Joves geòlegs investiguen les Escletxes

Els dies 10 i 11 de desembre els alumnes de 6è de primària de l’Escola Miquel Martí i Pol de Sant Feliu de Llobregat van investigar la formació de les Escletxes del Papiol.

Van començar fent possibles hipòtesis de com s’han format aquestes escletxes per les accions de la natura al llarg de milions d’anys. A continuació es van dividir en grups de treball i van identificar els materials de la zona, la seva composició i les seves característiques.

Per esbrinar de quin material es tractava, van haver de fer diverses proves (comprovar la consistència del material, la reacció amb àcid clorhídric, la capacitat d’estovar-se i la permeabilitat a l’aigua). Van observar que hi havia dos materials diferents, un d’inferior (argiles) i un material superior (calcàries).

Posteriorment  els alumnes van entrar a quatre de les escletxes per estudiar-les amb detall, fent mesures d’amplada, profunditat i direcció.

Un cop posades totes les dades en comú  van deduir les causes i el procés de formació. Van arribar a la conclusió que degut a milions d’anys d’acció de l’aigua de pluja, la calcària s’ha anat degradant formant esquerdes que han permès a l’aigua de  pluja infiltrar-se fins al nivell inferior (argiles). El comportament plàstic de les argiles saturades d’aigua i la inclinació del vessant ha provocat el lliscament de les calcàries i el progressiu eixamplament de les esquerdes fins a formar les escletxes actuals.

Tanmateix han fet d’arquitectes per tal d’aprendre quines solucions es poden portar a terme a les cases del Papiol per reduir aquest risc.

Han après molt i han gaudit de l’aventura de travessar les Escletxes.