Pla de formació de zona (PFZ)

pfzEl Departament d’Educació ha establert un conjunt de línies de formació permanent per donar resposta a les necessitats de formació permanent dels centres educatius i dels docents de Catalunya. El Pla de Formació de Zona (PFZ) del Bages-Moianès és la planificació a nivell comarcal de la formació permanent del professorat, la qual incorpora les activitats de formació en centre i altres activitats adreçades a tot el professorat de la comarca. El professorat hi participa a través del procés de detecció de necessitats i mitjançant la seva representació en la comissió del PFZ del Bages-Moianès.

El PFZ comprèn una sèrie de modalitats, que podem dividir en dos grans grups: activitats de formació de centre, adreçades al professorat d’un mateix centre i activitats de formació per al professorat de diversos de centre.

LA FORMACIÓ EN CENTRE

1. Assessorament

Modalitat formativa amb intervenció d’un professional extern que s’adreça a la majoria del claustre o a un col·lectiu del centre. És liderat per l’equip directiu.
Requereix el compromís del centre de fer un treball intern sobre la transferència a l’aula del contingut de la formació i la seva contribució a la millora dels resultats. Estableix uns objectius de la formació amb els seus criteris i indicadors atenent el seu projecte educatiu.
Té una durada mínima de 20h i amb dues terceres parts amb la persona formadora.

2. Taller a centre

Modalitat formativa de caràcter concret i pràctic orientat a la millora d’alguna competència professional del professorat. S’adreça a la majoria del claustre o d’un col·lectiu del centre.
Requereix el compromís del centre de fer un treball intern sobre la transferència a l’aula del contingut de la formació i la seva contribució a la millora dels resultats. Estableix uns objectius de la formació amb els seus criteris i indicadors atenent el seu projecte educatiu.
És recomanable una durada entre 15 i 30 h i amb dues terceres parts amb la persona formadora.

3. Formació Interna de Centre (FIC).

  • Té per objectiu la millora de la pràctica docent a partir de la reflexió, el debat i l’experimentació en el si del centre educatiu. Per tant, no es fonamenta ni en la transmissió de coneixements ni en l’adquisició de tècniques i, per contra, implica el compromís dels participants a incorporar canvis metodològics.
  • Modalitat formativa que té lloc dins de cada centre educatiu, que s’adreça a la majoria del claustre o a un col·lectiu d’un centre. És liderat i dinamitzat per un equip de coordinació del centre i com a mínim una d’elles ha de ser de l’equip directiu. No és impartida per cap formador/a extern/a al centre. Es pot valorar la possibilitat d’incloure un professional extern per a una o dues sessions.
  • Requereix el compromís del centre de transferir a l’aula el resultat de la formació i de recollir en la documentació del centre els acords presos. Tot el procés formatiu es recull en la carpeta de formació.
  • Ofereix diferents itineraris formatius: itineraris guiats o bé itineraris propis (d’elaboració del propi centre).
    Els itineraris guiats tenen una durada de 45 hores, de les quals 30 hores han de ser de treball conjunt i 15 s’han de dedicar a treball individual o en grups reduïts. I els itineraris propis tenen una durada de 30 hores, de les quals 20-25 han de ser de treball conjunt i 10-5 s’han de dedicar a treball individual o en grups reduïts.
  • Podreu trobar els materials dels diferents itineraris guiats que ofereix el Departament a través de l’Ateneu.

4.- Visita formativa a centre

Modalitat formativa orientada a promoure un procés de reflexió sobre la pròpia pràctica a partir de conèixer i compartir experiències d’èxit o de bones pràctiques consolidades d’altres centres. Els centres en formació poden proposar el centre formador, i aquest planifica l’activitat formativa. Té una durada entre 15 i 27 hores. Aquí trobareu els materials que ofereix el Departament d’Educació.

LA FORMACIÓ ADREÇADA AL PROFESSORAT DE DIVERSOS CENTRES (FORMACIÓ INDIVIDUAL)
Agrupa les activitats obertes adreçades al professorat de diversos centres i la participació és individual.
La majoria d’aquestes activitats, com grups de treball que s’oferien aquest curs es continuaran oferint el curs vinent, com són els grups de treball de l’àrea de filosofia, de l’àrea d’economia, d’educació física, de l’àrea de música, la coordinació de mestres d’educació especial, …. però, se’n poden proposar de nous.
Aquí podeu trobar més informació sobre les modalitats de formació individual.