Coordinació dels centres educatius de Tàrrega per impulsar el PEE 0-20

El passat dimarts 24 de setembre els centres educatius es van reunir en comissió de treball per iniciar la planificació del trebal del PEE Tàrrega 0-20. En una segona part de la sessió, la comissió operativa del PEE 0-20 es va reunir amb els tècnics d’integració social (TIS) per detallar les seves funcions en aquest projecte educatiu pilot que inicia la ciutat.

L’organització en comissions de treball facilita la coordinació dels agents educatius. I permet elaborar projectes d’àmbit comunitari que presentin accions orientades a donar suport a l’alumnat i les seves famílies. Així s’iniciaran tallers per donar suport a la tasca educativa, tallers per fomentar la participació de les famílies, promoció de la participació en activitats d’educació no formal (a través de la creació d’itineraris formatius i foment del servei comunitari), dinamització de les biblioteques com a espai de trobada, accions d’acollida (cursos en llengua d’origen com el que s’inicia dilluns 23 de setembre, amb gran èxit de participació) i actuacions que promoguin hàbits saludables (com les activitats al voltant de la Setmana de la Mobilitat que han tingut lloc recentment).

Què són els PEE 0-20? Avançar en els projectes comunitaris per facilitar el contínuum educatiu

Els plans educatius d’entorn 0-20 s’impulsen en 5 municipis: Tàrrega, l’Hospitalet de Llobregat, Ripoll, Sant Vicenç dels Horts i Esplugues de Llobregat. Es posen en marxa l’any 2019 i s’impulsaran durant un període de dos anys (finalitza el 2021) com un programa adreçat a tot l’alumnat.

Es concep com una nova forma d’entendre l’educació. El nou model aposta per un contínuum educatiu:

• de l’espai formal i no formal
  • de les mesures d’orientació a l’alumnat, és a dir, que no es contemplin en parcel·les per a cadascuna de les etapes, sinó que es faciliti la continuïtat i transició educativa.
Organigrama de les comissions de treball del PEE Tàrrega 0-20

El nou model aposta per un centre educatiu interconnectat i obert als projectes del territori.

Del naixement de l’infant a l’etapa postobligatòria

S’eixampla l’edat dels destinataris dels plans més enllà de l’etapa obligatòria. S’abastarà els infants de 0-3 anys i les seves famílies, i als joves d’ensenyaments postobligatoris fins als 20 anys.

Així, es prioritzaran les accions encaminades a reforçar l’educació entre els 0 i els 3 anys: facilitant la transició a l’educació primària, permetent la detecció precoç i garantint l’acompanyament a les famílies.

Pel que fa a l’educació postobligatòria, la voluntat és que tot l’alumnat abans dels 20 anys obtingui una titulació d’educació              postobligatòria o una certificació laboral, que li permeti continuar els estudis o inserir-se laboralment.

El servei d’orientació d’àmbit comunitari (SOAC) ha de servir per acompanyar i orientar als alumnes que ho necessitin de forma coordinada entre tots els agents de la comunitat educativa.

Es crearan també els Itineraris formatius personalitzats per a cada alumne, que han de vincular els aprenentatges formals (educació reglada) i no formals (altres espais que ofereixen oportunitats d’aprenentatge) per donar resposta a les seves necessitats i interessos. L’itinerari és la trajectòria formativa que fa l’alumne per construir amb èxit el seu projecte de vida des de la perspectiva acadèmica, personal i social, i amb l’ajuda dels docents, família i altres professionals de la comunitat educativa.

Impacte dels plans d’entorn

En total, hi ha 128 plans d’entorn en 109 municipis de diferents territoris, fet que suposa la participació de 1.293 centres i 408.955 alumnes, en dades del curs 2017-2018.

En aquesta nova etapa, els PEE 0-20 seran avaluats un cop passats els dos anys d’implementació per l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques – Ivàlua. L’avaluació ha de permetre conèixer quines accions han tingut més impacte en l’educació dels infants i joves i serà llavors quan es valorarà la necessitat o no d’universalitzar cadascuna d’aquestes actuacions.