Investigant el terreny de les Escletxes del Papiol

Dimecres 22 de setembre l’alumnat de la classe “Agulles d’Amitges” de 6é de primària de l’Escola La Sínia de Molins de Rei han fet de geòlegs/gues per investigar la formació de les Escletxes del Papiol.

A partir del repte que els havíem plantejat de com saber si un terreny és bo per construir una casa han donat força idees del que calia investigar. També han fet algunes hipòtesis de com podrien haver-se format les escletxes.

Després de revisar el material necessari per investigar, s’han posat mans a la feina. Per començar han observat que es troben en un vessant i han diferenciat dos tipus de materials: un de superior blanquinós (on trobem les Escletxes) i un d’inferior vermellós.

Per descobrir de quins materials es tractava han fet un seguit de proves en ambdues roques, com comprovar la consistència, la permeabilitat o veure si reaccionava amb l’àcid clorhídric. Han confirmat que el material superior són roques calcàries i l’inferior són argiles.

Després d’esmorzar s’han endinsat en 4 escletxes i han mesurat la direcció, l’amplada i la profunditat de cadascuna.

Per concloure han fet una posada en comú i han deduït com s’havien format. Com què les roques calcàries es van degradant a causa de la lleugera acidesa que conté la pluja, durant milions d’anys les esquerdes de les roques s’han anat fent més i més grans fins arribar a permetre a l’aigua arribar a les argiles. Aquestes esquerdes cada vegada són més amples per què les argiles fan que les roques calcàries llisquin vessant avall.

Finalment han explicat la problemàtica de les cases del Papiol, que també es troben afectades per esquerdes a les façanes i han fet d’arquitectes proposant diverses solucions per evitar l’aparició d’aquestes.

Un cop acabada la feina han tornat caminant fins a Molins.

Els felicitem per la gran feina realitzada!

1. Laia

Hola Engràcia, Miquel i Cesc de Can Santoi,

Ens agradat molt l’article que eu publicat a la vostra web. Us volem donar les gràcies per acompanyar-nos a passar aquest gran dia en que vam viure totes aquelles aventures per les Escletxes.

Agulles d’Amitges
    6è Escola La Sínia