Les nenes cuiden, els nens actuen i altres temes d’interès. Article de l’eduCAC

Les nenes cuiden, els nens actuen

O almenys, així és com ens explica el món la publicitat de joguines. 

Les nenes tenen cura de ninots, nines i mascotes, i ho fan en colors pastel i amb un llenguatge ple de diminutius que parla de pentinats, vestimenta i emocions. 

Els nens competeixen amb vehicles i ninots o videojocs, fan punteria i construeixen, amb un llenguatge on predomina la lluita, la competició, la conducció o les armes (*). 

La publicitat ens influencia, genera un imaginari col·lectiu en el qual ubiquem la nostra societat i la nostra manera de viure. Per això és fonamental prendre consciència de la seva capacitat de condicionar la nostra mirada, i saber detectar el sexisme en la publicitat. T’expliquem com treballar-ho a l’aula amb els materials l’eduCAC

Amb els jocs d’atzar, protegim, però també eduquem

Seguim parlant de publicitat, però en aquest cas de la de jocs i apostes, perquè també a l’abril hem llegit que el regulador de l’audiovisual noruec ha comunicat a les distribuïdores de televisió més importants que han de retirar la publicitat de les empreses de joc estrangeres

A escala estatal, la norma no és tan estricta, però la publicitat d’apostes i jocs d’atzar està regulada amb diverses limitacions: per exemple, l’emissió de publicitat de joc està prohibida fora de la franja horària de 1.00 h a 5.00 h, i els personatges famosos, reals o ficticis, no poden promoure publicitat del jocs. 

Segons dades d’Unicef, els adolescents que aposten de forma habitual creuen que és molt probable guanyar diners amb aquest tipus de joc online. Per això és molt important que els i les joves siguin conscients de com funciona aquesta indústria. A la unitat didàctica Què t’hi jugues trobareu diverses activitats desenvolupades per reflexionar sobre aquesta forma d’oci digital. 

Reptes virals i identitat digital

Els reptes que es viralitzen a través de les xarxes són molt populars; hi ha de tota mena, socials, solidaris, inofensius…, però també d’altres que poden ser autolesius i perillosos. 

D’altra banda, els i les joves sovint no són conscients de l’efecte multiplicador d’internet i, doncs, dels riscos que assumeixen respecte de la seva identitat digital en participar en aquesta mena de reptes. A la unitat didàctica El mòbil, jo i els altres us proposem dues sessions per a reflexionar sobre tot allò que compartim a les xarxes, i també analitzar què busquem quan publiquem contingut personal a la xarxa.

 

L’ofici d’influencer

Aquesta setmana hem llegit que un de cada tres joves vol ser influencer. La dada no sorprèn, els nous ídols adolescents desperten l’admiració dels seus seguidors i transmeten una familiaritat que fa que s’hi vulguin assemblar. Sovint, però, no són conscients de tot el que hi ha al darrere de perfils que poden semblar naturals i sense artifici. Aquesta setmana, hem llegit a xarxes i a diaris digitals la polèmica lligada als editors de vídeo de youtubers i streamers, que denuncien irregularitats i reclamen millors condicions laborals. Una bona oportunitat per a treballar a l’aula la realitat de l’ofici d’influencer.

A la unitat didàctica Personatges de l’eduCAC trobaràs diverses activitats per analitzar i reflexionar els models de vida on s’emmirallen els i les joves.