Niño Marica. Divendres coeducatiu

Quantes vegades hem escoltat l’expressió “ets un marica”? És una paraula despectiva que  des del segle passat es refereix a persones del gènere masculí que tenen trets efeminats. Tenim moltes paraules al diccionari per definir una persona homosexual. En català: marieta, gai, maricó, efeminat. I en castellà: marica, afeminado, bujarrón, cacorro, homosexual, maricón, mariposa, mariquita, sarasa…

L’origen de la paraula marica prové de l’antropònim castellà María combinat amb el sufix –ica per donar-li un sentit més afectiu. És a partir de l’any 1734, quan es publica el Diccionario de autoridades quan s’amplia el sentit de la paraula marica com a “hombre afeminado y de pocos bríos que se dexa supeditar y manejar, aun de los que son inferiores” segurament referint-se a un home que es deixava manar per una dona. I el 1984 en el Diccionario manual e ilustrado de la lengua española es recull en l’entrada marica una accepció referida a “homosexual”.

Avui us presentem aquest llibre de poemes que es titula Niño Marica, d’Ediciones Hidroavión. En aquest poemari, Óscar Espirita, un jove poeta de Guadalajara,  ens explica com va viure la seva infantesa i la seva adolescència, sentint-se un nen diferent perquè no feia el que feien els altres nens. A ell li agradava posar-se les sabates de tacons de la seva mare, no li agradava que el seu pare li regalés un equip de futbol per jugar amb els altres companys perquè ell preferia fer gimnàstica rítmica. No tenia clar qui era l’estrany, si els seus companys de classe o ell.

A Niño Marica a través dels seus poemes ens expressa el que va viure sobretot en la seva primera etapa de la vida. Però no parla des del sofriment, ni de l’assetjament, perquè va aprendre a dissimular, a parlar poc i a seguir el corrent dels seus companys de classe. Així no el molestaven.

Per això en el seu llibre ens parla des de l’orgull, d’haver sabut transformar i contar obertament les seves emocions i sentiments quan ell s’ha acceptat com és.

El poemari està estructurat en dues parts: la primera part es Niño Marica, amb poemes que reflecteixen la seva primera infantesa;  i la segona part és Adolescente Maricón, quan ja és més gran i fa un gran descobriment. Les dues parts del llibre estan separades per una il·lustració d’un home nu oferint un caimà. El dibuix és la metàfora del primer poema de la segona part: la descoberta del plaer sexual.

Aquella tarde soñé con un hombre desnudo al borde

de una piscina acunando entre sus brazos un gran

caimán, pese a no aparentar esfuerzo tenía todos

sus músculos tensos, todos sus músculos llenos de

venas, todos sus músculos hinchados y empapados

secándose al sol.

Manglares

És un llibre interessant i captivador de llegir que recomanem per alumnat d’ESO i batxillerat.

Després de llegir el llibre us proposem un treball per a l’alumnat a través d’un One pager, un document d’una sola pàgina on hi haurà d’aparèixer la informació bàsica del llibre i l’opinió que en tenen els alumnes. Us compartim una plantilla del Canva que podeu utilitzar o us pot servir com a orientació del treball. És una manera d’aprendre fàcil, divertida i motivadora.