La classe Agraïment s’endinsa a les Escletxes

Dimarts 20 d’abril l’alumnat de la classe 6è A “Agraïment” de l’Escola 25 de Setembre de Rubí han fet de geòlegs/gues per investigar la formació de les Escletxes del Papiol.

Per començar han descobert què són les escletxes i han fet algunes hipòtesis de com podrien haver-se format. Han observat que es troben en un vessant i han diferenciat dos tipus de materials: un de superior blanquinós (on trobem les Escletxes) i un d’inferior vermellós.

Per esbrinar de quins materials es tractava han fet un seguit de proves en ambdues roques, com comprovar la consistència, la permeabilitat o veure si reaccionava amb l’àcid clorhídric. A partir dels resultats obtinguts han confirmat que el material superior són roques calcàries i l’inferior són argiles.

Després d’esmorzar s’han endinsat en 4 escletxes i han mesurat la direcció,  l’amplada i la profunditat de cadascuna.

Per concloure, han fet una posada en comú de totes les dades i han deduït com s’havien format. Com què les roques calcàries es van degradant a causa de la lleugera acidesa que conté la pluja, durant milions d’anys les esquerdes de les roques s’han anat fent més i més grans fins a permetre a l’aigua arribar a les argiles. Aquestes esquerdes s’han eixamplat progressivament pel fet que  les roques calcàries llisquin vessant avall per sobre les argiles.

Finalment han conegut la problemàtica de les cases del Papiol, que també es troben afectades per esquerdes a les façanes i han fet d’arquitectes proposant diverses solucions per evitar l’aparició d’aquestes.

Els felicitem perquè s’ho han passat molt bé i han après molt!