Igualtats i Drets Humans

Aquesta secció té com a objectiu principal fer un repàs a les lluites de les dones per la igualtat de gènere i la defensa dels Drets Humans en tots els àmbits de la vida i la política.

Està adreçada al segon cicle d’ESO i també a BAT

El seu contingut està directament relacionat amb els Drets Humans i la seva difusió a l’aula. Però també és necessari un enfoc pràctic, real i, per tant, competencial, que apropi els alumnes als DH mitjançant la recerca activa,  com és el cas del  Portal Paula. Investigació pels drets humans.

Us proposem tres focus d’interès centrats en dones que han defensat alguns d’aquests Drets Universals com són el dret a vot, el dret a la igualtat i el dret a l’educació,  entre d’altres.

Tallers per la igualtat.

Els Tallers per la igualtat que us presentem estan adreçat a alumnes de secundària amb l’objectiu de fomentar la coeducació en aquesta etapa educativa.

• Dossier amb  tallers.

Cada taller compta amb una introducció seguida de diverses fitxes amb les que treballar els conceptes que s’exposen i inclou: objectius didàctics; competències a assolir; continguts;  temporalització, on podreu veure el temps total de l’activitat i, també, la durada de cadascuna de les seves parts; metodologia; desenvolupament de l’activitat; avaluació i els materials i les fonts emprades.

Les temàtiques del tallers les trobareu aquí.

El dret a l’educació. Malala, la nena que va agafar un llapis.

Aquesta maleta és el complement a la Guia Didàctica del CRP del Tarragonès, que es pot trobar al bloc Ell em va posar Malala, per l’estrena del documental  que porta el mateix nom.

Una dona, un vot. Clara Campoamor vs Victoria Kent

Clara Campoamor  (Isabel Ruiz Ruiz)

Ja s’ha acabat allò d’un home, un vot; el que passarà ara serà això: un home solter, un vot.

Un casat en harmonia amb l’esposa, dos vots. Un casat discrepant amb la dona, una papereta en blanc, si no es neutralitzen.

Un home simpàtic i faldiller, uns quants vots, en Maurice Chevaliaer, una infinitat de vots

Un confessor, molts més vots que en Chevalier. Uns quants confessors, un triomf electoral”.

El Heraldo de Madrid. Diari lliberal, 2 d’octubre de 1933

Aquest article, publicat a la premsa de Madrid durant la II República, expressa l’estat de la qüestió pel que concernia  al vot femení en un moment de la història en què se suposava que s’esperaven canvis socials importants envers els drets de les dones.

En el primer bloc de propostes de la Maleta Pioneres i lluitadores abordarem els personatges de Clara Campoamor i Victòria Kent. Dues republicanes de tendències contraposades, sobretot en el moment  de defensar el vot femení, que van ser diputades a les corts espanyoles, juntament amb Margarita Nelken, quan les dones encara no tenien dret al sufragi universal però sí que podien ser representants a la cambra de diputats.

Recursos digitals

“On ne nait pas femme”. Gènere i feminisme.

Simone de Beauvoir és una de les teòriques més importants del moviment feminista de mitjans del segle passat, de l’anomenada segona onada feminista.

Filòsofa, professora universitària, activista i escriptora d’èxit, ha esdevingut una icona amb el seu crit,  “No es neix dona, s’arriba a ser-ho”, perquè només una experiència plena i lliure de la vida, ens permet construir-nos com a dones. El seu llibre El segon sexe (Le Deuxième Sexe, 1949), conté la síntesi  de tot el seu pensament sobre el feminisme i la converteix en “mare espiritual” del moviment.

Altres lluitres del Segle XXI. Greta Thunberg i Wangari Maathai