eduCAC. Caçadors de fake news 🔍

Podem estar ben informats a través de TikTok? A l’eduCAC no tenim la resposta, però sí que sabem que no podem obviar que a Catalunya que el 83% dels joves dels 18 als 34 anys s’informen a través de les xarxes socials, i que atorguen més credibilitat a les xarxes socials i als mitjans digitals que a la televisió, la ràdio i la premsa.

Tampoc no se’ns oblida que, a les xarxes, els gèneres i els formats es barregen, les notícies falses circulen lliurement, i que cal tenir les eines per aprendre a destriar la informació, les opinions i les fonts fiables.

I a més, llegim aquests dies que Finlàndia repeteix al capdavant del rànquing de l’Índex d’Alfabetització Mediàtica 2022 (*). La notícia recull com a classe s’analitzen i debaten notícies en formats tradicionals, però també InstagramsTikToks o mems. L’objectiu? Aprendre a identificar la informació falsa en totes les seves possibles formes

Per això, en aquest butlletí recopilem una bona pila d’eines de l’eduCAC per treballar a l’aula els codis bàsics del gènere informatiu i aprendre a destriar la veritat de la mentida

A la unitat didàctica A qui em crec?, es treballen els conceptes de veracitat, credibilitat, objectivitat i sobreinformació a partir d’exemples de mitjans convencionals i de les xarxes socials.
També es proposa la redacció d’una notícia en grup, per comprovar les diverses versions que pot tenir un fet, i recursos per identificar les notícies falses. 

De com ens informem, i què podem fer per informar-nos millor n’hem parlat amb el periodista Carlos Baraibar.
Responsable de l’equip de

 verificació Fets o fakes i subdirector de La Tarda de Catalunya Ràdio, ens ha explicat quines formes tenen les fake news, com i perquè circulen, i quina feina fan els verificadors. Una conversa ben interessant que us recomanem.

A la pàgina Fake news, com les podem detectar? del web de l’eduCAC trobareu una guia ràpida per detectar-les, un glossari contra la desinformació, i més recursos per treballar la desinformació i les notícies falses a classe, com ara una proposta didàctica sobre les fake news a les xarxes socials, i  materials per treballar la lectura crítica d’informatius.