Aquaponia

Aquaponics - The Noun ProjectAquest projecte d’aquaponia educativa sorgeix a partir de la nostra participació en un grup de treball creat pels SSTT d’Educació a Lleida, en motiu del centenari del naixement del científic lleidatà Joan Oró.

Es planteja el problema de trobar un cultiu sostenible, que maximitzi el rendiment productiu i minimitzi el consum d’aigua en un futur hipotètic on els humans visquin a l’espai exterior o altres planetes amb pocs recursos naturals.

També, com alternativa a altres cultius tradicionals que tenen un consum intensiu d’aigua en un moment on aquest element és cada cop un bé més preuat degut al canvi climàtic i les elevades temperatures que nostre planeta pateix amb l’escalfament global.

Perquè un kit d’aquaponia educativa?

Apropant l’aquaponia a les escoles, es vol demostrar a l’alumnat que és possible produir aliments amb agricultura orgànica, generant zero residus, cap ús de fertilitzants químics o pesticides, garantint un total control  alimentari amb un elevat grau d’eficiència productiva. També, que es pot cultivar amb un 90% d’estalvi d’aigua en el procés, que segons la FAO, és equivalent o superior a la hidroponia, 10 vegades més productiu que el cultiu tradicional, sense haver de destinar sol fèrtil en el procés de producció agrícola. A aquest elevat rendiment productiu de cultiu agrícola, s’afegeix el de proteïna animal (peix), que també es genera i és consumit en entorns reals de producció aquapònica.

En l’àmbit educatiu, aquest kit pot facilitar – amb experimentació directa – coneixements de biologia, botànica, física, química, matemàtiques així com ètica o estudis de sostenibilitat alimentària. Pot integrar-se molt fàcilment com a situació d’aprenentatge on treballar diferents projectes educatius des d’educació primària a batxillerat o cicles formatius, amb continguts educatius adequats a cada nivell.

També, treballar de forma pràctica i experimentar a l’aula, les disciplines educatives implementades per l’STEAM, motorització remota amb IOT o treball amb els ODS.

La creació d’aquest kit segueix les indicacions publicades per la FAO l’any 2014 en el aquest manual(*). Tota la informació (bàsica i avançada) que utilitzarem per a fer tots els càlculs, mesures necessàries, procediments i actuacions per aconseguir un bon funcionament del nostre kit aquaponic segueixen les seves directrius.

(*)https://www.fao.org/3/a-i4021e.pdf

Agraïments

Volem agrair la participació i implicació de l’Escola El Tallat de Sant Martí de Maldà -Zer Riu Corb- en aquest projecte.

La seva bona predisposició en acollir les proves pilot d’aquest kit han estat de gran ajut i han permès, des del novembre de 2022 fins a data d’avui (març de 2023), millorar el seu funcionament i solucionar les incidències previstes i no previstes.

També, per presentar el seu projecte educatiu d’aquaponia en el Fòrum d’Escoles Verdes celebrat a Tàrrega el proppassat 28 de març de 2023.

Préstec del kit

Actualment, disposem de 3 kits d’aquaponia per deixar en préstec. Tot i això, amb les instruccions que us donarem a continuació, podeu crear el vostre propi kit. És una gran oportunitat per treballar les disciplines STEAM de manera practica en el procés d’aprenentatge del vostre alumnat.

Per més informació, podeu contactar amb nosaltres:

c5990105@xtec.cat