“Vivint els processos naturals d’un espai tant singular, cultivem consciència mediamabiental.”
Les activitats didàctiques a continuació descrites, es duen a terme en espais de la Reserva Natural de Sebes, a la zona del Meandre de Flix (espai protegit on es troba emplaçat l’alberg) o a l’Estació Depuradora d’Aigúes Residuals (EDAR) de Flix, segons les característiques que ofereix el disseny de seqüència didàctica concreta de cada estada o sortida.
EXPERIMENTEN AMB L’AIGUA Activitat didàctica orientada a E.I
Anirem a visitar el nostre riu, el Riu Ebre. Agafarem mostres d’aigua i a partir d’unes dinàmiques, realitzarem un seguit d’experiments senzills amb les nostres pròpies mans, que ens aportaran un a visió molt il·lustrativa del que és la contaminació de l’aigua.
CAPACITATS |
Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.
Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals. |
LA SALUT DE L’AIGUA I Activitat didàctica orientada a C.I i 1CM
Podem saber si l’aigua del riu està contaminada a simple vista? Realitzarem una visita a una zona del riu, i a través de mostres d’aigua que agafarem, tot jugant amb els nostres sentits, i mitjançant un seguit d’experiments, abordarem la problemàtica de la contaminació de l’aigua, i en reflexionarem.
COMPETÈNCIES |
Àmbit de coneixement del medi |
Dimensió món actual
C1 Plantejar-se preguntes sobre el medi, utilitzar estratègies de cerca de dades i analitzar resultats per trobar respostes. |
Dimensió ciutadana
C11 Adoptar hàbits sobre l’adquisició i ús de béns i serveis, amb coneixements científics i socials per esdevenir un consumidor responsable. |
LA SALUT DE L’AIGUA II Activitat didàctica orientada a 2CM i CS
Som conscients de la situació actual general de la salut de l’aigua? Coneixem el cicle integral de l’aigua urbana? A partir del plantejament d’unes quantes situacions-problema vers el riu, gràcies a l’anàlisi d’aigua del riu de diferents elements presents, esdevindrem petits científics i científiques, cercarem respostes i en reflexionarem. Possibilitat de visita a la planta depuradora EDAR de Flix (segons disponibilitat).
COMPETÈNCIES |
Àmbit de coneixement del medi |
Dimensió món actual
C4 Analitzar paisatges i ecosistemes tenint en compte els factors socials i naturals que els configuren, per valorar les actuacions que els afecten. C5 Valorar problemes socials rellevants interpretant-ne les causes i les conseqüències per plantejar propostes de futur. |
Dimensió tecnologia i vida quotidiana
C9 Utilitzar materials de manera eficient amb coneixements científics i criteris tecnològics, per resoldre situacions quotidianes. |
Dimensió ciutadana
C11 Adoptar hàbits sobre l’adquisició i ús de béns i serveis, amb coneixements científics i socials per esdevenir un consumidor responsable. |
LA SALUT DE L’AIGUA III Activitat didàctica orientada a 1ESO i 2ESO
Som conscients de l’impacte humà sobre la salut de l’aigua? Coneixem què és l’ecoeconomia? A partir d’una visita a una zona del riu o, una visita a la planta depuradora EDAR de Flix (segons disponibilitat), contraposarem la depuració natural vers l’artificial, gràcies a valors ecosistèmics reals i observarem la qualitat fisicoquímica amb analítiques de l’aigua. De tot plegat n’extraurem conclusions i en debatrem.
COMPETÈNCIES |
Àmbit Social |
Dimensió Geogràfica
C5 Explicar les interrelacions entre els elements de l’espai geogràfic, per gestionar les activitats humanes en el territori amb criteris de sostenibilitat. |
Àmbit cientificotecnològic |
Dimensió Indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana
C4 Identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals. Dimensió Medi Ambient C11 Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana. |