bastant malament està el món com per a continuar portant-hi criatures”.