Aprenentatge entre iguals (4a sessió XIEP)

La sessió del 16/03/21 ha comptat amb la participació del David Duran (UAB), coordinador del GRAI (Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre Iguals). En la seva ponència Aprenentatge entre iguals: rellevància, reptes i pràctiques ha justificat l’ús d’estratègies d’aprenentatge cooperatiu a partir d’evidències.

Les possibles reticències cap a l’ús d’aquests mètodes, encara avui massa presents -sovint relacionades amb la creença que només els aprenents amb menys competències se’n beneficien-, queden refutades amb la demostració que, quan s’aprèn ensenyant (aprensenyar), tots els aprenents implicats poden assolir més i millors aprenentatges. S’afavoreix la concepció inclusiva de l’educació, es fomenta l’aprenentatge d’habilitats i actituds democràtiques i assoleix una competència clau per a la societat del coneixement.

Ha recordat les condicions perquè es doni aprenentatge cooperatiu en un equip de treball: interdependència positiva (no hi ha èxit particular sense l’èxit de tot l’equip), interacció cara a cara (connexió entre els membres del grup per aconseguir els objectius comuns), responsabilitat individual (tothom té tasques a desenvolupar), aprenentatge d’habilitats socials (aprendre a cooperar i cooperar per aprendre) i autoreflexió del grup (importància de la metacognició).

Ha remarcat la importància del rol docent en diversos sentits, especialment en el disseny de propostes didàctiques complexes (que ofereixin oportunitat i necessitat reals de cooperació per a la seva resolució/producció) i en l’ús estratègic i/o adaptat de les diverses de tècniques/mètodes d’aprenentatge cooperatiu, algunes de les quals ha exemplificat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>