
La població de Flix ha estat una de les seus del III Congrés Internacional de la Guerra Civil a les Terres de l’Ebre (1936-1939), un esdeveniment que es dur a terme entre el 14 de març i el 12 d’abril en diferents localitats del territori. El congrés compta amb la participació de destacats investigadors i especialistes, que exposen les últimes novetats en la recerca sobre la Guerra Civil a les Terres de l’Ebre. Per primera vegada, el nostre municipi ha acollit una de les jornades del congrés, aquest dissabte 29 de març a la sala Lo Sindicat, on la representació del Cda de Flix no hi podia faltar.
Un dels eixos del nostre projecte educatiu, és l’entorn històric, fonamentalment basat amb la Batalla de l’Ebre, l’impacte en la nostra localitat i els espais de memòria democrà tica que hi tenim. Tanmateix, som membres del grup de treball Guerra Civil i Exili. Memòria democrà tica als Cda i Eda. Centrats en les novetats al nostre municipi, vam poder observar la ponència La importà ncia dels vestigis i la materialitat com a fonts per a la història contemporà nia, l’exemple de la fà brica de Cloratita de Flix. Es tracta d’una antiga fà brica d’explosius que va iniciar la seva producció el 1923 i que es va mantenir activa fins el 1938, quan s’atura la producció per la manca de matèria primera (clor). La fà brica no va patir desperfectes durant la guerra i tot indica que després d’aquesta no es va reprendre la seva activitat.
La ponència es va centrar en la darrera campanya d’intervenció arqueològica realitzada a la zona de la Cloratita, a la partida de Sebes, sota la direcció de Queralt Solé, professora agregada del Departament d’Història i Arqueologia de la Universitat de Barcelona, a cà rrec d’un grup d’alumnes del grau d’Arqueologia, es va focalitzar en l’excavació del polvorà i del refugi antiaeri, dos estructures que ja havien estat identificades en anteriors campanyes. Del polvorÃ, se n’ha pogut acabar excavant bona part, arribant al sol d’aquesta construcció. Del refugi, se n’ha excavat l’accés. Al marge, també es va informar dels objectes que s’hi van trobar durant la recerca arqueològica.


