“Descobrint el nostre passat, construïm un millor present, en horitzó de futur.”
Les activitats didàctiques a continuació descrites, es duen a terme en espais de la població de Flix (Pas de barca, Refugi antiaeri St Josep, Refugi dels pontoners i Castell Nou) i/o en espais de la Batalla de l’Ebre d’altres poblacions veïnes (Centre d’Interpretació 115 dies, Museu La Trinxera i Cota 402), segons les característiques que ofereix el disseny de seqüència didàctica concreta de cada estada o sortida.
DESCOBRIM EL POBLE I Activitat didàctica orientada a C.I i 1CM
Fer una ullada enrere en el temps, ens ajuda a comprendre d’on venim. D’aquesta manera, obrim el calaix del temps visitant dos espais emblemàtics locals. Un joc de preguntes, ens interpel·larà a conèixer singularitats del refugi antiaeri del Carrer Sant Josep de Flix a vista d’infant, i acabem descobrint zona del Pas de barca, on una activitat ens acompanyarà amb la descoberta d’un dels dos únics passos de barca actius al tram final de l’Ebre.
| ÀREA | Educació en Valors Cívics i Ètics | COMPETÈNCIA ESPECÍFICA | 2 |
DESCOBRIM EL POBLE II Activitat didàctica orientada a 2CM i CS
Què en sabem de les guerres? Com afecten a la població? En aquesta activitat farem una introducció al que significà la Batalla de l’Ebre per una població com era Flix l’any 1938. Anirem a la descoberta i interactuarem amb els espais del patrimoni històric local com són el refugi antiaeri de Flix i l’icònic Castell Nou, tot descobrint-ne els secrets que alberguen al seu interior.
| ÀREA | Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural | COMPETÈNCIA ESPECÍFICA | 7 |
| ÀREA | Educació en Valors Cívics i Ètics | COMPETÈNCIA ESPECÍFICA | 2 |
SORTIDA ESO LA BATALLA DE L’EBRE
La nit del 23 de Febrer de 1937, Flix va sofrir el primer bombardeig sobre població civil de Catalunya durant la guerra
civil espanyola, a causa de la seva posició estratègica durant el conflicte, i cabdal en el sí de la Batalla de l’Ebre, un dels episodis més crus. Tractarem de reviure, i descobrir els seus escenaris (refugi St Josep, Castell Nou i refugi del Pontoners), des d’una mirada actual, imparcial i constructiva, a fi de generar consciència i debat sobre els conflictes armats. Grup màxim d’alumnat per dia de sortida: 50 alumnes. En casos amb el que es vol venir amb major nombre d’alumnat, cal anotar-ho a l’apartat d’observacions de la sol·licitud de sortida, i així es proposarà venir amb dies consecutius.
| MATÈRIA | Ciències Socials: Geografia i Història | COMPETÈNCIA ESPECÍFICA | 3 – 5 |
| MATÈRIA | Educació en Valors Cívics i Ètics | COMPETÈNCIA ESPECÍFICA | 2 |


