Fem matemàtiques 2022

El FEM MATEMÂTIQUES és una activitat  que té la finalitat de contribuir a desenvolupar la competència matemàtica en tot l’alumnat de 5è i 6è de primària i 1r i 2n d’ESO de tot Catalunya. També permet intercanviar  experiències i compartir propostes per part del professorat de les diferents comarques de Catalunya.

Es tracta d’una activitat organitzada anualment per la FEEMCAT amb el suport del Departament d’Educació. Està dirigida a  l’alumnat de tot Catalunya i es desenvolupa en tres fases:
La primera fase es fa als centres.
La segona fase es realitza de manera independent en cada una de les 5 associacions que formen part de la FEEMCAT. ADEMGI és la nostra associació, de comarques gironines, i es fa una matinal de dissabte en algun centre de comarques gironines (el curs passat va ser de forma virtual)
La tercera fase o fase final, s’estructura com una jornada matemàtica amb un component lúdic. D’aquesta jornada en surten seleccionats els representants de Catalunya a l’Olimpíada matemàtica nacional, alumnat de 2n d’ESO, i també els representants de Catalunya a la Olimpíada alevina nacional, alumnat de 6è de primària.

A l’adreça https://fm.feemcat.org/ ja podeu accedir a l’enunciat dels problemes de la primera fase de l’activitat FEM MATEMÀTIQUES 2022.

En l’edició d’enguany s’incorpora al concurs l’alumnat de 5è de primària.

Com sabeu, el curs passat les segones i tercera fase van ser en format telemàtic.  Aquest curs tenim intenció de fer-les presencialment si és possible. Sinó el format serà similar al del curs passat.

Des de la FEEMCAT s’organitza un taller de preparació per al concurs de resolució de problemes del Fem Matemàtiques, de 5è de PRI a 2n d’ESO, per al professorat. Si hi voleu participar us podeu inscriure ICE UdG 5000190019.

Sense la vostra col·laboració no seria possible la realització d’una activitat en què cada any  participen més centres i més alumnat. Agraïm la vostra participació!

Si teniu qualsevol pregunta, no dubteu a contactar amb Rosa Ma Sala o Júlia Danés mitjançant un missatge a :  rsala2@xtec.cat o bé ademgi@gmail.com

Moltes gràcies pel vostre interès i per la vostra col·laboració.

Si les condicions epidemiològiques canvien podríem modificar algun aspecte de les fases que hem detallat prèviament.

Objectius del FEM Matemàtiques

Amb aquesta activitat es pretén:

• Potenciar el raonament matemàtic a través de la resolució de problemes. • Fomentar la capacitat de comunicació i argumentació matemàtica presentant activitats per resoldre en equip i exigint l’elaboració d’informes detallats.
  • Ajudar als nois i noies a adquirir seguretat i confiança en les seves capacitats per fer matemàtiques presentant-los activitats motivadores i que suposin un repte per a ells i elles. • Mostrar als professors i professores activitats lligades a l’entorn i problemes adequats per a treballar estratègies i desenvolupar actituds positives envers d’aquesta disciplina.

Com s’organitza el FEM Matemàtiques?

Es tracta d’una activitat organitzada anualment per la FEEMCAT amb el suport del Departament  d’Educació. Enguany s’incorporen al concurs l’alumnat de 5è de primària, així està dirigida a tots els alumnes de cinquè i sisè de Primària i primer i segon d’ESO dels  centres escolars de Catalunya. S’organitza en forma de concurs i es desenvolupa en tres fases:

La primera fase es fa als centres docents, entre el 15 de novembre i el 15 de febrer.

Segona fase En la mesura del possible, s’organitzarà en format presencial. Es realitza de manera independent en cada una de les 5 associacions.

Tercera fase o fase final: S’estructura com a una  jornada matemàtica conjunta de les 5 associacions que forma part de la FEEMCAT. Serà un dissabte al volant del dia 12 maig, dia escolar de les matemàtiques. En la mesura del possible es farà en format presencial i aquest an en un lloc molt emblemàtic de Cataluna.

Com es participa en el FEM Matemàtiques?

L’alumnat, d’un mateix centre i nivell, en grups de 3 o 4 persones ha d’elaborar un informe, en  suport paper i/o digital, sobre els tres problemes proposats. Cada grup ha d’elaborar aquest  informe amb la resolució dels 3 problemes, i hi han d’incloure totes les estratègies,  experimentacions, reflexions, càlculs, verificacions… que s’hagin dut a terme durant el procés de  resolució.

Compromís per part dels centres participants

Participar al Fem Matemàtiques implica que el centre es compromet a acompanyar el seu alumnat amb un ordinador per dur a terme la prova individual i grupal, en cas que se seleccioni algun grup inscrit. Un professor haurà d’estar disposat per col·laborar en les següents tasques:

• Fer d’enllaç entre la coordinació del FM i el centre (per email).
  • Realitzar la inscripció dels alumnes (un formulari web que se us enviarà per email o per adreça web)
  • Si té alumnes seleccionats, acompanyar-los presencial o telemàticament a la segona fase i si s’escau a la fase final.