“J. M. Madorell amb ulls d’infant”Exposició amb motiu del centenari del naixement del J.M. Madorell.
Es realitzarà un acte d’inauguració el pròxim dimarts 7 de novembre a les 17:30 hores a la Sala 2 de la Biblioteca el Molí.
L’exposició es podrà visitar fins al 30 de novembre. Allà es podrà participar d’un concurs i optar a un dels premis facilitats per: llibreria Amèlia, llibreria Arola, llibreria Barba, llibreria Cent Vides, papereria Rompeolas i revista Cavall Fort.
|
|
Olimpíada de TelecosL’Escola d’Enginyeria de Telecomunicacions i Aeroespacial de Castelldefels referent a la II Olimpíada de Telecos. |
|
Premis a l’EcoinnovacióConvocatòria de la VIII edició dels Premis a l’Ecoinnovació promoguts per la Fundació Endesa i adreçats a docents i estudiants d’Infantil, Primària, Secundària, Batxillerat i Formació Professional de Grau Mitjà de Catalunya per desenvolupar un projecte relacionat amb la protecció i conservació de la biodiversitat. Els premis a l’Ecoinnovació pretenen millorar la competència ecobiosocial dels nostres estudiants, promoure un major coneixement de la nostra biodiversitat, estimular la cooperació amb els agents mediambientals i fer visible davant l’opinió pública la consciència ecològica d’estudiants, professors i centres educatius. Es proposa treballar amb un format incubadora, en el qual el professor o centre educatiu registren una idea i reben l’acompanyament tècnic necessari per a implementar el seu projecte. El termini és fins al 3 de novembre i els projectes es poden registrar en el marc de les categories següents: Categoria 1 – ‘Conèixer la nostra Biodiversitat’ Categoria 2 – ‘Identificar solucions a un problema mediambiental’ Categoria 3 – ‘Millorar el teu entorn’ La dotació dels Premis Fundació Endesa a l’Ecoinnovació Educativa és de 12.000 euros, que es distribueixen entre els guanyadors, primer i segon lloc per cada categoria. Pots inscriure el teu projecte aquí.
|
|
CanSat 2024,La convocatòria per a participar al concurs CanSat 2024, ja és oberta!
|
|
12es Jornades de PatrimoniVolem reflexionar i donar a conèixer la rica i valuosa diversitat geològica i minera de la comarca des de tres vessants: l’aprofitament dels recursos geològics; l’afectació de la geologia a la planificació urbanística i la contribució que fa la geologia a una forma de viure més vinculada i connectada a la natura gràcies a les eines que ens proporciona el coneixement geològic. Divendres 17 i Dissabte 18 de novembre de 2023 |
|
Teniu disponible el taller (on-line): 3001130512-Mesures i suports universals (Taller MISU) organitzat per la Secció de Serveis Educatius i Formació Permanent, Serveis Territorials al Baix Llobregat.
|
|
Premis Atrapallibres i Protagonista JoveTens entre 9 i 16 anys? T’agradaria ser part d’un jurat literari format per milers de lectors i lectores com tu? No t’ho pensis més i participa en els Premis Atrapallibres i Protagonista Jove, un certamen literari en què els infants i joves lectors sou el jurat que decidiu quines són les millors obres de literatura infantil i juvenil publicades en català l’any anterior. |
|
Fundació Joan OróEns arriba un àlbum il·lustrat que han publicat per l’any Oró (any 23). Per si en voleu fer difusió a la vostra zona. Activitat com es fa un àlbum il·lustrat Contacte: Eva Virgili, il·lustradora del llibre. Tel. 659 94 94 78 |
|
NeuroTalent GamesÉs una iniciativa adreçada a l’alumnat de 1r d’ESO que promou la conscienciació sobre la importància de la memòria i altres funcions cognitives. L’objectiu és millorar la salut cognitiva dels nois i noies per alentir l’envelliment del cervell i ajudar a preservar la qualitat de vida davant malalties neurodegeneratives. El termini de preinscripció finalitza a mitjans de desembre: aquí. Per a més informació podeu consultar l’enllaç a la pàgina web. Per a qualsevol dubte o aclariment: elena.ferreiro@gencat.cat |
|
RESOLUCIÓ EDU/3496/2023, de 13 d’octubre, per la qual s’estableixen les bases reguladores i s’obre convocatòria per al reconeixement de pràctiques educatives de referència d’innovació pedagògica. |
|
“La ciència en primera persona”Se celebrarà el dia 15 de novembre al matí s’emmarca en la Setmana de la Ciència, amb la finalitat del foment de les vocacions científiques i tecnològiques entre l’alumnat del nostre país, pretenent apropar els i les científiques als instituts. Seguint la bona acollida de l’edició passada, enguany es manté la modalitat virtual i hi poden participar tots els centres de secundària. L’activitat es fonamenta en tres parts: 1. Edició d’un vídeo, d’una 2. Aquest vídeo el visualitzarà l’alumnat en hores lectives juntament amb els seus professors/es. L’alumnat ens faran arribar imatge del repte aconseguit (5 fotografies màxim per grup) així com les preguntes que volen formular als/a les científics/ques (3 preguntes màxim per grup). 3. El dia 15 de novembre al matí, retransmissió en directe pel canal youtube de cadascun dels científics/ques. L’activitat adreçada a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO va a càrrec de científics/ques que es dediquen a la investigació i que expliquen la seva tasca, tant des del vessant científic com del vessant humà. Les 4 sessions se celebren en els següents horaris: 9.30h: Microgravetat. José Ignacio Rojas, divisió d’Enginyeria Aeroespacial del Departament de Física de la UPC, i investigador de l’Escola d’Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels. 10.30h: Nanotecnologia. Jordi Díaz, professor de Química al Departament de Materials, i tècnic a la Unitat de Tècniques Nanomètriques dels Centres Científics i Tecnològics, de la Universitat de Barcelona. 11.30h. Espai. Núria Jar, Hypatia periodista especialitzada en ciència i salut i membre de la tripulació Hypatia. 12.30h. Meteorologia: Eloi Cordomí, físic i meteoròleg a Televisió de Catalunya En el document adjunt hi trobareu els enllaços als 4 vídeos, reptes i els horaris de les connexions en directe de les ponències que es transmetran en directe des del canal de Youtube de la FCRI el matí del dia 15 de novembre. Aprofitem per falicitar-vos l’enllaç que han d’omplir els centres educatius interessats a participar en l’activitat, abans del 20 d’octubre. Formulari d’inscripció dels centres Dossier informatiu de la Setmana de la Ciència 2023 amb informació més detallada. Els centres que ho desitgin podran participar en directe el mateix dia 15 de novembre, podran enviar els reptes i les preguntes als científics per a què les comentin en directe abans del:
|
|
El Projecte Lighnet ( projecte de captació de CO2 a les escoles)En el marc de la Setmana de la Ciència 2023, us convidem a formar part d’ una experiència única! Dirigit a:
Afrontem l’emergència climàtica, un dels reptes més colossals del nostre temps. Gràcies a un material experimental de nova creació, els estudiants seran protagonistes d’ una recerca conjunta amb l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2). L’experiment començarà just abans de la Setmana de la Ciència encapçalada per la FCRi i els resultats es recolliran online durant aquest període tan especial (10-19 de novembre). Objectius:
Us adjuntem el cartell de l’activitat lightnet ICN2 del projecte de captació de CO2 a les escoles. Més informació a: https://icn2sc23.my.canva.site/ En aquest cartell trobareu un enllaç on podeu fer la inscripció. Un cop inscrits, a partir del 2 de novembre s’enviarà el material (sense cost) als centres educatius. Cada paquet conté 200 grams de producte i una carta de salutació amb instruccions. (podreu demanar un o dos paquets, segons les vostres necessitats). |
|
El Departament d’Educació ha elaborat el Protocol d’actuació davant de qualsevol tipus de violència en l’àmbit educatiu per abordar la violència als centres.
Aquest protocol substitueix i engloba diversos protocols anteriors relacionats amb l’assetjament escolar i altres conductes perjudicials per a la convivència. Té com a objectiu proporcionar eines als centres educatius per prevenir, detectar i intervenir en situacions de violència que afectin els estudiants. S’adreça a millorar l’atenció a l’alumnat i aborda múltiples formes de violència, tant dins com fora dels centres educatius, que poden afectar les relacions i el benestar dels alumnes. |
|
Formació per al suport a la inclusió.Activitats de formació al voltant de l’atenció a la diversitat i la inclusió. |
|
Informació per a dinamitzadors/es d’educació inclusiva (DEI)Des de la Direcció General d’Educació Inclusiva del Departament d’Educació ens fan arribar una infografia de la nova figura professional dinamitzadors/es d’educació inclusiva (DEI) per implementar durant el curs 2023 -2024 en tots els serveis territorials i el CEB. Des del febrer de 2018 les formadores d’educació inclusiva (FEI) han estat les professionals que han estat encarregades de difondre el Decret 150/2017, d’implementar les mesures i suports universals, de formar i acompanyar a centres educatius del seu territori i donar resposta a demandes relacionades amb les seves tasques i que acaben el seu recorregut aquest curs 22-23. Pel nou curs 2023-2024 l’objectiu és impulsar un nou equip professional més ampli, les DEI, per donar suport a centres educatius en la implementació de pràctiques inclusives que fomentin la igualtat d’oportunitats i l’equitat per a tothom. Us facilitem la infografia que explica les funcions i objectius d’aquesta figura, i les bases de participació. |
|
micro:bit Live 2023El proper 11 de novembre, a Barcelona (Sant Feliu de Llobregat), tindrà lloc la Primera Jornada presencial “micro:bit Live 2023”. Aquest esdeveniment, destinat a docents de primària i secundària de totes les especialitats, marca un abans i un després en celebrar-se en persona per primera vegada. El tema central de la jornada “micro:bit a les aules: desenvolupant competències clau per al futur” se centra en la introducció de la robòtica a les aules com a eina d’aprenentatge interdisciplinari i com aquesta pot canviar la manera que els estudiants adquireixen habilitats i competències, amb una perspectiva d’inclusió i l’equitat. |
|
El projecte FocusPromou el desenvolupament de les competències clau de l’alumnat de primària i secundària mitjançant la creació i publicació de vídeos amb contingut curricular, promovent l’aprenentatge entre iguals. Aquest projecte pretén desenvolupar la competència digital dels docents i de l’alumnat, tot establint una xarxa per compartir coneixement. El projecte s’emmarca dins del Pla d’educació digital de Catalunya i treballa per potenciar i recollir produccions audiovisuals amb narrativa de sabers curriculars. Feu-vos preguntes, investigueu-ne i creeu un vídeo! En aquest espai trobareu un vídeo explicatiu i recursos diversos per conèixer i treballar-ho. També hi trobareu unes guies didàctiques de suport que us pot ajudar en la generació d’idees, en el procés audiovisual i en la publicació. (+ informació) |
|
NextusÉs una plataforma educativa per aprendre amb documentals. Ens hem proposat que un alumne de Sydney, Vilafranca, Tarragona, Londres o Les Borges Blanques, quan estudiïn Història, Geografía, Física, Matemàtiques, Arts, Ciències Socials… utilitzin el documental amb el mateix rigor amb què s’ha treballat amb el text en els darrers segles. Creiem que en la societat de la cultura visual és molt important incorporar l’aprenentatge audiovisual.
Pots accedir a més de 1.500 recursos pedagògics de forma gratuïta seguint les següents passes:
Si ja estàs registrat i no recordes la contrasenya la pots recuperar aquí.
Esperem que la plataforma et resulti útil i interessant. Estem a la teva disposició per a qualsevol dubte, suggeriment o petició que puguis tenir. Estarem encantats d’atendre’t! Ens pots contactar per:
|
|
“Laboratori de Matemàtiques: Experimentar i descobrir per aprendre” en el marc del NIM.
Data: Dilluns, 23 d’Octubre a les 17.30hLloc: CITILAB: Pl. Can Suris s/n Cornellà de Llobregat Recordeu que podeu venir acompanyats per altres docents de la vostra escola encara que no s’hagin inscrit al NIM. Us agraïm que en feu difusió.
Per tal de fer una bona previsió de l’espai i dels tallers, només els demanem que s’inscriguin a aquest formulari.
|
|
Situacions d’aprenentatge a Primària amb el Sr. Andy MorodoEl pròxim dijous 5 d’octubre de 2023 a les 17:30h es durà a terme una xerrada sobre les Situacions d’aprenentatge a Primària a càrrec del Sr. Andy Morodo. Serà en format telemàtic i, entre altres, tractarà els següents punts:
|
|
28a edició de la Setmana de la Ciència
Us fem saber que, la setmana del 15 de novembre, se celebrarà a Catalunya la 28a edició de la Setmana de la Ciència amb l’objectiu d’apropar la ciència i la tecnologia a la ciutadania. Enguany es commemora el centenari del naixement del bioquímic Joan Oró i Florensa. La figura i trajectòria científica d’aquest investigador lleidatà, referent internacional en l’estudi de l’origen de la vida, esdevindrà el fil conductor de la Setmana de la Ciència 2023. Per tal que les vostres activitats apareguin al programa de la Setmana de la Ciència, caldrà que les inseriu, a partir del 8 de juny, a la pàgina www.setmanaciencia.cat. Si hi participeu per primer cop, és necessari que us hi registreu abans. Consulteu el dossier informatiu de la Setmana de la Ciència 2023 amb informació més detallada.
|
|
Reimagina’t. Vídeos lliures de sexismeProposa els cossos com a tema de la 15a edició. Aquest concurs, impulsat per l’Observatori de les dones en els mitjans de comunicació, convida als i les joves de 12 a 18 anys a crear i difondre vídeos per reivindicar vides lliures de violències i discriminacions. Fer visibles els cossos en tota la seva diversitat de formes, alçades, volums, cabells i colors de la pell. Però, també de capacitats, cultures, religions, llengües, edats i expressions de gènere. |
|
inVideogames JamEl pròxim 23 i 24 d’octubre es celebra la inVideogames Jam al Parc Audiovisual de Catalunya, una experiència educativa per fomentar la creació de videojocs aplicats a les àrees de l’educació, la formació i la salut entre joves de 12 i 25 anys. Més de 100 joves participaran en aquesta inVideogames Jam amb l’objectiu de promoure competències tècniques i transversals entre els joves amb interès en la programació, l’art, la psicologia, la música, el disseny, la salut i l’educació. Durant l’esdeveniment, els equips treballaran en un entorn divertit i emocionant per crear un videojoc des de zero, utilitzant eines i plataformes de programari lliure. A continuació, trobareu el Dossier dels participants a la inVideogames Jam on podreu consultar, entre altres, l’estructura, la temàtica i el programa de les jornades. No dubteu a unir-vos a aquesta oportunitat única de fusionar la passió pels videojocs amb el suport a la salut mental.
|
|
La 3a Hackató Digital de projectes d’Innovació Social es desenvoluparà del 16 al 20 d’octubre en l’àmbit nacional. Un projecte col·laboratiu que cerca solucions innovadores al voltant del repte social “Consumir menys i millor. Més empremta humana i menys CO2”. Des d’avui ja es poden inscriure aquí els equips d’estudiants que vulguin participar en aquesta experiència formativa. Durant el desenvolupament del Hackatón:
Tota la informació detallada podeu consultar-la a https://flowtothefuture.es/ |
|
Formació 23-24 aprenentatge entre iguals i Jornada ‘Llegim en parella’Ens adrecem a vosaltres des del Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre Iguals (GRAI) de la Universitat Autònoma de Barcelona, per tal de fer-vos arribar la proposta formativa d’aquest curs 2023-24, en l’àmbit de l’aprenentatge entre iguals. L’objectiu principal de la proposta formativa és contribuir a la millora de la comunicació oral, comprensió lectora i expressió escrita en català, així com al desenvolupament del raonament i el discurs matemàtic a partir dels programes Llegim i escrivim en parella i (En)Raonem en parella. Oferim tres itineraris:
Trobareu més informació sobre la proposta aquí. Hem habilitat aquest formulari de preinscripció per als interessats, per tal de posar-nos-hi en contacte, resoldre els dubtes i confirmar la seva participació en cas que així ho decideixin. Finalment, ens fa molta il·lusió convidar-vos a la Jornada que hem organitzat conjuntament amb el Departament d’Educació el proper dimecres 20 de setembre a les 16h per a presentar les evidències en comprensió lectora després de 10 anys de desenvolupament del programa Llegim en parella a centres catalans: Llegim en parella: Evidències en comprensió lectora després de 10 anys de pràctiques Estarem encantats de poder-vos saludar i compartir amb vosaltres tota la feina feta al llarg dels anys gràcies a l’esforç, dedicació i professionalitat dels equips docents que han posat en pràctica el programa Llegim en parella i a qui estem molt agraïts. Si us decidiu a venir, cal que feu la inscripció a l’enllaç de l’activitat (és una activitat amb certificació d’assistència). Marta Flores Coordinadora Xarxes d’Aprenentatge entre Iguals del GRAI
|
|
El TERMCAT publica en línia una ampliació del Diccionari de química, elaborat conjuntament amb la Universitat Politècnica de Catalunya i Enciclopèdia Catalana, amb la col·laboració de la Fundació Torrens-Ibern i el patrocini de l’Obra Social “la Caixa”. Aquesta actualització incorpora més de tres-cents termes d’enginyeria química, que s’afegeixen a la terminologia de química orgànica, química inorgànica, química física i química analítica que ja es pot consultar en el diccionari.
El Diccionari de química és la concreció d’un projecte més ampli de sistematització de la terminologia química en català que es va materialitzant, en actualitzacions successives, amb la incorporació progressiva de terminologia de més branques d’aquesta ciència. Actualment ofereix més de 2.000 termes per a la consulta pública. En l’ampliació que ara es presenta es defineixen els termes més rellevants de l’àmbit de l’enginyeria química, com ara balanç, columna de fraccionament, destil·lació al buit, lleis de Fick, lleis de Newton del moviment, reactor discontinu, règim laminar i temps de permanència. Cada entrada del diccionari conté les denominacions catalanes del terme definit, amb la categoria lèxica corresponent, i equivalents en castellà i anglès. A més, en molts casos, s’hi inclouen extenses notes que complementen la informació (vegeu, per exemple, concentració en quantitat, diagrama de punt d’ebullició, factor de fricció i sistema conservatiu). Si és pertinent, s’hi recullen el símbol o la fórmula de cada terme, i també taules i esquemes que mostren de manera gràfica algun aspecte d’interès del concepte definit (vegeu, per exemple, coeficient de difusió, motor i nombre de Schmidt). Aquest diccionari es complementa amb un conjunt de recursos que contribueixen a reforçar-ne el valor eminentment divulgatiu. Així, s’hi poden trobar dues infografies interactives. La primera il·lustra els principals termes relacionats amb la cromatografia, que és un dels conceptes més rellevants en química analítica. La segona és una taula periòdica dels elements interactiva que presenta les dades principals de tots els elements químics i la significació i la variació del caràcter metàl·lic i els valors d’electronegativitat, dues propietats dels elements que sovint presenten dubtes d’interpretació. Pel que fa a formulació química, el diccionari s’acompanya de dos documents annexos que resumeixen les principals regles de nomenclatura i formulació de química orgànica i de química inorgànica, d’acord amb les darreres recomanacions publicades per la Unió Internacional de Química Pura i Aplicada (IUPAC). Tots aquests recursos converteixen el Diccionari de química en una eina de consulta pràctica a l’abast d’un públic molt ampli i un recurs plenament actualitzat de difusió de la terminologia química en la nostra llengua. |
|
Concurs ICIP de Hip-hop per la Pau
S’ha obert una nova convocatòria, que arriba a la vuitena edició.
El certamen s’adreça a noies i nois de Catalunya de 12 a 25 anys interessats en reflexionar sobre la pau, la noviolència i els drets humans a través de la música.
La convocatòria estarà oberta fins al 30 de gener de 2024, coincidint amb el Dia Escolar de la Noviolència i la Pau. Les candidatures s’han de presentar a través del portal de Tràmits de la Generalitat (l’enllaç estarà operatiu aquest mes de setembre).
El concurs té dues modalitats:
Modalitat 1: adreçada a estudiants d’educació secundària obligatòria, formació professional o batxillerat de Catalunya.
Modalitat 2: adreçada a joves d’entre 12 i 25 anys vinculats a centres i entitats juvenils, cultural, cíviques o d’acció socioeducativa de Catalunya.
Per participar-hi cal formar un grup d’un mínim de tres persones, composar una peça de hip-hop amb versos de creació pròpia i fer-ne una gravació en vídeo.
La lletra de les cançons ha d’estar relacionada amb la crítica de la violència, la denúncia de violacions de drets humans, la solidaritat amb persones atrapades o que fugen de conflictes armats, la reivindicació de les diferències, la convivència o el paper dels joves en la construcció de pau.
I si us voleu inspirar, recupereu els videoclips de tots els guanyadors de la passada edició. Els trobareu aquí!
|
|
Ja us podeu inscriure a la IX Edició de RetoTech_Fundacion_Endesa
Aquesta nova edició està dirigida a centres d’Educació Primària i Secundària Obligatòria amb l’objectiu de formar a professors i alumnes en l’emprenedoria tecnològica, així com fomentar les vocacions STEM entre els més joves. El juny de 2024 es celebraran els Festivals RetoTech_Fundació_Endesa, on els centres participants tindran l’oportunitat de presentar el seu projecte tecnològic. Com s’indica a les bases del projecte publicades al web, la Fundació Endesa dotarà a totes les candidatures seleccionades i que participin al projecte per primera vegada amb 10 kits de robòtica Zum Kit Advanced o Zum Kit Junior, a més d’una impressora 3D. Les candidatures seleccionades participants en edicions anteriors seran dotades amb 3 kits de robòtica o una impressora 3D (l’elecció es farà en el moment d’enviar la inscripció, segons disponibilitat i dotació de material entregat en edicions anteriors). A més, un professor/a de cada centre de primera participació tindrà l’oportunitat de rebre formació reglada (depenent del reconeixement de crèdits ECTS segons cada Comunitat Autònoma), on treballarà la didàctica de la programació i la robòtica amb Arduino, la programació d’aplicacions mòbils (només a secundària) i el disseny i la impressió 3D. Pels centres que ja van participar anteriorment, l’assistència a les formacions no serà obligatòria. A més, cada centre participant comptarà amb fins a 3 llicències Pla Docent Bitbloq pel seu ús durant el projecte 2023 – 2024, i així poder accedir a una eina educativa per treballar a l’aula la programació, la robòtica, el disseny 3D i les aplicacions mòbils, juntament amb un sistema complet de gestió de l’aula Durant els mesos de novembre, gener i febrer es proposaran diversos reptes per a treballar a l’aula (amb els seus corresponents manuals pel docent). Aquests serveixen “d’entrenament” per aprendre a dominar les eines que després s’utilitzaran per a desenvolupar el projecte final del Festivals RetoTech_Fundació_Endesa. Durant el curs escolar es durà a terme un seguiment en línia dels centres participants, oferint-los suport tècnic i pedagògic al llarg del curs. Si vols innovar a l’aula, t’interessa la robòtica, el disseny i impressió 3D i crear aplicacions mòbils, participa amb els teus alumnes en el gran festival tecnològic: apunta’t-hi!. Teniu fins al 6 d’octubre per lliurar la vostra video-candidatura. Més informació a: http://retotech.fundacionendesa.org |
|
Formació inicial Coordinador/a coeducació, convivència i benestarActivitat de formació adreçada a Coordinadors/es de coeducació, convivència i benestar dels centres docents de Primària i de Secundària. Aquesta formació pretén capacitar i sensibilitzar a la persona del centre educatiu que assumeix la coordinació de coeducació, convivència i benestar. Seran 5 sessions en línia (webinar) i hi haurà un treball final amb una proposta/implementació del projecte COCOBE. Jornada La figura del coordinador/a de coeducació, convivència i benestar organitzada el juny de 2023 per UNICEF comitè de Catalunya. |
|
SETEM Catalunya. Catàleg de Serveis curs 2023-249 tallers per a la Justícia Global, un Projecte d’Aprenentatge i Servei (APS), 4 monogràfics, jocs educatius en gran format, exposicions, cinefòrums, formació per a professorat i altres propostes adreçades a diferents públics. L’objectiu comú de les activitats és sensibilitzar sobre les desigualtats que es deriven del model de consum del Nord Global, i que afecten sobretot el Sud Global, i donar a conèixer l’Economia Social i Solidària com a alternativa. Treballem temàtiques com el consum responsable, les vulneracions de drets en la indústria del tèxtil i l’electrònica, les finances ètiques com a alternativa a la banca armada, la sobirania alimentària, la transició ecosocial i la perspectiva de gènere.
Al catàleg hi trobareu una descripció de cada activitat educativa, el públic destinatari i els seus objectius. SETEM Catalunya també organitza Curses escolars contra els residus, en col·laboració amb Solidança. Es tracta d’un projecte educatiu en el qual les escoles competeixen amb la recollida de roba o aparells electrònics, i combina la sensibilització sobre la circularitat amb una campanya de recollida en persona. La idea de les curses és fer que la recollida de residus sigui divertida, educativa i fàcil! Més informació. |
|
Programa “Autors a les aules”Autors a les Aules és una activitat del programa Lletres a les aules que promociona la literatura catalana i el foment de la lectura en l’àmbit de l’ensenyament primari, secundari organitzada per la ILC i el Departament d’Educació. Aquesta activitat permet a l’alumnat lector entrar en contacte directe amb els escriptors i escriptores i establir-hi un diàleg al voltant dels seus llibres de creació i d’altres temes relacionats amb el fet literari com l’ofici d’escriure, el procés de creació, el món editorial, etc. El termini de sol·licitud per al curs 2023/24 és de l’1 de setembre al 31 d’octubre. |
|
Bojos per l’Energia
És un curs desenvolupat per l’Institut Català de l’Energia (ICAEN), amb la col·laboració de l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC) i la Fundació Catalunya La Pedrera, orientat a alumnat de 1r i 2n de Batxillerat amb vocació científica interessats en carreres STEM. El curs sorgeix amb la idea de donar a conèixer l’entorn multidisciplinari que ofereix l’IREC, on conflueixen disciplines diferents per a resoldre tot tipus de problemes, sobretot relacionats amb la transició energètica a un nou model energètic net, distribuït i amb els ciutadans al centre. El curs s’impartirà durant diferents dissabtes de gener a maig de 2024 a les instal·lacions de l’Institut de Recerca en Energia en Catalunya (IREC) a Barcelona. Durant les 15 sessions teoricopràctiques els estudiants coneixeran ben de prop el món de l’energia des de diferents vessants. Aprendran que la transició energètica per a la construcció d’un futur sostenible estarà basat en energies renovables, l’emmagatzematge i un consum responsable i òptim dels recursos. Des de la investigació a l’IREC, fem recerca per a millorar com produir energia renovable, com la fotovoltaica o la eòlica, o de com guardem aquesta energia per quan la necessitem per escalfar la nostra casa o moure els nostres vehicles. Aprendrem què és la digitalització de l’energia, en un món que serà, cada vegada, més interconnectat. Aquí es pot veure un resum de la promoció del curs 2023: https://youtu.be/U5C_ Preu: 90 euros, un cost inferior a la majoria de cursos del programa Bojos per la Ciència gràcies a l’ICAEN Inscripció del 12 de setembre al 20 d’octubre. |
|
“La Bibliotecapp. Aventures literàries a un clic”
L’equip de Portals Educatius de l’Àrea de Cultura digital ha elaborat l’interactiu “La Bibliotecapp. Aventures literàries a un clic” per promoure el foment de la lectura. A la Bibliotecapp l’alumnat (l’interactiu està orientat a l’alumnat de secundària obligatòria i també per als dos últims cursos de primària) podrà gaudir de 8 aventures literàries diferents. Totes les aventures estan estructurades en 3 apartats. En el primer apartat, que té el nom d’”Abans de la lectura”, trobarà un exercici autocorrectiu que l’ajudarà a comprendre millor el text que llegirà després. Després de resoldre l’exercici, trobarà la lectura, que va acompanyada d’un àudio perquè també la pugui escoltar. Finalment, a l’apartat “Després de la lectura” caldrà que resolgui quatre exercicis autocorrectius per practicar algunes qüestions ortogràfiques i gramaticals relacionades amb el text de la lectura.
|
|
L’Òpera, un vehicle d’AprenentatgeLÓVA (L’Òpera, un vehicle d’Aprenentatge) és un projecte educatiu que es realitza, principalment, en centres de primària on un tutor/a converteix la seva aula en una companyia d’òpera. La classe dedica un curs complet a formar la companyia en la qual els alumnes i les alumnes s’organitzen per equips professionals: dramatúrgia, caracterització, vestuari, interpretació, relacions públiques, producció, il·luminació, regidoria, escenografia, coreografia i música. La companyia crea i estrena la seva pròpia òpera funcions en les que no compta amb ajuda d’adults. El professorat interessat a fer LÓVA fa un curs intensiu que s’ofereix en col·laboració amb les respectives Conselleries d’Educació Autonòmiques. La Comissió Europea va triar LÓVA com un dels projectes educatius espanyols de referència per a desenvolupar la consciència i expressió cultural (Cultural Awareness and Expression Handbook). Us convidem a llegir més sobre aquest nou programa al web https://www.teatroreal.es/proyectolova/ o a veure aquest vídeo. |
|
Pràctiques Inclusives en Educació FísicaLa jornada de pràctiques inclusives en Educació Física és un punt de trobada on, professionals de l’educació, de l’activitat física, de l’esport, mestres i professors/es d’educació física, altres professionals, persones i entitats que intervenen en la vida diària de persones amb discapacitat, participen en una jornada matinal on compartir i debatre sobre aspectes reals per a realitzar pràctiques inclusives en educació física. Aquesta jornada tracta de donar resposta a diferents reptes amb què es troben els professionals de l’activitat física actualment, especialment quan volen realitzar practiques inclusives en el desenvolupament de les seves activitats. En aquest sentit, la jornada tindrà com a punt de sortida les diverses inquietuds expressades en el formulari creat pel grup de treball de l’IDP-ICE UB “Activitat Física i Inclusió”, que aquest organisme va fer arribar als docents d’educació física de Catalunya durant el primer semestre de l’any 2023. |
|
Formació en competècia digital docentDues formacions enmarcades en la certificació de la Competència Digital Docent i finançades amb els fons Next Generation. Son dues formacions de línia 1 amb diferents nivells de certificació:
Us envien aquesta informació perquè hi ha molt poques places disponibles i us adjuntem un formulari per fer una pre-inscripció. Estan adreçades a professorat de secundària i batxillerat de l’àmbit cientificotecnològic. Enllaç a la pre-inscripció del curs:
És molt important que si us apunteu a un curs el finalitzeu perquè d’això depèn que donin els materials per fer el curs, el pagament als docents que imparteixen la formació i al personal de gestió. A continuació, us detallem la informació dels cursos que oferim. Els kits de materials s’entregaran al principi de la formació i seran propietat dels docents que certifiquin el curs. Estan valorats en uns 100€ cadascun d’ells. |
|
S’ha publicat l’oferta de formació específica individual per al professorat en matèria de competència digital (CDD). Podeu consultar-la i fer-ne la inscripció a l’enllaç.
Més informació |
|
Dia de les bibliotequesEl 24 d’octubre és el dia de les biblioteques. Des del programa de biblioteques escolars ens fan una proposta per celebrar aquest dia:
|
|
El Repositori del Departament d’Educació, gestionat per la Biblioteca, ha arribat als 4.000 registres!L’objectiu d’aquest magatzem digital és recollir, preservar, difondre i garantir l’accés obert a les publicacions que són fruit del treball de la institució, per conservar-ne el coneixement i la memòria corporativa. Així doncs, si teniu documentació (nova o antiga) que cal ser preservada poseu-vos en contacte amb: repositori.educacio@gencat.cat |
|
Certamen de lectura en veu altaOberta la inscripció al XX Certamen de lectura en veu alta escolar fins al 31 d’octubre. El formulari d’inscripció accepta una sola inscripció a les diferents categories per centre. Inscripció. |