Comencem

Un cop tenim tots els elements del nostre kit muntats (peixera-bombament-sifó), el pas següent consisteix en iniciar el nostre sistema d’aquaponia.

1. AIGUA

Hem d’omplir d’aigua el contenidor que farà funcions de peixera, amb un volum mesurat (30-40-50l) i conegut. Aquest volum serà el que ens limiti el nombre de peixos (en kg) que hi poden viure. Ja hem comentat que en 1000l, el màxim recomanat son 20 kg de peix. Segons el volum d’aigua que posem al contenidor, haurem de fer els càlculs corresponents. Així, en 50l d’aigua, màxim 1 kg de peix (suma del pes de tots els peixos que conté).

És molt important tenir en compte que no podem posar aigua de l’aixeta en el contenidor i, tot seguit, posar-hi els peixos.

S’ha d’esperar a que de forma natural, apareguin els bacteris responsables d’iniciar el cicle del nitrogen el l’aigua, transformant l’amoníac en nitrits i aquests, en nitrats. Tot el procés sencer, si es realitza de forma natural, pot durar de 30 a 40 dies, i és el mateix que s’ha de seguir quan es vol muntar una peixera o un aquari. Aquest procès crearà un filtre biològic en el contenidor superior on hi ha el substrat. En ell, els bacteris corresponents faran la seva funció de filtratge de l’aigua.Hi ha molta informació per internet, molts tutorials, videotutorials i articles al respecte.És un procés habitualment molt conegut per totes les persones que tenen un aquari o una peixera a casa.

És necessari tenir una marca de referència per tal de poder fer un seguiment del nivell d’aigua.

Amb el pas dels dies, l’evaporació de l’aigua farà disminuir el seu nivell. S’ha de poder reomplir el contenidor per tenir un volum d’aigua conegut.

En l’exemple, podeu visualitzar una cinta adhesiva de color groc, situada en la part dreta del contenidor peixera, que ens farà de testimoni del volum conegut. En el nostre cas, 40l.

El procés d’activar els bacteris que  inicien en l’aquari el cicle del nitrogen -també anomenat “ciclat”- pot accelerar-se si ja es disposa d’aigua d’una altra peixera/contenidor.

Per a fer-ho:

1. Omplir el contenidor amb aigua de l’aixeta, endollar la bomba d’aigua i comprovar que el sifó funciona correctament.

2. Si no ho fa, s’ha utilitzar la vàlvula de descàrrega R1 (consultar l’apartat Construcció del sistema de bombament) per tal d’ajustar el flux d’aigua i aconseguir un normal funcionament del sifó, o sigui, un normal funcionament del cicle omplir-buidat del contenidor superior. No hi ha d’haver un flux continu d’aigua des del sifó a la peixera; el sifó ha de tallar aquest flux quan només queden 2 centímetres d’aigua en el contenidor superior, i obrir-lo quan el nivell de l’aigua estigui a 2-3 cm de la part superior.

3. Esperar 24 – 48 hores per tal que el clor de l’aigua s’evapori.

4. Buidar la meitat de l’aigua del contenidor-peixera i omplir-la amb aigua d’un altre contenidor que ja estigui ciclada i contingui els bacteris del cicle del nitrogen activats.

5. Al cap de 4 o 5 dies, comprovar els nivells de nitrits i nitrats de l’aigua amb un test ràpid dels habituals en aqüicultura.(*)

6. Tècnicament, podem afegir els peixos al contenidor quan el nivell de nitrits és 0 – 0,2 mg/l i el de nitrats, entre 5 i 10 mg/l. Si el test indica nivells de nitrits elevats, esperar més dies per tal que es generin els bacteris corresponents en el medi.

(*) El seu preu pot variar entre 15-20€ per tenir 50 tires de test ràpid. Tenint en compte que s’acostuma a fer un test cada 15-20 dies, per controlar la química de l’aigua, aquesta inversió econòmica ens permetria fer tests durant dos o tres anys.

Molt important:
La bomba d’aigua de la peixera, no es pot aturar ni desendollar. Està dissenyada per funcionar 7/24: sempre.

Si es desendolla, els peixos moren quan les condicions de l’aigua es degraden. Això succeeix en un període breu de temps, depenent de la resistència de l’espècie de peixos utilitzada i de les condicions químiques i biològiques de l’aigua.

2- PEIXOS

Els peixos que hem escollit son carpins daurats, per la seva resistència i tolerància a aigües poc oxigenades i un manteniment poc exigent. Aquests característiques els fan ideals per a iniciar-se en el món de l’aquariofília.

Podeu consultar altres espècies aptes per a ser utilitzades en aquaponia en aquest enllaç [Small scale aquaponic food production. Integrated fish and plant farming, FAO 2014, pag 110-116]

Tots els peixos d’aquari els venen dins de bosses de plàstic  tancades i depenent de la quantitat d’aigua que hi hagi en la bossa, disposaran d’oxigen per a més o menys minuts. Preguntar a la tenda quant de temps poden viure en la bossa i procedir a la seva incorporació al contenidor abans que l’oxigen disminueixi a nivells perillosos per a la seva subsistència.

Per a incorporar-los, cal seguir sempre els mateixos passos. Si pregunteu al personal de la tenda que us els ha venut, us donaran també instruccions al respecte.

1- Igualar la temperatura de l’aigua de la bossa que conté els peixos amb la del contenidor, submergint-la dins del contenidor i esperant uns 15 minuts.

2- Afegir una mica d’aigua del contenidor a la bossa amb peixos i esperar 15 minuts.

3- Repetir el pas 2

4- Alliberar els peixos dins del contenidor.