Fem de geòlogues i geòlegs

Els dies 6 i 7 de febrer i 6 de març l’alumnat de 6è de primària de l’Escola 25 de Setembre de Rubí ha descobert el procés de formació de les Escletxes del Papiol.

Per començar, han explicat què són les escletxes i han fet algunes hipòtesis de com podrien haver-se format. Han observat que es troben en una vessant i han distingit entre el material superior (on trobem les escletxes) i l’inferior.

Per descobrir de quins dos materials es tractava  han fet un  seguit de proves en ambdues roques, com avaluar la consistència, la permeabilitat o veure si reaccionava amb l’àcid clorhídric. Un cop identificats han confirmat que el material superior on es formaven les escletxes eren roques calcàries, i l’inferior eren argiles. Llavors s’han endinsat a 4 escletxes i han mesurat la direcció,  l’amplada i la profunditat de cadascuna.

Per concloure, han fet una posada en comú i han deduït com s’havien format. Com què les roques calcàries es van degradant a causa de l’aigua de pluja, durant milions d’anys les esquerdes de les roques s’han anat fent més i més profundes fins arribar a les argiles inferiors. Aquestes esquerdes cada vegada són més amples per què les argiles fan que les roques calcàries llisquin vessant avall fins que s’han format les escletxes actuals.

Finalment, basant-se en la problemàtica de les cases del Papiol, que també es troben afectades per esquerdes a les façanes, han fet d’arquitectes i han proposat diverses solucions per evitar l’aparició d’aquestes.

Els alumnes s’ho han passat molt bé travessant escletxes molt estretes i han après molt!