Activem-nos pel català!

Activem-nos pel català és el nou lema del Departament d’Educació per a animar la comunitat educativa a impulsar accions que afavoreixin l’aprenentatge del català i mantenir els usos lingüístics en aquesta llengua.

L’equip LIC del Servei Educatiu així com alguns centres del Prat de Llobregat que han participat o estan participant en els tallers d’Usos lingüístics en l’àmbit educatiu (ULAE) van ser presents ahir en l’acte que va aplegar més de 1200 professionals de l’educació a la Farga de l’Hospitalet. Durant la trobada, es van detallar les 10 accions que pretenen redreçar la situació sociolingüística en l’àmbit educatiu i que hauran de vertebrar l’acció educativa en els pròxims anys. Així mateix, també es van exposar experiències d’èxit i bones pràctiques de centres ULAE de tot Catalunya en consonància amb les 10 accions presentades prèviament. Finalment, tots els assistents van participar en una dinàmica tècnica en què els centres experimentats, els centres que estan duent a terme els tallers ULAE i altres agents educatius van tractar d’identificar els reptes, les possibilitats i els entrebancs del català al centre educatiu. Per acabar l’acte, es va organitzar una fira d’entitats perquè tothom pogués conèixer l’oferta d’activitats que es poden dur a terme als centres educatius per a fomentar l’ús de la llengua.

10 fites per al foment del català

En base a l’anàlisi de més de 300 accions impulsades pels 200 primers centres educatius de l’ULAE, s’han concretat 10 fites d’impacte per al foment del català. Les fites són les següents:

1. Docents del mateix nivell o d’un mateix àmbit implementen metodologies d’immersió lingüística per garantir la interacció en català entre l’alumnat.
  2. Tots els docents que reben els grups de nova incorporació al centre al setembre (P3, 1r d’ESO, 1r de batxillerat…) fan servir estratègies per afavorir que l’alumnat creï els vincles en català.
  3. Els centres duen a terme almenys dues activitats basades en situacions comunicatives significatives i amb un enfocament comunicatiu en cada àrea, almenys dues vegades per trimestre, en què es promou la interacció oral en català entre l’alumnat.
  4. Els docents es comprometen a prioritzar els audiovisuals sobre continguts curriculars en català.
  5. Un o dos dies a la setmana es duen a terme activitats de dinamització del pati per fomentar-hi el català com a llengua de comunicació.
  6. Iniciatives de sensibilització lingüística dels professionals de l’educació que treballen en el centre educatiu, i també de PAS, monitors de menjador i extraescolars, les AFA i altres col·lectius que participen en l’educació, formal, informal i no formal, de l’alumnat.
  7. Els centres promouen iniciatives per estendre la tasca encetada a l’aula en la promoció de l’ús del català als espais informals del centre: passadissos, menjador, extraescolars, actes i celebracions.
  8. Es dissenyen les reunions d’inici de curs i les entrevistes amb les famílies de tal manera que es puguin desenvolupar en català, amb els protocols i els materials adients.
  9. Actuacions i activitats (informatives, formatives, lúdiques…) per millorar el coneixement i l’ús del català de les famílies.
  10. Mantenir el català en les sortides escolars, en els tallers al centre i en les activitats esportives en horari lectiu, i fomentar les relacions amb l’entorn proper per potenciar el català.

Altres línies clau

Altres aspectes importants de l’estratègia del Govern per augmentar l’ús del català als entorns educatius són les següents: el desplegament gradual de l’article 119.5 de la Llei d’Educació de Catalunya (LEC) que obliga que els docents disposin del C2 del català, en la línia de millorar el nivell de català dels agents de la comunitat educativa. Educació està fent un seguiment acurat de la demanda per poder crear noves places als cursos de formació: s’han multiplicat per 10 (passant de 400 a 4.500) per anar transitant gradualment des de la recomanació actual de tenir el C2 fins l’obligació, que entrarà en vigor d’aquí uns cursos.

Alhora, es vol adequar les metodologies d’aprenentatge i millorar l’avaluació, especialment de l’oralitat. En aquest sentit, cal recordar que les proves de competències bàsiques han inclòs per primer cop, i de forma censal, una avaluació oral del català i l’aranès, unes proves que els centres han estat realitzant durant el mes de març.

A més, s’ha protegit jurídicament el sistema educatiu de les amenaces judicials, amb l’aprovació del decret llei que determina que el Departament d’Educació és el responsable de tots els projectes lingüístics de centre (PLC) que valida. En aquest mateix sentit, a més, el Departament d’Educació oferirà als centres educatius indicacions i orientacions clares per tal d’actualitzar els projectes lingüístics.

Per últim, es continuarà treballant per tal de garantir la millora en l’obtenció i anàlisi de les dades diagnòstiques i d’avaluació dels usos lingüístics en el sistema, per garantir que es disposa periòdicament de dades reals i precises sobre l’ús de la llengua per poder prendre decisions de política educativa.

Adjuntem també l’enllaç al vídeo “Mestres pel català”, que es va fer públic en el marc d’aquesta mateixa campanya.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *