Com se celebra el Nadal en altres llocs del món?

Aquí, a Catalunya, entenem el Nadal com una època de retrobaments, de dinars i sopars familiars, del tió, del Pare Noel, dels regals, però coneixes, si feu un cop d’ull a les vostres aules segur que hi trobareu altres tradicions molt diferents. Les coneixes? Us expliquem els costums d’alguns dels països d’origen del vostre alumnat. Segur que us sorpreneu!

Ucraïna el Nadal comença el dia 6 de gener i acaba el dia 19 d’aquest mateix mes. El primer dia se celebra un sopar anomenat Sviata Vecheria en el qual es serveixen 12 plats que simbolitzen els dotze apòstols. A diferència de nosaltres, a Ucraïna no es fan regals per Nadal, sinó que es donen el dia de Sant Nicolau, que és el 19 de desembre. L’últim dia de celebració, tot el país va a nedar o es banya utilitzant els forats de gel  que es fan als rius. Quin fred, oi? Tot i així, cada cop se celebra més al desembre, així que és molt possible que en el futur s’acabi celebrant el Nadal durant les mateixes dates que aquí.

Colòmbia també se celebra el Nadal, però oficialment comença el 7 de desembre amb el Día de las Velitas, dia en què els colombians surten al carrer per col·locar espelmes a les portes de casa seva i al seu barri. Ells, com aquí, es reuneixen amb la família el 24 de desembre per sopar, però és un sopar ben diferent al nostre: mengen pollastre, patates, tamales o bunyols dolços, entre altres coses. Allà també venen els Reis Mags el dia 6 de gener.

Al Perú, el Nadal és una de les dates més esperades, ja que la població professa la religió cristiana majoritàriament. És per això que tenen diferents celebracions molt conegudes durant l’època nadalenca: al sud celebren danses i cants per donar la benvinguda al nen Jesús; a Cusco es celebra el Santurantikuy (venda dels sants), un mercat artesanal ple de creacions de ceràmica de tots els colors. També celebren la tradicional Missa del Gall a les principals esglésies del país. En últim lloc, en el sopar de Nadal del Perú també predomina el gall d’indi, però a zones pròximes als Andes innoven amb altres plats com el cuyes o el pachamanca. T’animaries a tastar-los?

Al Marroccom a país de tradició musulmana, aquesta època es viu d’una altra manera, tot i que. a les grans ciutats com Casablanca, Rabat o Tànger, ja a finals de novembre, les botigues de les zones comercials i turístiques decoren els aparadors i venen col·leccions especials durant el mes de desembre. No celebren el naixement de Jesús, però sí alguns també posen regals sota l’arbre per als més petits i cada vegada celebren menys l’Achoura, el 27 de juliol, la tradició del vell savi que anava de porta en porta per recollir donacions i regals per repartir-los l’endemà entre els nens. Us n’han parlat mai els vostres alumnes?

I a les vostres aules, com es viu aquesta època? Què us expliquen els vostres alumnes?