QUÈ PASSAVA A L’EDAT MITJANA A L’ALT BERGUEDÀ?

Divendres vam fer l’activitat “L’edat mitjana a l’Alt Berguedà” amb els alumnes de P5 de l’escola Sant Joan de Berga.

Vam trobar-nos  al castell de Guardiola de Berguedà. Aquest va ser  primer lloc que vam visitar per situar-nos a l’edat mitjana. Del castell en podem veure algunes restes sobretot gràcies a la feina de restauració de l’associació Torre de Guaita. Per grups i amb l’ajuda d’un mapa, van haver d’anar resolent diferents reptes en diferents zones del castell per conèixer  que s’hi feia a cada lloc en aquella  època, en total 8 zones diferents.

Des del castell, vam fer un petit trajecte amb bus fins Guardiola i una  pujada  caminant fins al monestir de Sant Llorenç prop Bagà. Després d’esmorzar el Toni de Civitas Cultura ens va fer una visita guiada i ens va explicar moltes coses sobre els monjos i la vida al monestir. Un cop acabada la visita vam tornar a baixar caminat  on ens esperava el bus per portar-nos a Bagà.

A Bagà primer vam dinar i després  vam fer  un Escape Town per conèixer com era la vila  en l’època medieval. Ens vam dividir en dos grups per fer la mateixa activitat. Partint de la llegenda del rescat de les cent donzelles, per parelles, cada parella representava un estament de l’època i havien de resoldre quatre enigmes en 4 llocs diferents de la vila. Un cop resolts aquests enigmes els servia per contribuir a la combinació per obrir un cadenat (n’hi havia 5 en total, cada cadenat representava un element del botí del rescat de Galceran de Pinós). Finalment hi havia un últim cadenat que havien d’obrir a partir d’informació que cada estament havia de donar o respondre a altres estaments. Així finalment podrien obrir l’últim cadenat i el cofre que amagava un petit reconeixement a la contribució del rescat.