Primera Trobada Grups DEMD de Memòria Democràtica de Catalunya

El passat dissabte dia 2 d’octubre se celebrà la Primera Trobada Grups DEMD de memòria històrica de Catalunya a la població de Corbera d’Ebre, on hi assistiren més de 60 docents. L’acte començà a les 9 h amb la pujada a la Cota 402, on visitàrem el lloc de comandament de la trigèsima cinquena Divisió Internacional Republicana. Allí vam veure les trinxeres, barraques i observatoris que han rehabilitat, a més de contemplar un paisatge espectacular de la Terra Alta.

Seguidament, a la pista poliesportiva del Casal de Corbera,  es va fer un esmorzar i la presentació de l’acte amb la intervenció de la sra. Montserrat Perelló, directora dels Serveis Territorials d’Educació a les Terres de l’Ebre; l’alcalde de Corbera, el sr. Antonio Álvarez; el director del COMEBE, sr. Batiste Forcadell; el subdirector general d’Ordenació curricular, el sr. Ramon Grau; del Servei de Currículum de Secundària i Batxillerat, el sr. Miquel Albert;  i el director del Memorial Democràtic, el sr. Vicenç Villatoro.

Després, en dos grups vam visitar el Centre d’Interpretació 115 dies de Corbera i el Poble Vell de Corbera d’Ebre. El Centre d’Interpretació 115 dies, del COMEBE és un espai històric que ha recuperat els esdeveniments i llocs que van marcar la Batalla de l’Ebre. Una guia del centre ens explicà els aspectes més rellevants d’aquest episodi de la guerra civil i vam poder gaudir d’un vídeo amb testimonis directes d’aquells terribles dies de guerra.

El Poble Vell de Corbera, situat al turó de Montera, on es contempla la Serra de Cavalls i la de Pàndols, està declarat com a bé cultural d’interès nacional. Amb el president de l’Associació del Poble Vell de Corbera férem un recorregut pels espais històrics del poble, el qual ens explicà històries i anècdotes viscudes quan encara es vivia a l’antiga població, durant la guerra civil, i com amb els bombardejos, el poble quedà en ruïna.

Se serví el dinar al Casal de la població i després, a la tarda a l’església del Poble Vell hi hagué dos intercanvis d’experiències: la Sanitat a la Batalla de l’Ebre, a càrrec dels responsables DEMDEbre, la Carme Maigí i el Lluís Montull; i Recuperem junts la Memòria de la Terra Alta, a càrrec de Julieta Olaso, Teresa Castelló i un grup d’alumnes de l’IE Mare de Déu del Portal. I finalment, la conferència Els soldats oblidats de Gratallops, a càrrec de Felip Puig, estudiós i expert de la Batalla de l’Ebre.

Podeu escoltar i veure les conferències aquí

La jornada va estar organitzada pel DEMDEbre i el CRP del Servei Educatiu de la Terra Alta del Departament d’Educació, el COMEBE, l’Associació del Poble Vell de Corbera d’Ebre i va comptar amb la col·laboració de l’Ajuntament de Corbera d’Ebre.