Full informatiu N.23 Novembre 2023

 

 

17a EDICIÓ DEL CONCURS EDUCATIU JOVES I MOBILITAT
“La convivència en mobilitat. Què en pensen els joves?”

Nova edició del concurs educatiu de Joves i Mobilitat, organitzat pel RACC i el Servei Català de Trànsit en col·laboració amb el Departament d’Educació.

Adreçat a joves de 12 a 18 anys, enguany el concurs es centra en la temàtica de  “La convivència en mobilitat. Què en pensen els joves?”.

Les inscripcions ja estan obertes a www.jovesimobilitat.cat

Més informació

Kit Lets Clean up Europe

Us informem que el nostre Centre de Recursos Pedagògics disposa del préstec d’un kit de recollida de residus.

L’objectiu del kit és facilitar a les escoles l’accés a un material reutilitzable i compartit per facilitar el desenvolupament de la campanya ambiental Let’s Clean up Europe!, que consisteix a realitzar accions de neteja en espais naturals del nostre entorn per part dels ciutadans i de la mà d’escoles, associacions, administracions o empreses.

El kit està format per un contenidor de 90 l serigrafiat de residus amb rodes. Dimensions: 40x90cm. Pes: 15 kg.

Dins el contenidor hi podeu trobar el material de recollida:
– 1 carpeta transparent amb 4 pòsters informatius
– 1 Retolador no permanent
– 25 Parells de guants 15 Talla S (ribet blanc) i 10 Talla L (groc)
– 45 Bosses individuals transparents (25) o nansa (20)
– 10 Sacs grans per indicar tipologia de residu
– 10 Pinces de recollida de residus
– 1 Balança 30 o 150 kg
– 1 Banderola reutilitzable resultats aconseguits

Més informació

La Marató de TV3

Es farà el 17 de desembre i estarà dedicada a la SALUT SEXUAL I REPRODUCTIVA.

Entre el 16 d’octubre i el 17 de desembre, professionals de la salut fan milers de sessions divulgatives per acostar els joves a la realitat mèdica i humana de la Salut Sexual i Reproductiva, i despertar el seu esperit solidari envers les persones afectades i les seves famílies.

Les sessions de divulgació estan adreçades, principalment, a centres educatius de secundària, batxillerat, cicles formatius, i a altres entitats socials, educatives i culturals de tot Catalunya i són en horari de 8.00h a 20.00h. Totes les sessions segueixen un programa elaborat per la Fundació, i es desenvolupen amb el suport de material audiovisual creat expressament.

Així doncs, un any més, s’ inicia la campanya de difusió i sensibilització de La Marató, informant-vos que els centres  ja poden demanar les sessions al web:

https://www.ccma.cat/tv3/marato/sessions-divulgatives/2023/2650/

Cartell divulgatiuu

Taller de fabricació de Scratch Jr Tactile

Aquest taller està dissenyat per ajudar aquells que volen explorar Scratch Jr Tactile i necessiten assistència en la fabricació del kit… Si vens aprendràs:

  • Com utilitzar el kit de Scratch Jr Tactile.
  • Apropar-te al disseny 3D/2D i a les eines de fabricació digital.
  • Construir les diferents peces de Scratch Jr Tactile (blocs, taulers i personatges).

La trobada tindrà lloc el proper dissabte 2/12/2023, de 10:00 h a 13:00 h, al Punt Multimèdia de Sants – Fab Casa del Mig a Sants, Barcelona.

No perdis l’oportunitat d’aprendre a fabricar aquesta eina educativa i inclusiva.

Inscripció

Recerkids

És un programa de la Direcció General de Recerca del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya enfocat a fer ciència i recerca que ja ha celebrat més de 7 edicions.

Una oportunitat perquè l’alumnat d’educació primària experimenti en primera persona què vol dir fer recerca, com és un procés d’investigació i quin és el dia a dia en la vida d’un professional de la ciència.

Amb Recerkids, la classe s’endinsa en una aventura inspirada per la Laura i en Joan, dos investigadors joves però molt experimentats que els acompanyaran durant les dues fases del recorregut: la investigació i el congrés de la conclusió de la recerca.

Més informació

Inscripcions: del 8 de novembre al 15 de desembre de 2023
Projecte de recerca: del 8 de gener al 12 d’abril de 2024
Congressos: maig de 2024 (dates i llocs per concretar)

Formulari inscripcions

“J. M. Madorell amb ulls d’infant”
 Exposició amb motiu del centenari del naixement del J.M. Madorell.
Es realitzarà un acte d’inauguració el dimarts 7 de novembre a les 17:30 hores a la Sala 2 de la Biblioteca el Molí.
L’exposició es podrà visitar fins al 30 de novembre. Allà es podrà participar d’un concurs i optar a un dels premis facilitats per: llibreria Amèlia, llibreria Arola, llibreria Barba, llibreria Cent Vides, papereria Rompeolas i revista Cavall Fort.
CanSat 2024

Vols saber com és participar en un projecte espacial real? Treball en equip per imaginar construir i llançar un CanSat! (simulació d’un satèl·lit real, integrat dins del volum i la forma d’una llauna de refresc)

CanSat és una competició internacional, iniciativa de l’Agència Espacial Europea, que convida a grups d’estudiants d’educació secundària de tota Europa a dissenyar, construir i llançar un mini satèl·lit

Repte: Desenvolupar tots els subsistemes principals que es troben en un satèl·lit (energia, comunicacions, sensors, etc.) i encabir-los en el volum i forma d’una llauna de refrescos. Després, el CanSat és llançat per un coet fins a una altitud d’aproximadament un quilòmetre, o es deixa caure des d’una plataforma, un dron o un globus captiu. Aleshores comença la seva missió. Durant la caiguda es realitza un experiment científic i/o una demostració tecnològica, aconseguir un aterratge segur i analitzar les dades recopilades. + informació

El repte es desenvolupa en una fase local i en una altra estatal. La fase local a Catalunya l’organitza L’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa, de la Universitat Politècnica de Catalunya,  i l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya, amb la col·laboració d’ESERO Spain i la Generalitat de Catalunya.

Qui pot participar? Equips d’estudiants d’entre 14 i 19 anys. Bases de participació

Hi haurà formació acreditada (30h) pels docents que participin per primera vegada

————————————–
 
Repositori Digital. Departament d'Educació.
Repositori Digital
És una eina del Departament d’Educació que té com a objectiu recollir, preservar, difondre i garantir l’accés obert a un munt de publicacions.
Mesures i suports universals en el centre educatiu
Mesures i suports universals en el centre educatiu

El present document s’ha elaborat amb el propòsit d’aportar orientacions i proporcionar elements als centres educatius per a la presa de decisions en la concreció de mesures i suports universals en el marc d’una atenció educativa inclusiva. Es fonamenta en la normativa actual, així com en els marcs conceptuals que orienten les línies de treball del Departament d’Educació.

Document: Mesures i suports universals en el centre educatiu

Reconeixement de pràctiques educatives de referència ​​

Consisteixen en iniciatives del professorat vinculades al projecte educatiu del centre que evidencien una millora educativa, així com els materials i recursos educatius elaborats pel professorat, un cop han estat implementats i sempre que aportin millores per a l’aprenentatge (Article 2 Ordre ENS/303/2015).

El Departament d’Educació vol promoure, reconèixer i certificar les pràctiques educatives de referència impulsades des del professorat dels centres educatius per millorar la qualitat de l’aprenentatge i contribuint a la millora del sistema educatiu.

L’arquitectura del nou currículum

El CRP de la Garrotxa posa a la disposició de centres i docents dues infografies sobre l’arquitectura del nou currículum d’educació infantil i educació bàsica, dues eines que proporcionen d’una manera visual i de fàcil comprensió l’estructura del nou currículum. Les infografies són interactives i condueixen als enllaços corresponents de la pàgina del nou currículum.

Relació de les competències específiques amb els crtiteris d’avaluació per àrees i matèries.

Les competències específiques de les àrees, matèries o àmbits, que són els aprenentatges, tant pel que fa a les capacitats com pel que fa als sabers, que l’alumnat ha d’adquirir per tal de poder-los fer servir en diferents situacions de la seva vida. Són la síntesi entre les competències clau i els sabers propis de cada àrea o matèria. El seu desenvolupament es produeix en les situacions d’aprenentatge contextualitzades que cada alumne o alumna ha de resoldre.

En aquest enllaç trobareu uns documents que recullen les competències específiques de cada àrea i matèria i els seus criteris d’avaluació.

 

Publicació de les quatre competències transversals del currículum (primària i secundària)

S’han publicat recentment les competències transversals del nou currículum amb els respectius criteris d’avaluació (primària i ESO):

Us informem que els companys del Servei Educatiu de l’Urgell han incorporat les competències transversals a les plantilles de programació de les situacions d’aprenentatge (SA) que van crear el curs passat i que trobareu actualitzades en els següents enllaços:

Esperem que us siguin útils.

Formacions Competència digital docent

El Departament d’Educació impulsa un seguit de línies subvencionals en l’àmbit de l’impuls digital en l’educació per seguir el camí marcat pel Pla d’educació digital de Catalunya (PEDC) a través dels Fons Next Generation EU.

En el Nodes Digital podeu trobar tota l’oferta formativa associada. Algunes activitats poden no tenir oberta la inscripció encara. Consulteu regularment el web.

BibliotecaAula

La Biblioteca portàtil és una proposta de la Fundació Antoni Tàpies, que té per objectiu fomentar el contacte dels infants i joves amb els llibres, la lectura i l’escriptura, a la vegada que dona a conèixer el vincle d’Antoni Tàpies amb el món del llibre i l’edició.

Càpsula formativa dinamitzada per Tantàgora en què es treballarà amb recursos per emprar la biblioteca portàtil a l’aula.

La proposta té per objectiu fomentar el contacte dels infants i joves amb els llibres, la lectura i l’escriptura, així com donar a conèixer el vincle d’Antoni Tàpies amb el món del llibre i l’edició.

En aquesta formació es realitzaran un seguit d’accions pràctiques per treballar amb el llibre com un objecte amb característiques físiques, com ara l’olor, el pes, l’alçària o el color, i també com a contenidor dels elements bàsics del llenguatge mitjançant dinàmiques que permetran iniciar processos de creació escrita de manera ràpida i àgil.

La Biblioteca Portàtil és un recurs que la Fundació cedeix en préstec als centres educatius de manera gratuïta.  

Més informació

Oberta la inscripció a la 2a edició de la formació ODS del CESIRE

El CESIRE, en el marc del projecte CONNEXIONS, ofereix un cicle de conferències online, en horari de 17 a 19 h:

• ABPxODS: projectes per desenvolupar les competències per a la sostenibilitat.
• Servei comunitari i ciència ciutadana a la Riera de Ribes
• El Montseny, més enllà de la postal?

• Influèncers de la ciència.
• Una mirada històrica sobre el coneixement científic
• Com investigar l’Antàrtida pot ajudar a treballar els ODS
• Treball amb fonts: Eines per descobrir el nostre entorn.

Les conferències s’emetran pel canal CESIRE – YouTube.
+ info

Píndoles de Sensibilització Intercultural: del 24/10 al 28/11

La Direcció General d’Atenció a la Família i la Comunitat Educativa del Departament ofereix una proposta de sis píndoles per afavorir la gestió positiva de la diversitat cultural als centres. Les Píndoles de Sensibilització Intercultural es tracta d’un cicle de conferències en línia obert als professionals que treballen en el món educatiu i que té com a objectiu sensibilitzar sobre la importància que té la mirada intercultural i reflexionar sobre la diversitat i com afrontar-la a l’aula, al centre i a l’entorn:
• Plantejament intercultural per afrontar tota la diversitat.
• Racisme, una vulneració dels drets humans.
• Afrontar la diversitat religiosa.
• Aprofitar el plurilingüisme.
• Impulsar la participació dels diferents integrants de la
comunitat educativa.

+ info aquí

Cada píndola és independent i es pot participar de totes les sessions o de les que més interès suscitin.

Les píndoles van dirigides a docents, nous tutors d’acollida, nous ALIC, professionals d’acompanyament educatiu (integradors/es i educadors/es socials…), tècnics del departament d’educació i tècnics locals d’educació i referents de PEE.

Pel bon funcionament de cada sessió i assegurar sessions participatives és precís omplir formulari.

Inscripció: 9000230541 Píndoles de sensibilització intercultural
Per incidències:  espais.comunitat@xtec.cat (cal contactar abans de fer inscripció, ja que estem fora de termini)

Procediment d’intervenció en cas de faltes greument perjudicials per a la convivència

El Departament d’Educació ha elaborat el Procediment d’intervenció en cas de faltes greument perjudicials per a la convivència, amb l’objectiu que els centres educatius tinguin una eina per valorar i intervenir davant de les faltes greus d’alumnes.

Les actuacions d’aquest document s’adrecen a contenir i reforçar les mesures de protecció i control. S’hi faciliten un procediment d’intervenció comú a tots els protocols per millorar la convivència als centres i un circuit de coordinació entre els diferents membres de la comunitat escolar i educativa implicats en el procediment.

Aquest Protocol és aplicable a tots els centres públics i privats sostinguts amb fons públics del Servei d’Educació de Catalunya.

Inscripcions per al Curs de formació inicial funció directiva (2024)

Durada210 hores (repartides en dues fases: una primera entre febrer i juny, i una segona entre setembre i novembre).

Sessions: les presencials es faran dijous i divendres de 18 a 21 hores; alguna sessió telemàtica, els dimecres, de 17 a 18.30 hores.

Destinatarisdocents que vulguin adquirir l’acreditació de funció directiva.

Requisits:

  • Tenir una antiguitat mínima de 3 any com a funcionari/a de carrera en el cos que al·lega per a fer la formació.
  • Acceptar el compromís amb l’Administració per tal d’exercir la funció directiva en cas que es requereixi.
  • Superar l’entrevista.

Caducitat: els efectes d’aquesta formació caduquen al cap de 8 anys.

Termini: fins al 13 de novembre de 2023

Sol·licitud d’inscripció 

Documentació que cal adjuntar a la sol·licitud

  • Carta de motivació: extensió màxima 1 full DIN-A4, d’un interlineat d’1,5 espais i en mida 12.
  • Currículum d’ATRI: Descarregueu-lo a l’apartat “Expedient > El meu expedient > Generar PDF > CV cec > Generar PDF”
Inscripcions per al Curs de formació d’actualització (2023)

Durada: 90 hores (que es repartiran en dues fases: una primera entre febrer i maig i una segona entre setembre i novembre)

Sessionstelemàtiques, dijous i divendres de 17 a 20 hores i algun dimecres de 17 a 18.30 hores.

Criteri per participar-hi: Tenir caducada la formació inicial.

Termini: fins al 13 de novembre de 2023

Sol·licitud d’inscripció 

Exemples de situacions d’aprenentatge

Al nodes del Nou Currículum trobareu exemples de situacions d’aprenentatge per a tots els nivells i de distintes àrees/matèries:

VIII edició Premis a l’Ecoinnovació

La Fundación Endesa organitza la VIII edició Premis a l’Ecoinnovació adreçat a docents i estudiants d’Infantil, Primària, Secundària, Batxillerat i Formació Professional de Grau Mitjà de Catalunya a desenvolupar un projecte relacionat amb la protecció i conservació de la biodiversitat.
L’objectiu d’aquesta iniciativa és promoure, als centres educatius, el disseny de projectes vinculats a l’educació ambiental. Es proposa treballar amb un format incubadora, en el qual el professor o centre educatiu registren una idea i reben l’acompanyament tècnic necessari per a implementar el seu projecte. El termini d’inscripció està obert del 25 de setembre al 3 de novembre.

Més informació al següent enllaç.

Setmana Europea de la Prevenció de Residus

La Setmana Europea de la Prevenció de Residus neix d’un projecte de 3 anys que rep el suport del programa LIFE+ de la Comissió Europea. L’objectiu és organitzar durant una mateixa setmana i arreu d’Europa, accions de sensibilització sobre la prevenció de residus.
Una Setmana Europea per:

  • Donar a conèixer estratègies de reducció de residus i la política de la Unió Europea i dels seus estats membres en aquesta matèria.
  • Fomentar accions sostenibles per reduir els residus arreu d’Europa.
  • Fer públic les tasques dutes a terme pels diversos actors mitjançant exemples concrets de reducció de residus.
  • Fer canviar el comportament quotidià dels europeus (consum, producció).

La 15a edició tindrà lloc del 18 al 26 de novembre de 2023 i posant èmfasi en la importància de reduir els envasos.

Més informació

ProBleu subvencionarà escoles per desenvolupar projectes educatius per a la sostenibilitat dels oceans

Compartim un projecte europeu liderat per l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) que ​​ampliarà i donarà suport a la Xarxa d’Escoles Blaves Europees.

La Missió de la Unió Europea “Restaurar els nostres oceans i aigües” és un dels eixos del programa de recerca Horizon Europe i té com a objectiu protegir i restaurar la salut dels ecosistemes aquàtics (mars, oceans i aigües continentals) a través de la investigació i la innovació, així com la participació ciutadana. Aquesta Missió, amb reptes plantejats per assolir el 2030, exercirà un paper clau per assolir la neutralitat climàtica i restaurar els ecosistemes aquàtics.

Al llarg dels 3 anys de projecte ProBleu llançarà diferents convocatòries on almenys 100 escoles europees i de països associats es beneficiaran de recursos econòmics per desenvolupar diferents projectes educatius i de ciència ciutadana. El projecte contempla adaptar els recursos al màxim nombre de llengües possibles, incloent-hi algunes de les llengües minoritàries a Europa.

Aquest novembre es llança la primera convocatòria d’ajuts en què els centres educatius podran sol·licitar fins a 10.000 euros per a projectes de fins a 12 mesos de durada..

ALIVE FUNDACIÓ s’ofereix a ajudar als centres educatius en el projecte.

XIV Olimpíada de Biologia de Catalunya 2024 (OBC 2024)

Dirigida a tot l´alumnat de segon de batxillerat de Catalunya i amb l’objectiu d’estimular l´estudi de la biologia. Tots els participants rebran un diploma acreditatiu de la seva participació.

En aquesta edició la prova teòrica de l´Olimpíada es farà el dissabte 3 de febrer de 2024 al matí, i la prova pràctica, que només faran els 20 finalistes, es realitzarà el dimecres 7 de febrer de 2024 a la tarda. La prova teòrica es realitzarà simultàniament a les següents seus:

– Barcelona: (amb un màxim de 200 participants). Lloc: Facultat de Biociències. Universitat Autònoma de Barcelona. Bellaterra. Plànol

– Girona: Lloc: Facultat de Ciències. Campus Montilivi. Universitat de Girona. 17071 Girona. Plànol

– Lleida: Lloc: Edifici Polivalent, Universitat de Lleida, Campus de Cappont, C. Jaume II, 71 E-25001 Lleida. Plànol

– Tarragona: Lloc: Facultat de Química. Facultat d´Enologia. Universitat Rovira i Virgili. Campus Sescelades. c/ Marcel·lí Domingo 1, Edifici N4. Tarragona. Plànol

– Vic: Lloc: Edifici del Campus de la Torre dels Frares, seu de la Facultat de Ciències i Tecnologia de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya. Vic. Plànol.

La prova pràctica es realitzarà a la Facultat de Biociències. Universitat Autònoma de Barcelona. Bellaterra. Plànol

Si el nombre d´inscrits a cada seu és superior al nombre de places establertes, es farà una selecció segons la nota final de la matèria de biologia de primer de batxillerat (amb una influència del 70 %) i la nota mitjana de primer de batxillerat (amb una influència del 30 %).

El període d´inscripció començarà el dilluns 23 d´octubre de 2023 i finalitzarà el dilluns 11 de desembre de 2023. En aquesta edició cada centre podrà inscriure, com a màxim, quatre alumnestot i que, excepcionalment es podrà sol·licitar a la Comissió Organitzadora (contacte@olimpiadadebiologia.cat) la participació de més de 4 alumnes per centre. La inscripció s´haurà de fer directament al web de l´OBC (http://olimpiadadebiologia.cat/index.php/inscripcio/) i l´haurà de fer el professorat de “Biologia” del centre. A la inscripció s´haurà d´indicar la seu on vol participar cada un dels estudiants.

En el web de l´OBC (http://olimpiadadebiologia.cat) trobareu les bases de l’Olimpíada i, a títol d´exemple, algunes de les preguntes de les edicions anteriors.

L´Olimpíada constarà d´una prova teòrica que consistirà en un exercici tipus test de cinquanta preguntes. El/la primer classificat/da de cadascuna de les cinc seus on es disputa la prova teòrica i els quinze alumnes millors classificats a la prova teòrica, un cop descomptats els/les guanyadors/es de cada seu, un total de 20 alumnes, podran accedir a la  prova pràctica. Aquesta consistirà en la resolució d’entre dos i quatre exercicis/problemes, en què els participants hauran de realitzar o dissenyar experiments senzills, interpretar els resultats, treure’n conclusions, resoldre problemes, etc. El contingut a avaluar en les dues proves de l´Olimpíada és tot el temari oficial de la matèria “Biologia” de primer i segon de batxillerat segons el decret 171/2022. Aquí teniu un enllaç amb el temari.

La qualificació final serà la mitjana ponderada, segons la seva dificultat, entre la nota de la prova teòrica i la nota de la prova pràctica. Les/els tres alumnes amb la qualificació més alta, rebran el diploma corresponent de guanyador de l´edició 2024, la medalla d’or i un obsequi que determinarà la comissió organitzadora de l’OBC. A més, algunes de les universitats col·laboradores oferiran al primer guanyador una matricula gratuïta en el primer curs dels graus relacionats amb la Biologia que apareixen en el web de l’OBC (http://olimpiadadebiologia.cat)Els sis millor classificats podran participar, en representació de Catalunya i amb totes les despeses pagades, en la XIX Olimpíada Espanyola de Biologia 2024 (OEB 2024), que se celebrarà a València en el mes d’abril de 2024.

Més informació

FOTÒNICA EN 5 MINUTS!

Des de l’Institut de les Ciències Fotòniques (ICFO) ens fan saber que el dimarts 14 de novembre a les 10:30 hores portaran a terme tres xerrades de 5 minuts cada una, on especialistes en la matèria explicaran per què la fotònica és tan important per a la seva investigació i la societat. Tot això per celebrar la Setmana de la Ciència 2023!

Aquesta activitat està pensada per a l’alumnat de segon cicle d’ESO i Batxillerat. A més, durant les xerrades podran enviar en directe preguntes que els sorgeixin i curiositats que vulguin conèixer. Podeu trobar més informació a la seva pàgina web.

El Sincrotrón Alba, el acelerador de partículas español, comienza a funcionar
 El sincrotó ALBA

Us presentem el programa educatiu gratuït, Missió ALBA, que cada any arriba per a l’alumnat de 5è i 6è de Primària per participar en reptes científics i conèixer aquest centre d’investigació pioner a Europa.

El Sincrotró ALBA és la infraestructura científica i tecnològica més gran de tot Espanya. Està situada a Cerdanyola del Vallès (a uns 20 quilòmetres de Barcelona).

Les claus d’aquest projecte són:

  • Els docents poden accedir gratuïtament a tots els continguts, materials i audiovisuals del probrama a través de la plataforama  misionalba.es
  • Hi ha dos reptes a escollir: El poder de la llum i Fes visible allò invisible. Cada repte es dividex en 4 etapes. Cada etapa, el personal científic i tècnic del Sincrotó planteja un engima que l’alumnat ha de resoldre mitjançant la realització d’un experiment a l’aula.
  • Els continguts que s’inclouen en el projecte han sigut específicament dissenyats per a treballar de manera pràctica, significativa i vivencial a l’àrea de coneixement del medi i encaixen perfectament amb el nou currículum i el treball basat en situacions d’aprenentatge.
  • Tots els centre participants reben un pack de benvinguda i tenen la possibilitat de participar en les visites virtuals, videoconferències i retransmissions en directe per a conèixer i visitar virtualment el Sincrotó i parlar amb alguns membres de l’ALBA.

Trobareu més informació a:

El Sincrotó Alba

Bebras Contest. Pensament computacional amb paper i llàpis

Es podrà dur a terme des del 6 de novembre de 2023 fins al 30 de març de 2024.

El Bebras Contest és una prova que es realitza a col·legis i instituts per a la introducció de la informàtica i les tecnologies de la informació en els primers cursos de la formació dels alumnes, tant a l’ensenyament obligatori com al batxillerat.

És un certamen que es realitza des del 2004 en centres educatius. Entre la tardor del 2021 i la primavera del 2022 es va realitzar en més de 54 països de tot el món amb una participació de més de 3.000.000 de participants.

Com és el certamen?

El concurs tracta diferents vessants dins del món de la informàtica: lògica, disseny i comprensió d algoritmes, codificació i descodificació de dades, estructures de dades, informàtica i societat, etc.

  • Té una durada de 45 o 50 minuts i comprèn entre 12 i 15 qüestions.
  • No requereix cap coneixement previ d’informàtica.
  • Es fa en quatre nivells diferents: 5è i 6è de Primària. 1er i 2n d’ESO. 3er i 4rt d’ESO. 1er i 2n de Batxillerat.
  • Es realitzarà abans del 30 de març de 2024
  • Es pot fer en qualsevol moment quan els professors ho considerin oportú.
  • Els exercicis del concurs són accessibles durant tot l any per la qual cosa, poden ser un material idoni d’explicació de certs conceptes en qualsevol moment del curs.
  • Els alumnes disposen dels seus resultats i els professors poden obtenir els resultats de tots els seus alumnes, per treure conclusions en relació als mateixos.

Podeu trobar més informació:

En aquesta presentació hi podreu trobar altres idees per treballar aquest concurs, propostes pedagògiques, i també les competències específiques de matemàtiques a batxillerat que es treballen amb els problemes d’aquest concurs.

Dia Mundial de la infància

El 20 de novembre és el Dia Mundial de la Infància i celebrem que el 1959 l’Assemblea General de l’ONU va aprovar la Declaració dels drets dels infants.

L’activitat que UNICEF ens proposa aquest any per celebrar el Dia Mundial de la Infància és la creació d’un mural sobre sobre els drets de la infància, posant el focus en la protecció i y prevenció de la violència contra la infància i l’adolescència.

Un mural per a celebrar i conscienciar.

El 20 de novembre és el Dia Mundial de la Infància, però els drets de nens, nenes i adolescents s’han de complir i protegir cada dia de l’any. Per això us proposem que elaboreu entre tots un mural que serveixi de recordatori diari sobre la manera com la vostra escola, col·legi o institut defensa aquests drets.

Més informació

Internet Segura

A la secció Educació i Formació de l’espai web d’Internet Segura trobareu propostes didàctiques per treballar amb l’alumnat.

Destaquem:

Escola segura. Com que el contacte amb internet és constant, cal fer-los conscients dels riscos que comporta i facilitar eines de prevenció. Guia per al docent i dossier activitats per l’alumnat.

Cibertrucs. Petites càpsules que treballen trucs senzills com ara gestió de contrasenyes poderoses, comprovar si les imatges de Google són reals, tancar sessions obertes als dispositius, compartir documents al Drive o blocar el dispositiu mòbil amb seguretat.

Cibertrucs interactius. Activitats interactives que inclouen punts claus finals per a l’alumnat i també indicacions per als docents.

 Dia Internacional per l’Eradicació de la Violència vers les Dones

Des del Departament d’Educació, a propòsit del Dia Internacional per l’Eradicació de la Violència vers les Dones, mostrem el rebuig vers la violència que colpeja dones, infants i adolescents i manifestem la necessitat de donar una resposta a la violència estructural que són les violències masclistes. Visibilitzem les violències masclistes en l’àmbit educatiu. Previnguem-les!

Difoneu les fotos o vídeos de les vostres actuacions a les xarxes socials amb l’etiqueta #25n #LesEscolesLliuresDeViolències amb menció @xtec.

Propostes d’activitats a dur a terme als centres educatius, tant a propòsit del 25 de novembre com al llarg del curs:

De totes les formes de violència masclista, les violències sexuals són les més prevalents, les més invisibilitzades i les més naturalitzades. Tot això fa de les violències sexuals l’epicentre del patriarcat i aquest 25N volem posar-les de manifest.

El Departament d’Igualtat i Feminismes posa en marxa una campanya pedagògica per construir un nou sentit comú, ‘Per una nova cultura del consentiment’.

Programa digital

 
Coeducació i perspectiva de gènere – Espai web Xtec #divendrescoeducatiu

Dins de l’espai web Xtec Currículum i orientació està inclosa la pàgina Coeducació i perspectiva de gènere. És un espai on trobem la definició de coeducació i on queden recollits els 4 eixos que es despleguen. Ens és molt útil per fer-nos una primera radiografia a nivell de centre i per tenir una imatge global del que implica la coeducació als centres educatius:

1-La coeducació des del currículum

2-La coeducació des de l’organització de centre

  • El Projecte de Convivència inclou un eix que correspon a la coeducació. Disposem d’eines de diagnosi, així com diferents recursos i formacions, també derivades del Coeduca’t (Eina per a la diagnos, Decàleg per a la reflexió sobre l’estat de la coeducació, Guia autodiagnòstic i Tractament lingüístic del gènere).

3-Pla Escoles lliures de violències

  • Protocols que estructuren el procediment d’actuació en casos de violències.

4.Pla de Drets sexuals i reproductius 

Imatge que conté text Descripció generada automàticament

Està obert el període per sol·licitar els assessoraments per a treballs de recerca del Programa Argó de l’ICE de la UAB. El termini de sol·licitud finalitza el 21 de desembre de 2023.

Podeu consultar tota la informació i accedir a la inscripció clicant en aquest enllaç.

Institut de Ciències de l’Educació (ICE)
Universitat Autònoma de Barcelona-Edifici A
Plaça Acadèmica
08193 Bellaterra (Cerdanyola del Vallès)
Tel. 935812393

 

 

 

 

 

 

 

Microcursos per l’abordatge de les violències masclistes

Des de la Subdirecció de Sensibilització i Prevenció de la Direcció General d’Eradicació de les Violències Masclistes volem proposar-vos coordinar el rellançament dels microcursos per a l’abordatge de les violències masclistes: El microcurs Violència masclista: i jo què!” en col·laboració de Cooptècniques i el microcurs “Prevenció i abordatge de les violències masclistes digitals” en col·laboració amb Donestech.

El dia 18 d’octubre comencen els microcursos en format online.

Es tracta de dues auto-formacions que varen tenir una molt bona rebuda en la seva primera edició (més de 2.000 persones l’han realitzat i han fet una bona valoració). Aquesta reedició te com a persones destinatàries a tota la ciutadania en general ates l’objectiu principal de sensibilitzar envers les violències masclistes.

 

  •  El Microcurs “Violència masclista: i jo què!”

El microcurs Violència masclista: i jo què!” te l’objectiu de fer partícips als homes en el procés de lluita i implicació comunitària envers les violències masclistes, oferint eines per a que puguin desenvolupar rols masculins més igualitaris, respectuosos i no violents. És un contingut molt bàsic i  dirigit a tota la ciutadania, en especial als homes per a que puguin incorporar aquestes eines a la seva quotidiana.

Té com a objectius:

·       Conèixer els aspectes principals i històrics de les masculinitats i les seves conseqüències en els diferents àmbits de la vida (salut, cura, relacions íntimes i interpersonals i violència)

·       Entendre els processos de canvi dels homes tant emocionals com cognitius i des d’una mirada psicosocial, i la seva relació amb les problemàtiques de la desigualtat i la violència i les seves solucions

·       Identificar, en els homes, les necessitats, els reptes i les oportunitats per fomentar la igualtat i eradicar les violències masclistes a través de la transformació masculina

·       Desenvolupar rols masculins més igualitaris, respectuosos i no violents dins dels àmbits personals i socials

En són persones destinatàries la ciutadania en general, homes, grups o entitats d’homes, entitats feministes, professionals que treballen amb homes i joves, els propis joves, representants polítics o institucionals o de moviments socials, o representants d’organitzacions empresarials o entitats.

 

  • El Microcurs “Prevenció i abordatge de les violències masclistes digitals”

El microcurs “Prevenció i abordatge de les violències masclistes digitals” presenta un contingut a la ordre del dia i de gran sensibilitat com son les violències masclistes en àmbits digitals i tot el que està suposant la seva detecció i identificació, a les mares, pares i professionals que treballen sobretot amb la població jove. Volem oferir un contingut conceptual i pràctic per tal de prevenir i obtenir eines per l’abordatge d’aquestes violències masclistes. 

Té com a objectius

·       Contribuir a la identificació i detecció de les violències masclistes digitals més prevalent en la població jove així com contribuir a desenvolupar estratègies de prevenció per a la seva resposta.

·       Oferir un microcurs als i les professionals que treballin amb població jove, que faci un recorregut conceptual i pràctic per a la prevenció de les violències masclistes digitals.

·       Donar a conèixer i utilitzar estratègies i eines pràctiques per a donar resposta des de la prevenció a les violències masclistes digitals.

En són persones destinatàries especialment professionals que tinguin un paper rellevant en la detecció de les violències masclistes, especialment amb població jove, però el contingut del curs és d’interès de tota la ciutadania, atesa la importància i quotidianitat de les violències masclistes en àmbits digitals.

 

Com podeu accedir als cursos per fer-los?

1) Pàgina d’accés

2) Pàgina de registre 

3) Les instruccions d’accés es reben per correu electrònic

Els cursos es fan a través de qualsevol dispositiu digital i tenen una durada d’entre 2 i 3 hores de dedicació. Són cursos d’autocorrecció i enfocats a generar sensibilitat en aquests àmbits i problemàtiques, així com compromís per a la contribució a l’eradicació de les violències masclistes en primera persona.

Cicle de xerrades: propostes per impulsar la lectura

L’autora del bloc  natibergada.cat i la comunitat de Docents.cat, Nati Bergadà, posa a la disposició dels docents un cicle de xerrades enfocat en la lectura.

Cicle de xerrades: propostes per impulsar la lectura 

En aquest cicle gaudirem de 16 xerrades en les quals els ponents ens compartiran propostes per impulsar la lectura entre els infants i joves. Són xerrades enfocades a descobrir com podem enriquir i millorar les pràctiques lectores que duem a terme a l’aula.

Les xerrades són en línia, gratuïtes i obertes a tothom. Van adreçades a docents d’infantil, primària i secundària.

Per accedir a les xerrades no cal fer cap inscripció, només cal connectar el dia i hora a les xerrades que us interessin.

En el cicle es faran les xerrades següents:

Acreditació competència digital docent

Us enllacem al pdf amb la Resolució, de 3 de febrer de 2023, per la qual es defineixen les modalitats i els procediments d’acreditació de la competència digital docent.

Podeu trobar més informació en el lloc web de suport a l’Acreditació de la competència digital docent del Departament, així com també en l’apartat “Preguntes Més Freqüents”.

Per qualsevol dubte o consulta al respecte, podeu enviar un correu electrònic la bústia

info_cdd.educació@gencat.cat

 

 

Competències transversals a les plantilles de programació de les situacions d’aprenentatge (SA) del CRP de l’Urgell.

Us informem que al CRP de l’Urgell, han actualitzat plantilles de programació de les situacions d’aprenentatge (SA) amb les competències transversals i que trobareu en els següents enllaços:

Hackathon d’innovació social

Des de l´Associació PDS presenten el projecte «Sociales y Digitales». En el marc d’aquest projecte i amb el finançament del Ministerio de Derechos Sociales y Agenda 2030 (Fons NextGenerationUE), organitzen, els dies 17, 18 i 19 de novembre, a Barcelona el SocialHack PDS, un esdeveniment col·laboratiu en el qual s’aplica la tecnologia i la creativitat per resoldre reptes, en un curt espai de temps i de forma intensiva.

Mitjançant la metodologia del Hackaton, “hack (resoldre problemes de forma creativa) i “marathon” (marató), en un període de 48 hores, els i les joves participants, en equips o en solitari, hauran de proposar solucions innovadores a reptes socials específics del segle XXIcom ara les drogodependències, l’ús problemàtic de les pantalles, gestionar la salut mental i emocional, i les relacions familiars. 

Per a qualsevol informació o consulta relativa al SocialHack PDS, podeu consultar les bases.

Data d’inscripció: fins al 15 de novembre a les 23:59 h

Més informació » 

 
Focus Projecte Focus

Promou el desenvolupament de les competències clau de l’alumnat de primària i secundària mitjançant la creació i publicació de vídeos amb contingut curricular, promovent l’aprenentatge entre iguals.

Aquest projecte pretén desenvolupar la competència digital dels docents i de l’alumnat, tot establint una xarxa per compartir coneixement. El projecte s’emmarca dins del Pla d’educació digital de Catalunya i treballa per potenciar i recollir produccions audiovisuals amb narrativa de sabers curriculars.

Feu-vos preguntes, investigueu-ne i creeu un vídeo! En aquest espai trobareu un vídeo explicatiu i recursos diversos per conèixer i treballar-ho. També hi trobareu unes guies didàctiques de suport que us pot ajudar en la generació d’idees, en el procés audiovisual i en la publicació. [Font]

Guies didàctiques

Videotutorials

Participa

Amplieu la informació en el seu nodes

Bojos per la Sostenibilitat 2023

Ciència de bata i també de bota a Bojos per a la Sostenibilitat, per estudiar els reptes que afrontarà la Terra en el futur, amb ‘Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la UAB (ICTA-UAB). Bojos per la Ciència és un programa d’excel·lència de la Fundació Catalunya La Pedrera que estimula el talent i les vocacions científiques i tecnològiques entre estudiants de batxillerat, oferint-los l’oportunitat de viure una experiència única a centres de recerca i institucions de prestigi internacional, de la mà d’investigadors i investigadores i professionals en actiu, així com orientar el seu itinerari acadèmic i futur professional.

Adreçat a estudiants de 1r de Batxillerat amb vocació científica.

És un curs de 13 sessions teoricopràctiques i en sortides de camp, on els estudiants coneixeran la recerca en les principals àrees aplicades en les ciències i tecnologies ambientals de la sostenibilitat econòmica, ambiental i social, canvi climàtic, aprofitament dels recursos, reciclatge, biodiversitat, cooperació i comportament ambiental, …Curs que s’impartirà en dissabtes de gener a setembre de 2024 a les instal·lacions de L’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals. L’activitat compta amb 3 sortides de camp al riu Tordera, al litoral de Blanes i a Montserrat-Coll de Can Maçana.

Enllaç al formulari d’inscripcions data límit d’inscripció 12 de novembre de 2023

Més informació

Convivència positiva

És una nova web del Departament d’Educació que té com a objectiu oferir orientacions i estratègies per millorar la convivència, el benestar emocional i el clima escolar des d’un enfocament restauratiu. Així com recursos per fomentar la convivència positiva de la comunitat educativa i l’acompanyament de les famílies en la tasca d’educar. A més, s’ofereixen eines i orientacions per fomentar la participació de les famílies a l’escola i la seva implicació en els òrgans participatius del sistema escolar.

Així mateix, s’elaboren mesures de suport per a famílies en risc d’exclusió i per millorar l’èxit escolar del poble gitano.

Enllaç a la web
Recursos de prevenció de Bullying i Ciberbulling

Des del Programa Contra el Bullying de la Fundació Barça donen accés a recursos de prevenció de Bullying i Ciberbullying per secundària. Parteixen de les eines que ofereixen les dinàmiques de l’esport per frenar la problemàtica del bullying amb l’objectiu de prevenir, sensibilitzar i generar coneixement sobre l’assetjament.

Concretament, els recursos oberts i gratuïts són:

  • Quadern pedagògic: A través de la peça d’Instagram ENTRA EN JOC disposeu d’un complet marc teòric i bloc d’activitats amb dinàmiques atractives per a adolescents i que s’adapten a la gran varietat de grups i realitats del propi del vostre context.
  • Formació en línia en obert: Estructurada en dos blocs de vídeo més dossier descarregable amb part formativa i activitats. La formació s’ha preparat en el marc de l’esport formatiu, però és també aplicable per equips educatius i monitors/es de lleure o d’espais d’educació no formal.

Més informació al web.

III Congrés nacional d’educació ambiental (CNEA)

Sota el lema “Construint comunitats cap a la justícia ecosocial” tindrà lloc a Barcelona els dies 25, 26 i 27 de gener de 2024.

En aquesta edició, el tercer congrés se celebrarà al voltant de l’efemèride del Dia Mundial de l’Educació Ambiental, el 26 de gener, i esperem celebrar-ho amb tots i totes vosaltres.

Si esteu desenvolupant iniciatives amb impacte, generadores de canvis en les persones i les comunitats, i desenvolupades en xarxa i amb metodologies innovadores, us animem a presentar-les al III CNEA.

Les activitats previstes:

  • Dijous 25 de gener es farà una sessió virtual per donar veu al treball que s’ha dut a terme en grups durant 2023.
  • El divendres 26 de gener la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona obrirà les portes per a una jornada presencial plena de debats, intercanvis d’idees i valuoses aportacions que ajudaran a visualitzar el paper essencial de l’educació ambiental en la construcció de comunitats justes.
  • ​Per finalitzar, el matí del dissabte 27 de gener es farà una visita tècnica per explorar sobre el terreny iniciatives d’educació ambiental i contrastar-les amb els resultats del congrés.

Més informació i el programa provisional el trobareu al web

Formació Individual Compet-Digit-Docent

En el web Digital trobareu el cercador d’activitats formatives individuals per a docents per als diferents nivells de la competència digital docent (CDD) segons el Marc de referència de la competència digital docent (MRCDD).

  • Cursos en els nivells A1 i A2: Formació individual i específica que acredita d’ofici el nivell corresponent.
  • Cursos en els nivells B1 i B2: Formació individual i específica que requereix la creació d’un portafolis amb evidències d’implementació a l’aula. Acredita d’ofici el nivell corresponent.
  • Postgraus i cursos d’especialització en els nivells C1 i C2: Titulacions universitàries que contribueixen a generar evidències documentades que es poden presentar per acreditar el nivell corresponent
Mesures per a la millora de les competències bàsiques de primària i secundària

El Departament d’Educació ha presentat diferents mesures de millora dels resultats —algunes ja endegades el curs passat— adreçades a diversos punts del sistema educatiu, sobretot pel que fa a les competències que segueixen una tendència a la baixa, especialment lingüística i matemàtica.

  1. Milloren les matemàtiques i l’anglès a sisè de primària i quart d’ESO; el català remunta a primària i baixa a secundària.
  2. Catalunya és dels pocs territoris que després de la pandèmia ha continuat amb l’avaluació i la publicació dels resultats de les proves de competències bàsiques i l’únic territori que les ha seguit fent a tot l’alumnat.
  3. Milloren els resultats en els centres de més complexitat i es redueix la diferència de resultats entre centres.
  4. Disminueix la bretxa de gènere a secundària en matemàtiques i llengua anglesa.
  5. El Departament continuarà impulsant les mesures de compensació que va presentar el curs passat i, amb la Inspecció educativa, durà a terme una campanya d’assessorament individualitzat als 200 centres amb més marge de millora.
21a Jornada de qualitat a l'ensenyament
21a Jornada de qualitat a l’ensenyament

El dijous 9 de novembre de 2023 tindrà lloc la XXI Jornada de Qualitat a l’Ensenyament. 21 Jornades. En aquesta edició estem d’aniversari: el Projecte de Qualitat i Millora Contínua fa 25 anys.

Per aquesta raó, aquesta vegada, l’esdeveniment vol connectar el passat, el camí recorregut, amb el futur i allò que anem construint avui. L’organització convida a participar-hi i a ajudar a construir noves propostes de millora.

Més informació.

Llibres de regal per a 72.000 infants que fan 6 anys

Ha començat una nova edició de la campanya Fas 6 anys. Tria un llibre!, promoguda pel Gremi d’Editors de Catalunya. La iniciativa, que s’estendrà fins al 30 de novembre, s’adreça als més de 72.000 infants que aquest 2023 fan 6 anys i té l’objectiu de fomentar-hi el gust per la lectura.

Per fer-ho possible, el Gremi d’Editors enviarà al domicili dels infants que compleixin aquest requisit un cupó per un import de fins a 13 € que les famílies podran bescanviar per un llibre de temàtica infantil (si el preu del llibre és superior, caldrà abonar-ne la diferència).

Les llibreries adherides a la campanya a Cornellà de Llobregat són Abacus, FNAC Splau, Librería Asunción, Casa del Llibre Splau, la llibreria Florida i Pati Blau Llibres. Pel que fa a Sant Joan Despí, hi participa la llibreria Alfa Omega. (Trobareu la relació completa d’establiments adherits en aquest enllaç.)

Com a novetatFas 6 anys. Tria un llibre! ha confeccionat enguany una guia didàctica per facilitar-ne als docents la difusió entre els alumnes i les famílies dels seus centres.

Per a qualsevol dubte sobre la campanya i les condicions, podeu consultar aquest enllaç.

II Olimpíada de telecos

Segona edició d’aquest certamen, coorganitzat per l’Escola d’Enginyeria de Telecomunicacions i Aeroespacial de Castelldefels.

El repte d’aquesta segona edició és Desenvolupar un projecte que mostri com les tecnologies de telecomunicació poden contribuir als Objectius de Desenvolupament Sostenible. Amb el repte d’enguany. es vol treballar l’ODS #3: Salut i Benestar.

Per equips d’entre 2 i 6 participants Competició individual
Categories:

    • Alumnat de 2n, 3r i 4t d’ESO
    • Alumnat de Batxillerat
    • Alumnat de cicles formatius

Cada equip haurà de presentar i defensar un prototip (basat en qualsevol plataforma programable amb l’IDE d’Arduino) que mostri l’acompliment del repte.

Si no teniu experiència amb Arduino, us podeu apuntar als tallers i cursos gratuïts que oferirem.

Alumnat de 1r i 2n de Batxillerat

La prova individual proposa la resolució d’un conjunt de problemes relacionats directament o indirecta, amb l’Enginyeria de Telecomunicació.

S’assumeix que els participants hauran de fer un ús enginyós de les eines físico-matemàtiques fonamentals que han adquirit al llarg de l’ESO en l’itinerari de ciències. S’espera que puguin treballar amb nombres reals, representar funcions, aplicar fonaments d’estadística, resoldre equacions i operar amb vectors,
resoldre problemes mitjançant la trigonometria i calcular àrees i volums, conèixer les lleis de Newton els fonaments de l’energia i resoldre problemes sobre forces i moviment

Bases, inscripció (fins al 30 de novembre) i més informació: http://olimpiadasteleco.com

ODS #3: Salut i Benestar (https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/health)

3Cat, la plataforma de continguts en català

3Cat constitueix la fusió entre els diferents mitjans que formen part de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA): Televisió de Catalunya i Catalunya Ràdio. Té com a objectiu reformular l’estructura clàssica de televisió i ràdio, ja que hi afegeix els pòdcasts, els videopòdcasts i els xous de televisió exclusius, i es transforma en una gran fàbrica de continguts en català.

Al costat de l’ampli catàleg en català, la plataforma també inclou continguts que potencien la difusió de l’aranès. A més, promou l’aprenentatge de llengües estrangeres, sobretot de l’anglès, amb la utilització del sistema dual i dels subtítols en anglès a les pel·lícules, i amb propostes com ara el concurs Fish&Chips, els videoclips del programa “Tags” o la iniciativa del “Super English Day”.

L’ús a les aules de vídeos infantils, audiovisuals educatius, reportatges d’actualitat o centrats en aspectes concrets del coneixement, i programes que ressegueixen períodes de la nostra història, la trajectòria professional de científics i escriptors, per posar-ne només alguns exemples, és un mecanisme que facilita i complementa els processos d’ensenyament i d’aprenentatge en l’àmbit escolar. Aquesta plataforma aplega molts d’aquests recursos, tots ells en català, en un únic espai, i això facilita la tasca dels docents a l’hora de cercar materials complementaris per aprofundir en les diverses àrees i matèries.

La plataforma 3Cat substitueix el servei de 3alacarta i l’aplicació mòbil de TV3. En aquesta pàgina trobareu tots els passos que cal seguir per registrar-se a la plataforma i accedir-hi des de l’ordinador, i per descarregar-se l’aplicació a la televisió o a la tauleta o al mòbil.

¿Coneixeu els contes de la Laura i en Joan?

La col·lecció de contes es troba online però també a les biblioteques i escoles de Catalunya. El seu objectiu és compartir amb la mainada (educació primària) en forma d’aventura, la recerca que es fa a casa nostra, de manera que permeti a les noies i als nois descobrir quina finalitat té i fomentar les vocacions científic-tecnològiques. A la web del programa també hi trobareu activitats digitals i altres activitats i iniciatives.

Més informació.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>