Possibilitats de treball didàctic del sismògraf

El grup de treball es planteja per tal d’utilitzar un sismògraf molt senzill però rigorós situat al CRP de Santa Coloma de Farners però també escollirem alguns centres per instal·lar dos o tres sismògrafs més establint així una xarxa de registres sísmics que, en cas de terratrèmols a la zona hi afegeix molta potencialitat en el treball de les dades.

El principal objectiu és fer treball competencial totalment contextualitzat en l’entorn més proper. Aprendrem el funcionament del sismògraf i del programa de registre i com analitzar les dades com a eina per entendre els terratrèmols i el context de sismicitat de la Selva. També tindrem opció de instal·lar sismògrafs de prova als vostres centres. Alhora, és un recurs molt interessant fer comprendre a l’alumnat els mètodes indirectes de l’estudi de la terra i l’exploració del subsòl, el desplaçament de les ones dins les capes de la terra i la seva velocitat de propagació, per exemple.

Prepararem activitats per a l’aula per a 1rESO (més simples i dirigides), per a 4rt ESO per a la matèria de Biologia i Geologia i per a Batxillerat especialment per a Ciències de la terra i del Medi Ambient però també pot ser d’interès per a professors de Ciències del Món Contemporani.

El grup de treball hi haurà dos formadors:

En Jordi Díaz, Investigador científic del CSIC Geo3bcn (https://digital.csic.es/cris/rp/rp00829 ) amb molta experiència en treball d’estudi de terratrèmols en xarxa de instituts de Barcelona (https://sites.google.com/site/jordidiazcusi/home) que farà més la formació tècnica relativa al sismògraf, sowfare gratuït, instal·lació i lectura de dades.

Montse Vehí, doctora en geologia, sots-coordinadora de les PAU de la matèria de Ciències de la Terra i del Medi Ambient i professora del Institut de Santa Coloma de Farners que farà la formació més encarada a la geologia i especialment la Geologia de la Selva, la creació de materials competencials per l’aula i la anàlisis geològica de les dades registrades.

Us adjuntem un document amb exemples visuals del potencial del recurs i que aprendrem a interpretar en aquest grup de treball. Qualsevol dubte podeu consultar a Montse Vehí (mvehi@xtec.cat)

Enllaç a la inscripció

La primera sessió serà el 20 de setembre. Les dates que figuren a la formació poden variar.