Fantàstics Laboratoris de lectura a les escoles Ferrer i Guàrdia i Splai

Els dies 28 i 29 de novembre a les escoles Splai i Ferrer i Guàrdia es va dur a terme l’activitat de dinamització del laboratori de lectura a càrrec de la Natàlia Martínez del Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil (Ibbycat.cat).

Els laboratoris de lectura són activitats de promoció de la lectura i formació literària on es convida les participants a crear i experimentar al voltant de la lectura.

Els nens i nenes de 4t d’Educació Primària de l’escola Splai van realitzar el laboratori d’ El rebost del cau.  Al llarg de la sessió es va retre  homenatge a Frederick, un dels títols més importants de l’àlbum il·lustrat contemporani tenint present els objectius de donar a conèixer els nens i nenes altres històries de ratolins i incentivar-los l’amor per les paraules i la poesia. El fil conductor de la sessió va ser la investigació de la vida i els amagatalls de la ciutat dels ratolins. La disposició de l’espai convidava a la descoberta. Hi havia una sèrie de portes enganxades a la paret  i es tractava de saber quin ratolí hi havia darrera de cada porta, què fa? què li passa? com deu ser el seu cau? Què hi guarda?

Pel què fa al laboratori d’Expedient panxa Plena: el cas del llop ferotge, al llarg de tot un matí els nens i nenes de 6è d’Educació primària de l’escola Ferrer i Guàrdia es van convertir en autèntics detectius i van fer hipòtesis, van recollir proves… amb la finalitat de capturar el personatge que té atemorida tota una població: el llop ferotge. Van fer lectura d’imatges, van identificar llops de diferents històries amb els seus contes i es van identificar quins possibles “delictes” havien comès: robatori, assassinat, segrest…La conversa va ser rica en idees, arguments que després de mirar els llibres s’havien de comprovar si eren certes o no. Per últim, el llop protagonista va fer acte de presència perquè havia estat capturat per la policia i a dins de la seva panxa els nens i nenes hi van extreure…proves dels seus delictes….objectes presents a les diferents propostes protagonitzades pels llops.

amb aquesta activitat es pretenia apropar als nens i nenes el personatge del llop, conèixer alguns dels tractaments  que la literatura fa d’aquest animal i prendre consciència de l’enginy i la creativitat d’alguns autors i il·lustradors a l’hora d’aproximar-nos les històries clàssiques.

Els objectius de l’activitat es van complir de sobres: Establir connexions, relacions entre coneixements que ja es tenen amb nous que es fan, fer hipòtesis, confirmar-les i/o refutar-les, fer pensar, argumentar…als nens i nenes participants de l’activitat.  Aquests,

van mostrar molt interès, van estar molt atents i es van quedar amb ganes de més!! Ens consta que  molts van continuar llegint, observant, mirant alguns dels llibres que havien descobert al matí…a la tarda.

Bones vacances de Nadal i bones lectures!