La geologia ens porta al passat

Els dies 11 i  13 de febrer l’alumnat de 6è de primària de l’Escola La Sínia de Molins de Rei va investigar la formació de les Escletxes del Papiol.

Per començar van explicar què són les escletxes i van fer algunes hipòtesis de com podrien haver-se format. Van observar que es troben en una vessant i van distingir entre el material superior blanquinós (on trobem les escletxes) i l’inferior vermellós.

Per descobrir de quins dos materials es tractava van fer un fer un seguit de proves en ambdues roques, com avaluar la consistència, la permeabilitat o veure si reaccionava amb l’àcid clorhídric. Un cop identificats van confirmar que el material superior on es formaven les escletxes eren roques calcàries i l’inferior eren argiles. Llavors es van endinsar dins de 4 escletxes i van mesurar la direcció,  l’amplada i la profunditat de cadascuna.

Per concloure, van fer una posada en comú i van deduir com s’havien format. Com què les roques calcàries es van degradant a causa de la lleugera acidesa que conté la pluja, durant milions d’anys les esquerdes de les roques s’han anat fent més i més grans fins arribar a permetre a l’aigua arribar a les argiles. Aquestes esquerdes cada vegada són més amples perquè  les roques calcàries llisquen vessant avall sobre les argiles.

Finalment van explicar la problemàtica de les cases del Papiol, que també es troben afectades per esquerdes a les façanes i van fer d’arquitectes proposant diverses solucions per evitar l’aparició d’aquestes.

Els alumnes s’ho han passat molt bé i han après molt!

També han col·laborat amb la iniciativa Petjada Verda recollint brossa que han trobat a la zona.