Temps essencials i ús / addicció a les NTICS i videojocs online.

Hem après que no podem deixar als nostres  alumnes o als nostres fills i filles  nàufrags en la mar oberta de les tecnologies.

Necessiten fars i ports que els orientin i puguin  i els permeti capejar aquesta tempesta.

Docents i les famílies som els models més directes, ens convertim amb “influencers educatius“,  tal i com ens remarca l´Eva Bach al seu llibre “Mares i Pares influencers”.

Aprenen del que veuen que nosaltres fem no del que diem que hem de fer  ( i no fem…).

Per tant, els adults som MODELS pels nostres infants i joves i els que hem de limitar el nombre d´exposició a les pantalles, en primer lloc, som els adults !

Som els primers que hem d´aprendre a equilibrar la nostra vida online i l´offline.

Així com també els que hem de posar llum en les ombres d´aquest entorn digital. Acompanyar-los i limitar-los.

Entroncant amb el llibre d´en Daniel Siegel de “Tempesta cerebral”, que també ens referencia l´Eva Bach en un article de l´ARA “Criatures”,  i la seva proposta dels 7 temps essencials per al benestar cerebral òptim, volia compartir aquest cop amb vosaltres que hi ha temps essencials que no els podem posar als horaris però hem de procurar tenir una franja: mirar-nos als ulls, fer regals als altres, per dir-nos coses boniques, per cuidar el nostre cos i ànima, per somiar, per projectar-nos en el més enllà…

Perquè aquests fets practicats de manera regular afavoreixen la salut de cos i ment i fa que el nostre cervell continuï creixent de manera integradora al llarg de la vida.

Pot ser un bon exercici preguntar-nos quant de temps dediquem a cadascun, tant nosaltres com els nostres fills i alumnes. Quins tenim prou en compte i quins no.

Els dos temps que sovint surten més malparats segons l´autora són el d’inactivitat i el temps interior.

• El temps d’inactivitat, és diferent del de son i suposa dedicar una mica de temps diari exclusivament a descansar i a relaxar-nos, a badar i a deixar volar la imaginació. A algunes persones els costa respectar-lo, fins i tot els caps de setmana o quan tenen vacances.
  • Tenir cura de la interioritat, de les sensacions, imatges, sentiments i pensaments del nostre món intern fa créixer les fibres prefrontals del cervell i millora la salut de les cèl·lules i del sistema immunològic.

Això el converteix en un factor essencial de salut i en un temps indispensable que convé incorporar als nostres temps i als d’infants i adolescents.

L´Àlex Palau ens va alertar sobre la fina línia entre l´ús i l´addicció a les xarxes socials / vídeo jocs i els símptomes d´alerta a tenir en compte.

Ho sintetitzen en aques document: