Cua de sirena

Cua de Sirena és un curtmetratge d’animació creat amb la tècnica stop-motion que tracta sobre el desenvolupament de la identitat, la diversitat i trenca el binarisme de gènere.

El vídeo, dirigit per l’Alba Barbé i Serra està basat en el llibre que porta el mateix títol i està escrit per la mateixa directora del curtmetratge i Sara Carro Ibarra, i està il·lustrat per Joan Turú.

Roc va a un ball de disfresses amb una cua de sirena i els seus amics quan el veuen se’n riuen d’ell. No entén per què i tot ple de tristesa se’n va a la vora del mar on hi troba un grup de sirenes que l’animen a acompanyar-les al fons del mar. Roc se sent feliç amb elles nedant, jugant i gaudint de tota la natura marina que l’envolta. Quan surt, un cranc que l’ha observat tota l’estona li diu que no pot ser que sigui humà i que sigui sirena, que ha d’escollir, ser una cosa o l’altra. Ell està confós, per què ha de triar? Blanc o negre? Carn o peix? Humà o sirena? Nen o nena? Per què han de ser sempre dues opcions? Per què no pot decidir no caldre decidir?

Aquest curtmetratge ens permet treballar amb l’alumnat de primària i també amb el de secundària de diferents maneres.

Per una banda, a primària permet abordar el tema de la identitat de gènere, el rols de gènere i la transsexualitat: els rols de gènere són una construcció social que no defineixen la nostra identitat de gènere ni la  nostra sexualitat. I la transsexualitat la podem emprendre des d’una visió no binària, acceptant la possibilitat que els nens i les nenes transitin entre els gèneres sense haver de posicionar-se.

A secundària, a primer cicle d’ESO, podem aprofundir més a partir del material que podeu trobar penjat a la xarxa de Lliures en la diversitat on localitzareu una guia de dinamització amb preguntes com: Què creieu que simbolitza la cua de sirena en aquesta història? De què riu la gent quan el protagonista apareix amb la cua de sirena? Què simbolitza l’escena del reflex a l’aigua, on l’infant protagonista veu que pot optar a tenir cames i a tenir cua de sirena alhora?

Esperem que us animeu a visualitzar el vídeo amb el vostre alumnat i a fer les activitats que us proposem.