Tot i que al GTAF ja estiguin tancades les inscripcions a la formació “Eines per atendre l’alumnat immigrat procedent de contextos violents i els grups que els acullen”, si algú hi té interès pot omplir el formulari de preinscripció (https://forms.gle/
Aquesta activitat la gestionen des del CRP Les Corts i compta amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona. Aquest curs inicia el 19 de febrer, ens queden algunes places,
Aquesta acció formativa busca facilitar, a docents, educadores i professionals de suport a la comunitat, eines per entendre millor els contextos de procedència de les persones que arriben aquí migrades o refugiades, així com l’impacte global-local d’aquests contextos, de la presència d’aquestes persones a la nostra ciutat i de les dificultats en la seva integració.
Objectius:
-
Ajudar mestres i educadors/es a comprendre el context des d’on venen aquests menors.
-
Entendre els mecanismes de creació de la imatge de l’enemic i polarització social.
-
Orientar en com desarticular la imatge de l’enemic i els discursos de l’odi.
-
Donar orientacions sobre com atendre aquest alumnat.
-
Donar orientacions sobre estratègies per treballar amb el grup que l’acull i en l’àmbit de centre.
Continguts:
-
Visió global de l’estat del món des d’una perspectiva de pau i dels impactes dels contextos de violència en les persones.
-
Mecanismes de creació de la imatge de l’enemic i polarització social.
-
Eines i recursos per desarticular la imatge de l’enemic i els discursos de l’odi.
-
Introducció a l’atenció psicosocial.
-
Recursos i estratègies per atendre alumnat procedent de contextos violents.
-
Recurs i estratègies per treballar amb el grup que l’acull i integrar aquests recursos al centre a través del currículum i el projecte de convivència.
Estructura
Es preveu un curs de 20 hores. 6 sessions de 2 h d’introducció de continguts. 4 h de treball autònom d’aplicació a l’aula i memòria. 4 hores (2 sessions) de tutoria per revisar experiències i fer estudis de casos.
Metodologia:
El curs es preveu on-line per facilitar la participació a docents i educadores de tota la ciutat que es trobi en aquestes situacions. Les sessions combinaran activitats socioafectives amb converses i introducció teòrica amb suport en presentacions i materials audiovisuals.
El curs es planteja des d’una perspectiva d’investigació acció participativa (IAP) en la mesura que l’aprenentatge es vincula a l’anàlisi crítica de la realitat dels participants (de Barcelona i del sud), així com la posada en pràctica d’alguns recursos amb els seus grups i la revisió crítica compartida d’aquestes experiències a les tutories.
La docència incorporarà mirades del sud i es combinarà entre 3 formadores de l’ECP i alguna formadora externes de països en situació de violències greus (Nicaragua, Ucraïna i/o Colòmbia). Ens sembla important comptar amb formadores externes com a mecanisme socioafectiu d’entendre amb més profunditat els contextos d’origen i l’impacte de la violència en les persones.
Avaluació:
Es valorarà l’assistència, participació i el que es comparteixi a les tutories de l’aplicació pràctica (s’haurà d’acompanyar de l’entrega d’alguna evidència). Es farà un qüestionari final de valoració del procés i aprenentatges.
Destinataris:
Professorat de primària i secundària. Professionals i voluntàries de l’educació en el lleure. Obert a tot el col·lectiu (es prioritzaran professionals dels territoris i entitats amb qui col·labora el projecte).
També es convidarà a professionals del sud global a participar-hi, tant per l’interès que pot tenir la formació per elles, com per enriquir la formació amb l’intercanvi entre professionals del nord i del sud.
Formadores:
Cécile Barbeito Thonon
Marina Caireta Sampere
Julieta Kühl Barillas
Ana Villellas Ariño
Preinscripcions: https://forms.gle/UWTA9okbzMQDsuhEA
Amb el suport del CRP Les Corts. Curs gratuït gràcies al suport de l’Ajuntament de Barcelona.