Drets d’imatge dels docents

La protecció dels drets d’imatge és una qüestió essencial per garantir la privacitat de les persones.

Com es poden reclamar els drets d’imatge per tal d’assegurar-nos que la nostra presència en mitjans visuals i xarxes socials dels nostres centres de treball és coherent amb les nostres idees, preferències i necessitats?

Recordem que el respecte pels drets individuals és fonamental, i la nostra exposició voluntària és clau per mantenir una relació positiva amb la comunitat educativa.

→Ús d’imatges, publicació de dades de caràcter personal i de materials

El centres i les administracions educatives disposen d’espais de comunicació i difusió, inclosos els espais web (adreça o adreces web), on informen i fan difusió de les activitats escolars lectives, complementàries i extraescolars.

En aquests espais es poden publicar imatges o veu en què apareguin, individualment o en grup, alumnes i professors/ores que fan les activitats esmentades.

Atès que el dret a la pròpia imatge és reconegut en l’article 18.1 de la Constitució espanyola i està regulat per la Llei orgànica 1/1982, de 5 de maig, sobre dret a l’honor, a la intimitat i a la pròpia imatge, la direcció del centre ha de demanar el consentiment per publicar fotografies i vídeos on apareguin alumnes, professors i personal del centre on hi siguin clarament identificables.

La difusió d’imatges, de veus i d’altres dades personals implica un risc per al dret a la protecció de dades, per a la privacitat i per al dret a la pròpia imatge, ja que se’n pot perdre el control.

Per aquest motiu, els centres educatius demanen el consentiment i es comprometen a fer una publicació curosa de les
dades personals als espais de comunicació i difusió.

Documents d’autorització/consentiment:

En aquest enllaç trobareu l‘autorització relativa als alumnes majors de 14 anys i al professorat i personal del centre: ús d’imatges, publicació de dades de caràcter personal i de material que elaboren.

La inclusió de fotografies de docents en les xarxes socials dels centres educatius o administracions educatives no és estrictament necessària.

→La protecció de dades personals als centres educatius

Drets d’imatge a les entitats

Aquest article forma part d’una sèrie d’articles sobre obligacions legals. Consulta la resta d’articles a ‘Obligacions legals de les associacions: tot el que cal saber’ (CRAJ).

Una de les obligacions legals que les associacions heu de tenir en compte és demanar la cessió de drets d’imatge abans de publicar cap fotografia d’alguna persona. (Article sencer en aquest enllaç).

L’Autoritat Catalana de Protecció de Dades ha elaborat respostes a preguntes freqüents en matèria d’educació, que serveixen de complement a les Pautes de protecció de dades per als centres educatius, per donar el suport necessari a les escoles per establir les polítiques i els procediments necessaris en el tractament de dades que han de dur a terme en el funcionament normal d’un centre.

(Document en pdf en aquest enllaç)

¿Publicas fotos de tus trabajadores en la web o en las redes sociales?

Pues hay que tener cuidado. La AEPD ha sancionado a una empresa con 9.000 euros por publicar en su web y redes sociales fotos de un trabajador sin su consentimiento.

Porque publicar imágenes de un trabajador sin permiso es sancionable pero no hacer caso a las peticiones para retirarlas aún más.

No se pueden publicar imágenes de los trabajadores sin su consentimiento. (Article sencer en aquest enllaç).

Guia sobre la protecció de dades en les relacions laborals, publicada per l’AEPD el 18/05/2021