Programa Global Scholars 2023-24

Ja està oberta la convocatòria per sol·licitar la participació en el programa Global Scholars per al curs 2023-2024 en el Portal de Centre.

El Programa Global Scholars és una iniciativa impulsada per Global Cities, Inc​., un projecte de Bloomberg Philanthropies, organització sense ànim de lucre amb seu a Nova York. Gràcies a la col·laboració amb el Departament d’Educació els centres catalans poden rebre el seu suport per promoure una educació plurilingüe i intercultural.

Es tracta d’un programa internacional d’aprenentatge en línia que connecta més de 13.000 alumnes de centres educatius situats en aproximadament 50 ciutats d’arreu del món amb l’objectiu de preparar-los per esdevenir ciutadans del món i poder interactuar amb èxit amb persones d’altres països. La iniciativa, adreçada a estudiants d’entre 10 i 13 anys (per tant, cicle superior de primària i primer cicle de secundària), permet que joves d’arreu del món treballin plegats a l’entorn de temes d’interès general i que comparteixin reptes i problemes de caràcter local que, pel fet de ser comuns a altres contextos, poden tenir una solució global. Els alumnes s’organitzen en grups internacionals i les interaccions es fan en llengua anglesa. Per tant, el programa és també una oportunitat per millorar la competència comunicativa de l’alumnat en anglès.

Els requisits generals són:

1. Poden sol·licitar la participació en el programa Global Scholars els centres públics de titularitat del Departament d’Educació que imparteixen ensenyaments d’educació bàsica.
  2. Els centres sol·licitants han de disposar d’un projecte educatiu de centre amb objectius adreçats a promoure una educació plurilingüe i intercultural per al desenvolupament lingüístic de l’alumnat i per a la millora de la seva competència global.
  3. Garantir la seva participació en el programa per un període de quatre anys i una impartició mínima de dues hores setmanals de classe. ​

El centre es compromet al següent:

– Garantir participar en el programa per un període de quatre cursos escolars.
– Vetllar perquè l’alumnat participant tingui l’accés a ordinadors i connexió a Internet (com a mínim un ordinador per a cada dos alumnes) durant les hores de classe en què s’implementarà el programa.
– Vetllar perquè s’imparteixi un mínim de dues hores setmanals de classe del programa Global Scholars a 5è o 6è de primària, o bé a 1r o 2n de secundària, i fer-ho constar així en la programació general anual (PGA) del centre.
– Vetllar perquè cada docent participant implementi correctament el programa Global Scholars a l’aula i segueixi les indicacions del Departament d’Educació i de Global Cities, pel que fa als continguts i al calendari.
– Assignar almenys un/a docent al programa. En cas d’obtenir més d’un grup, cal procurar assignar docents de diferents matèries i facilitar-ne la coordinació setmanal.
– Facilitar que els/les docents implicats participin en les sessions de desenvolupament professional que planifiqui l’organització Global Cities (1 sessió per cada 5 unitats) i en les sessions de reflexió del Departament d’Educació o de Global Cities.
– Vetllar perquè tant el professorat com l’alumnat que participen en el programa emplenin les enquestes que l’organització fa arribar cada any als centres, abans de començar el curs i un cop finalitzat.
– Preveure la transferència dels continguts dins i fora del centre, informar el claustre, el consell escolar i la comunitat educativa de la participació del centre en el programa.

Global Cities, Inc., com a propietària del programa, estableix les condicions de participació dels centres educatius i configura el nombre de grups per cada territori. El Servei de Llengües Estrangeres i d’Origen (SLEO) del Departament d’Educació, en col·laboració amb els Serveis Territorials i el Consorci d’Educació de Barcelona, gestiona la participació dels centres de Catalunya en el programa. El nombre de grups d’alumnes i, per tant, de centres participants es configura cada curs escolar i pot variar segons les necessitats de l’organització i en funció de la participació d’escoles d’altres països. Enguany, a Catalunya hi participen 39 centres educatius amb 78 grups. De moment, no disposem de la confirmació dels grups per al curs vinent, ja que aquesta data pot variar segons les necessitats de l’organització.

El termini per presentar la vostra sol·licitud és del 8 al 22 de març.

Acabat el procés de selecció i validació per part de Global Cities, es confirmarà la participació definitiva dels centres en el Portal de Centre al mes de maig.