Convocatòria unificada dels Programes d’Innovació Pedagògica 2022

Avui 16 de març s’obre la convocatòria pública per a la participació dels centres educatius en programes d’Innovació Pedagògica.

El Departament d’Educació ha unificat l’oferta de tots els programes d’innovació pedagògica amb l’objectiu de facilitar als centres l’accés a la informació i la simplificació dels processos de participació.

Els centres educatius que estiguin interessats a participar en aquesta convocatòria han de:

Conèixer l’oferta de programes accedint a l’apartat de la l’XTEC d’Innovació Pedagògica o al Portal de centres.

  1. Consultar la resolució corresponent de cada programa d’innovació per comprovar l’acceptació o no de la participació en el programa enllaç
  2. Sol·licitar la participació en el programa d’innovació d’acord amb les prioritats del seu Projecte Educatiu enllaç

El termini d’inscripció per participar-hi és del 17 de març fins el 16 de maig de 2022.

Trobareu tota la informació detallada des del nodes de laboratori de transformació educativa

Els programes d’innovació pedagògica que ara obren convocatòria per al curs 2022 – 2023 són:

#aquiproubullying

El programa posa a l’abast dels centres la formació, estratègies i recursos necessaris per elaborar un projecte de prevenció, detecció i intervenció davant l’assetjament, i que compta amb la participació de tota la comunitat escolar, especialment de l’alumnat. La finalitat és aturar i revertir possibles situacions d’assetjament entre iguals mentre que es contribueix al desenvolupament de la competència social i ciutadana dels alumnes.

ActivaFP

La finalitat del Programa és acompanyar i donar suport als centres en la implantació de metodologies col·laboratives d’aprenentatge competencial basat en reptes i projectes per tal d’afavorir l’adquisició de les competències professionals, personals i socials i les competències transversals i augmentar l’èxit acadèmic de l’alumnat dels ensenyaments professionals.

AraArt

La finalitat del Programa és fomentar i posar en valor projectes artístics que es portin a terme en el si d’un centre d’educació infantil, primària o secundària, en col·laboració amb una escola artística, un equipament cultural, o institucions, entitats i associacions artístiques, per promoure l’equitat i la qualitat del sistema educatiu reflectida en la millora de les capacitats i competències de l’alumnat participant.

Avancem: Ensenyament i Aprenentatge integrat de les llengües

La finalitat del Programa és fomentar un ensenyament de les llengües integrat i coherent que faciliti el desenvolupament de la competència comunicativa de l’alumnat i que potenciï la cooperació entre el professorat de llengua dels centres educatius.

CooperArt

La finalitat del Programa és estimular la vinculació entre els centres educatius que imparteixen ensenyaments d’arts plàstiques i disseny i altres centres educatius, empreses i entitats, per al desenvolupament de projectes d’interès mutu que generin valor educatiu i empresarial.

EmpresaFP

La finalitat del Programa és i​mplantar, en el marc del projecte educatiu, accions sistemàtiques de prestació de serveis a les empreses i de les persones que, al llarg de la seva vida, han d’actualitzar i capitalitzar els seus coneixements per adaptar-se a les necessitats derivades del teixit econòmic i de la cohesió social i territorial. Afavorir les vies que facilitin la cooperació entre centres educatius, i entre aquests i les empreses i entitats.

EmprènFP

La finalitat del Programa és acompanyar i donar suport als centres que imparteixen ensenyaments professionals en la implantació i el desenvolupament d’estratègies metodològiques que promoguin capacitats d’emprenedoria i de creació d’empreses o d’autoocupació.

FP Dual

La finalitat del Programa és determinar un marc de referència en relació amb la gestió de la formació professional en alternança, que reculli els principis generals organitzatius, curriculars i metodològics, els criteris d’acció tutorial, les actuacions que ha de seguir l’alumnat a l’empresa i les condicions de continuïtat i finalització de les estades formatives de l’alumnat en alternança.

FuturaFP

La finalitat del Programa és proporcionar als centres participants els recursos, instruments i coneixement necessaris per desenvolupar una oferta educativa de Formació Professional innovadora, enfocada a donar resposta a les necessitats de les persones i també les socioeconòmiques, de present i de futur a Catalunya, en els diferents àmbits professionals i territoris.

Generació Plurilingüe (GEP)

El programa GEP promou augmentar la competència comunicativa de l’alumnat en les llengües estrangeres curriculars incrementant el grau d’exposició a aquestes llengües. A través del programa s’impulsen accions innovadores en l’àmbit de l’organització curricular de les llengües estrangeres i en l’àmbit metodològic de l’ensenyament d’aquestes llengües. La seva finalitat és millorar la competència en llengües estrangeres de l’alumnat, afavorint el seu creixement acadèmic i posterior inserció laboral, i capacitant-lo per interactuar amb el món en diverses llengües i de manera crítica.

InnovaFP

El programa desenvolupa metodologies d’innovació i transferència de coneixement entre els centres i les empreses i integra cursos i seminaris específics i de jornades d’intercanvi d’experiències, amb l’objectiu que els centres es donin suport i comparteixin estratègies i experiències. Així mateix, fomenta la innovació i l’intercanvi de bones pràctiques amb altres centres; promou el compromís col·lectiu entre el professorat, l’alumnat i les empreses o entitats i el desenvolupament de capacitats clau com la iniciativa, la innovació, l’emprenedoria, la planificació, l’organització, el treball en equip, l’anàlisi i l’avaluació i la responsabilitat davant de reptes amb sentit empresarial, i posa el centre en disposició d’interactuar amb les empreses i les entitats per al desenvolupament, transferència i aplicació de coneixements.

MobilitatFP

El Programa de mobilitat formativa i cooperació internacional en els ensenyaments professionals té com a finalitat l’adquisició de la competència lingüística instrumental en la llengua o llengües estrangeres adients a l’àmbit professional de treball, el foment de la participació dels centres educatius en programes, projectes i accions, especialment en l’àmbit de la Unió Europea, el foment de la realització d’intercanvis i d’estades de l’alumnat en altres països, així com el procediment de reconeixement dels continguts cursats a l’estranger en relació amb els cicles formatius.

OrientaFP

El Programa neix amb la finalitat de facilitar eines i estratègies als centres per tal de desenvolupar els seus mecanismes d’orientació d’una forma integral, promovent una perspectiva innovadora en tots aquells aspectes que afecten a la millora de l’acompanyament de l’alumnat de Formació Professional en la seva carrera formativa i la seva projecció professional.

Pràctiques del MUFPS en centres formadors

La finalitat del Programa d’innovació pedagògica de Pràctiques del Màster Universitari de Formació del Professorat d’educació secundària obligatòria i batxillerat, formació professional i ensenyament d’idiomes (MUFPS) és millorar i avançar en el model de pràctiques dels estudiants universitaris amb la implicació directa de la universitat i del centre formador en relació als aspectes qualitatius que caracteritzen la formació inicial dels nous docents.

Xarxa de Comunitats d’Aprenentatge

Les comunitats d’aprenentatge són un projecte de transformació social i cultural basat en l’aplicació d’actuacions educatives d’èxit (AEE) per millorar el rendiment educatiu i la convivència. La finalitat del programa comunitats d’aprenentatge és la formació del professorat per millorar els resultats acadèmics i la convivència als centres.