Natura i conservació dels estanys dels Pirineus. Dia de la Ciència

Tal com estava previst, a les 10 h, puntualment ha començat la conferència del dia de la Ciència a l’Institut Terra Alta amb els alumnes de 2n d’ESO. El tema de la conferència que havien escollit  era Ecologia, i ha estat el Dr. Àlex Miró del grup del Projecte LIFE+ cofinançat per la Unió Europea LimnoPirineus sobre conservació i restauració d’ecosistemes aquàtics del Pirineu, qui ha impartit la conferència.

Més tard, s’ha desplaçat a l’IE Mare de Déu del Portal de Batea on ha fet la segona conferència amb alumnat de 3r i 4t d’ ESO.

Natura i conservació dels estanys dels Pirineus ha estat el títol de la xerrada que s’ha centrat sobretot en l’impacte de la introducció de peixos en els estanys d’alta muntanya. Els efectes són molt importants i particulars perquè s’han descrit diferents impactes concrets que poden arribar fins i tot a l’eliminació d’espècies natives. La causa principal rau en què en aquests estanys, els peixos introduïts constitueixen un esglaó alimentari superior que abans no existia. Estem parlant d’espècies invasores.

Existeixen estudis científics on s’ha comprovat que aquestes alteracions són reversibles. En eliminar els peixos, la major part de les espècies desaparegudes tornen a colonitzar els estanys en un període relativament curt de temps restablint progressivament l’equilibri a l’ecosistema. Aquesta gran capacitat de recuperació permet proposar mesures de restauració senzilles encaminades a eliminar les poblacions de peixos per permetre el retorn de les espècies autòctones desplaçades.

La conferència ha estat molt interessant, i els alumnes han demostrat molt interès i han fet moltes preguntes a l’Àlex Miró.

Properament penjarem la conferència a la mateixa pàgina web.

Està organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació i el Departament d’Ensenyament.

Algunes imatges de la conferència

Institut Terra Alta de Gandesa

Institut Escola Mare de Déu del Portal (Batea)