Enciclopèdia de Dones STEAM

Avui al Divendres Coeducatiu us presentem l’Enciclopèdia de Dones STEAM que ha publicat el Departament d’Empresa i Treball, la Direcció de Societat Digital i l’Institut Català de les Dones, dins el Pla Dona TIC del Govern de la Generalitat. Els principals objectius de la publicació són fomentar l’increment de presència de les dones en el sector tecnològic, potenciar activitats orientades a donar visibilitat a les dones i als continguts que han creat, i atreure talent femení sobre les formacions STEAM en el futur.

Es tracta, de moment, de dos volums amb la biografia de cinquanta dones en cada llibre de qui expliquen la seva trajectòria científica, inventora, artística i ideològica. Dones STEAM que han despuntat en la seva feina de manera silenciosa, gairebé invisible i que no han estat mai reconegudes. Hi ha dones de diferents èpoques i de diferents parts del món. Podrem trobar dones com la matemàtica i poetessa, Ada Lovelace; Alícia Casals Gelpí, una enginyera catalana, nascuda el 1955; Ida Tacke Noddak, química i física alemanya, nascuda a finals del s. XIX; Kono Jasui, genetista i biòloga cel·lular, nascuda el 1880; Metrodora, metgessa grega, nascuda entre el 200 i 400 dC; i moltes altres que trobareu molt interessants de llegir.

La il·lustradora de l’enciclopèdia ha dibuixat en blanc i negre els retrats de cada una de les dones perquè empleneu de colors els seus dibuixos. Així ho posen en la Nota de les autores: “Som dones STEAM, però en aquest llibre la “A” la posem a les vostres mans: afegiu els colors que triareu a les nostres imatges. Gaudiu-les!”

Aquesta Enciclopèdia de dones, les escoles les rebreu en breu al vostre centre perquè les pugueu llegir i treballar amb el vostre alumnat, donar-les a conèixer, valorar la seva feina i fer veure que la història l’han escrit home i dones però la majoria d’elles van restar a l’anonimat, tot i les contribucions que van fer per a la nostra vida.