Dia de la Ciència 2018

El dia 7 de novembre se celebrarà a l’Institut Terra Alta i a l’Institut Escola Mare de Déu del Portal el dia de la Ciència, dins de la Setmana de la ciència que des de fa ja uns cursos es van realitzant.

La conferència que es realitzarà als dos centres porta per títol L’Arqueologia en la Prehistoria, qaue impartira la doctora en prehistoria de la URV Amèlia Bargalló. En aquesta xarrada ens parlarà del recorregut que realitzen les restes arqueològiques des que són descobertes al jaciment pels arqueòlegs, fins el seu dipòsit en el vitrall d’un museu.
Aquest recorregut esta dividit en tres fases:
1r Fase: Del camp al laboratori, com descobrim un jaciment, com l’excavem, com documentem les troballes, com traslladem el material als laboratoris.
2n Fase: L’estudi interdisciplinari (El CSI de la prehistòria), geologia, datacions, micromorfologia, tecnologia lítica, zooarqueologia, tafonomia, traceologia, microdesgasts, anàlisis de residus, ADN…
Reconstrucció de l’estudi d’unes restes arqueològiques (eines de pedra, restes faunístiques, restes humanes…) localitzades en un jaciment (Abric Romaní a Capellades o Gran Dolina a Atapuerca).
3r Fase: Socialització del coneixement científic. Per què serveix l’estudi de la prehistòria, què en podem aprendre i com transmetem tot aquest llegat als ciutadans.

Enguany és la 23a setmana de la Ciència i se celebra entre el dia 9 i 18 e novembre. Els temes centrals de l’edició d’enguany són, d’una banda, el patrimoni cultural, amb motiu de la celebració de l’Any Europeu del Patrimoni Cultural que promou la Unió Europea; la figura i l’obra de Pompeu Fabra, amb motiu de la celebració dels 150 anys del naixement del lingüista i gramàtic català, celebració promoguda per la Generalitat de Catalunya; i la figura del prestigiós físic nord-americà Richard Feynman, amb motiu de la celebració del centenari del seu naixement, promoguda pel Grup de Comunicació i Divulgació de la Nanotecnologia, EspaiNano.

Durant la Setmana de la Ciència se celebraran tot un munt d’activitats de divulgació científica arreu del nostre territori. Jornades de portes obertes, exposicions, xerrades, jocs, tallers científics… tot un ventall de possibilitats.

A més de les conferències que es faran arreu de Catalunya també és previst fer-ne una que serà retransmesa en directe per videoconferència a la web de la XTEC. Aquesta conferència poden aprofitar-la molts instituts, projectant-la als seus alumnes i enviant preguntes al ponent per correu electrònic. Rebreu informació properament.

La Setmana de la Ciència és una iniciativa coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació.

Està organitzada  per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació i la Generalitat de Catalunya.