TENIM LA PARAULA: plenari de tancament del programa de comunicació oral

El passat 26 de juny es va celebrar al Centre Cívic Delta, al barri de Sant Cosme, el plenari de tancament de TENIM LA PARAULA, un programa de comunicació oral dirigit al professorat, iniciat el curs 2019-2020.

A les acaballes del 2019, el Servei Educatiu del Prat de Llobregat va ser un dels deu serveis educatius de Catalunya que van ser escollits per portar endavant un programa pilot de comunicació oral que tenia com a objectiu central explorar les potencialitats de l’oralitat com a via d’aprenentatge. Després d’aquests darrers quatre cursos escolars, amb una pandèmia pel mig que en el seu moment més àlgid va alentir inevitablement el treball d’aquest programa, podem dir que hem portat a terme les tres fases en què es va concebre inicialment l’experimentació.

En el període d’arrencada van participar en el desplegament del TENIM LA PARAULA deu centres educatius del Prat, dels quals set han cobert les tres fases d’aquest programa. Es tracta de l’Escola Galileo Galilei, l’Escola Jacint Verdaguer, l’Escola Jaume Balmes, l’Escola Sant Jaume, l’Escola Bernat Metge, l’Escola Mare de Déu del Carme i l’Institut El Prat. En el plenari de tancament del 26 de juny aquests centres va presentar els acords que, sobre el tractament sistemàtic i metodològic de la comunicació oral amb l’alumnat, han establert cada un en els diversos nivells educatius.

Durant el decurs del plenari, els assistents, distribuïts en grups de treball, van poder conèixer i portar a la pràctica el material “Accions de conversa” (Talk Moves), un recurs pensat per promoure entre l’alumnat les anomenades converses exploratòries o productives, amb un alt potencial cognitiu. Aquest material permet treballar fins a vuit accions de conversa amb els corresponents exponents lingüístics, cosa que ha de facilitar les intervencions orals de l’alumnat i l’adquisició d’aprenentatges que, fruit de les interaccions, se’n deriva.

L’avaluació i la programació de l’oralitat al llarg de les etapes educatives han estat dues qüestions rellevants que han estructurat el treball d’aquests centres educatius sobre l’oralitat durant el darrer curs. Queda encara molt de camí per recórrer, sens dubte; però, si més no, hi ha la consciència entre els centres participants que la comunicació oral és una peça determinant en el tauler de l’aprenentatge escolar i en coneixen aspectes i recursos metodològics que cal tenir molt presents per fer una feina de desenvolupament de la competència lingüística oral que sigui motor essencial en la construcció de coneixement. És el que en àmbits universitaris d’investigadors especialitzats en l’estudi pedagògic de l’oralitat s’ha sintetitzat, entre d’altres, en l’expressió “conversar per aprendre, aprendre a conversar”.

El programa TENIM LA PARAULA acaba aquí, en aquest plenari de tancament referit. Però el treball sobre l’oralitat continua entre els equips docents de les escoles implicades. I concretament, més enllà de la dinàmica interna de cada centre, l’oralitat continua també al Prat des de d’una proposta sorgida i acollida en aquest mateix plenari, i que comporta la col·laboració entre centres educatius. Una activitat oral compartida al voltant del disseny d’un programa de ràdio d’àmbit municipal es desenvoluparà a partir del proper setembre de la mà del CRP i l’ELIC del Servei Educatiu, amb un format inicial que s’integrarà en l’oferta formativa que el Departament d’Educació dirigeix cada curs al professorat. En podreu tenir més informació detallada a l’inici del curs 2023-2024.