El coneixement de l’arquitectura als centres educatius

Els espais que configuren els centres educatius tenen un paper clau en el procés d’aprenentatge d’infants i joves. Conscients de la seva importància, des del Centre Obert volem aportar l’expertesa dels arquitectes en aquest àmbit per tal de millorar els espais educatius.

En aquest sentit, el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, la Fundació Jaume Bofill i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya van organitzar una jornada de debat, el 2019, en la qual van participar més de 600 arquitectes i docents. Arran d’aquesta sessió, es va començar a gestar un nou document: «Nous aprenentatges, nous espais. Guia i criteris per a la construcció i transformació de centres educatius públics». El dia 25 d’abril de 2022 es va fer públic el Nou document que redirecciona el link “Caixa d’eines pel disseny d’espais educatius” d’aquest apartat de l’aprèn.

A més, des del Col·legi d’Arquitectes es va organitzar un concurs d’idees per a la transformació dels actuals equipaments educatius i el disseny de les anomenades “aules de futur”. Consulta les propostes millor valorades!

Aprofitem també per compartir en aquest article propostes educatives i materials per estimular el coneixement des de l’arquitectura a partir del programa educatiu ArquiEscola, promogut també pel Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC). El programa s’adreça als centres educatius de primària i secundària per afavorir la construcció participada dels entorns urbans dels més joves, estimular el seu criteri per decidir sobre els espais que habitem i crear consciència sobre la influència de l’arquitectura en la nostra salut.

Càpsules en línia per a infants, joves, famílies i centres educatius. Es tracta de píndoles curtes que conviden a fer accions a casa, com ara construir una maqueta o fer un joc de llums i ombres.

Per alumnat de secundària també es poden consultar les unitats didàctica Arquitectura Sostenible i Arquitectura Accessible.

Per a l’alumnat de primària, teniu disponible la guia d’aula de La petita història del COAC, que posa el focus en la temàtica d’Identitats i descoberta de l’entorn.