Explorem geològicament l’entorn del Puig d’Olorda

Els alumnes de l’assignatura de CTMA de 1er de batxillerat de l’Institut Lluís de Requesens de Molins de Rei han realitzat l’itinerari geològic de Santa Creu d’Olorda el 19 d’abril de 2021.

L’itinerari està format per 8 parades en les que es posen de manifest fenòmens geològics destacables de la zona. Els alumnes treballen en afloraments de roques metamòrfiques i sobretot de sedimentàries, al mateix temps que posen en pràctica diferents tècniques de camp per interpretar els processos d’erosió, sedimentació, deformació i metamorfització que han patit les roques.

Han iniciat el recorregut a “La masia de Can Farrès”, on han descobert els fòssils crinoïdeus en la calcària del cobert prop de la masia i han  deduït la formació d’aqüífers captius i lliures.

Després han observat fenòmens que es produeixen als vessants com la formació de solcs i xaragalls que es formen quan l’aigua de la pluja arrossega la terra.

Han continuat l’itinerari fins a un espectacular plec anticlinal amb encavalcament de grans dimensions que il·lustra com actuen les forces de compressió.

A la següent parada han accedit a la cova d’or, un conjunt de grutes dins les calcàries on es poden apreciar fenòmens càrstics així com també fòssils del Paleozoic.

Han pujat fins al Puig d’Olorda, i des d’allà, gràcies a una excel·lent panoràmica, han pogut interpretar el paisatge litoral, prelitoral i el delta del Llobregat. També han analitzat les roques calcàries del cim i han acabat a la Pedrera dels ocells, una antiga mina de pissarres del Silurià.

Uns grans exploradors amb la seva fantàstica i molt implicada professora Paz!