Avistament del trencalòs Xoel Nº 21

El passat dijous 19 de març amb els alumnes de sisè de l’Escola Enxaneta de Valls, quan estàvem d’excursió pel Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, vam poder gaudir d’una parella de trencalossos (Gypaetus barbatus). Un d’ells era un individu adult ja que tenia el dors de color negre i el pit de color ataronjat com a conseqüència dels banys que realitzen en aigües ferruginoses quan ja són adults (6-7 anys). L’altre, en canvi, era més marronós del dors i més fosc del pit, trets distintius dels individus més joves. Aquest últim portava una marca a cada una de les ales; l’esquerra era de color blanc i la dreta de color vermell.

Ens vam posar en contacte, gràcies a un dels tècnics de la reserva de caça de l’Alt Pallars, amb la Fundación para la Conservación del Quebrantahuesos (FCQ) que ens va poder informar de quin individu es tractava: Xoel nº 21, del qual us n’adjuntem una foto (© Fundación para la Conservación del Quebrantahuesos).

Us deixem l’enllaç de la fitxa per a identificar aquest individu de trencalòs: Fitxa Xoel Nº 21. Amb la fitxa podreu saber dades concretes d’aquest individu, com per exemple que és un mascle i que en l’actualitat (al maig del 2015) té dos anys.

També us recomanem visitar la web de la Fundación para la Conservación del Quebrantahuesos, on podreu consultar molta informació d’un dels ocells més emblemàtics i que és únic al món pel seu tipus d’alimentació. Com el seu nom indica, trencalòs, és una au carronyaire que s’alimenta del que ja cap altre animal vol: els ossos. Per aconseguir-ho, els llença des d’una certa alçada per trencar-los i així engolir-los millor, ja que el que li interessa i és nutritiu per a ell és precisament el moll de l’os, la part interna. Cap altre animal li fa la competència amb el menjar, i és que el trencalòs s’ha hagut d’adaptar al tipus d’aliment que menja tenint un coll molt flexible com si fos de goma i un estómac de ferro! A la fotografia de sota podeu veure un exemplar de voltor comú (Gyps fulvus) i un trencalòs (Gypaetus barbatus) a la vora d’una carronya.