Exposició-Conferència Im-Perfectes

Aquest matí 4 grups d’alumnes de 3r d’ESO de l’INS Terra Alta de Gandesa han pogut assistir a l’exposició-xerrada Im-Perfectes a càrrec de les germanes Besolí, l’Ester i l’Olga, que ha tingut lloc a la sala d’actes del mateix centre. Aquesta activitat educativa forma part del projecte Biblioteques i Salut Mental a les Terres de l’Ebre i té com a objectiu visibilitzar i eliminar l’estigma a les persones que pateixen problemes de salut mental. La proposta s’havia de dur a terme a la Biblioteca municipal de Gandesa, però per problemes d’agenda d’aquesta s’ha canviat l’emplaçament.

L’activitat comença amb la visita a l’exposició pictòrica, formada per diversos quadres creats per l’artista plàstica i il·lustradora Ester Besolí en els quals s’hi plasmen, d’una forma força crua i impactant, diferents malalties mentals que sovint afecten els i les adolescents, com poden ser el trastorn dismòrfic corporal, l’anorèxia, la bulímia, l’ús excessiu de laxants i diurètics, les autolesions o cutting, la vigorèxia, les injeccions de bòtox, l’addicció a les operacions d’estètica, etc. Així doncs, mentre l’alumnat observa els quadres, les conferenciants van explicant el significat de cada obra i els perjudicis sobre la salut física i mental que aquests trastorns comporten. Finalment, s’arriba al quid de la qüestió: darrere els impossibles cànons de bellesa imposats i imperants a la nostra societat s’hi amaguen les grans multinacionals del sector cosmètic i de la moda que generen uns beneficis de més de 800 bilions de dòlars l’any a costa de generar inseguretats i expectatives de bellesa inassolibles. La xerrada ha estat una activitat interactiva molt interessant on l’alumnat ha pogut intervenir i dir la seva, reflexionar sobre els temes tractats mirant de fomentar el seu esperit crític per tal de no caure en el parany de les mentides del món sinistre de la imatge. En resum, cal que el jovent aprengui a acceptar-se, valorar-se i a estimar-se tal com és, que les persones som molt més que una cara i un cos i que som diverses, úniques, boniques i perfectes.