Richard Phillips Feynman

Richard Phillips Feynman ha estat una de les personalitats més brillants, carismàtiques i fascinants de la història de la ciència. Va guanyar el premi Nobel de Física el 1965 per les seves contribucions en el camp de l’electrodinàmica quàntica, va ser un visionari de la nanotecnologia, va participar en moments clau de la ciència com el Projecte Manhattan i, en paral·lel, va ser un gran professor i divulgador científic.

El físic que no seguia camins batuts

Jesús Navarro, Revista Mètode

Richard Phillips Feynman (1918-1988) va ser certament un personatge curiós, tal com ell mateix va subtitular els seus llibres d’anècdotes (Feynman, 1985; Feynman, 1988). No solament va ser un dels físics més brillants i originals del segle xx, un dels pocs científics que obren noves i amples vies en la seua disciplina. També va ser expert en instruments de percussió, excel·lent divulgador, desxifrador de jeroglífics maies, estripador de caixes fortes, biòleg ocasional, iconoclasta compulsiu i moltes coses més. A més de la seua simpatia personal, tenia una forma apassionada, i molt teatral, de transmetre la fascinació i goig que sentia davant els fenòmens naturals. En les seues biografies (Gleick, 1992; Mehra, 1994; Navarro, 2007; Sykes, 1994) es pot trobar detallada informació sobre la seua vida i obra. En aquest article comentarem alguns dels trets més interessants d’aquest curiós personatge.


Richard Phillips Feynman (Nova York, EUA 1918 – Los Angeles 1988) fou un físic nord-americà, considerat com un dels més importants del segle xx.

Premi Nobel de física en 1965

Centenario del nacimiento de Richard Feynman (Principia)
Por Manel Souto

Richard Phillips Feynman nació el 11 de mayo de 1918 en Far Rockaway, un suburbio del barrio de Queens, Nueva York. Sus padres, emigrantes europeos de origen judío. Él siempre reconoció que su padre, Melville Feynman, era la persona que más le había influenciado en su forma de pensar. De él aprendió importantes lecciones que fueron determinantes en su vida. Una de ellas fue preguntarse por la razón de todo lo que le ocurría a su alrededor para ser capaz de encontrar una explicación por sí mismo. Otra fue cuando era niño y su padre le llevaba de paseo por el bosque dándole explicaciones acerca de los pájaros. Allí aprendió la diferencia entre saber el nombre de algo y saber algo. «Puedes saberte el nombre en todos los idiomas del mundo, pero al final no sabrás absolutamente nada sobre el pájaro. Solo sabrás cómo le llaman los hombres en distintos sitios. Así que miremos al pájaro y veamos qué hace: eso es lo que importa».

Segueix llegint


Tribut a Richard Feynman

Pessics de Ciència

Richard Feynman ha estat una de les personalitats més brillants, carismàtiques i fascinants de la història de la ciència. Va guanyar el premi Nobel de Física el 1965 per les seves contribucions en el camp de l’electrodinàmica quàntica, va ser un visionari de la nanotecnologia, va participar en moments clau de la ciència com el Projecte Manhattan i, en paral·lel, va ser un gran professor i divulgador científic.

A càrrec de Jordi Díaz, químic, divulgador de la Universitat de Barcelona i membre d’Espai Nano, el Grup de Comunicació i Divulgació de la Nanotecnologia de l’Associació Catalana de Comunicació Científica.

 


La poliédrica figura de Richard Feynman

Richard Feynman ganó el Premio Nobel de Física en 1965, participó en el Proyecto Manhattan ayudando a fabricar la bomba atómica nada más acabar el doctorado e intuyó el concepto de la nanotecnología con veinte años de antelación. Además de ser un magnífico docente y un divulgador espectacular, disfrutaba de curiosas aficiones como tocar los bongos o asistir a clubs de striptease. La fascinante vida, poliédrica figura y carismática personalidad de rockstar de este físico estadounidense siguen deslumbrando cien años después de su nacimiento y treinta años después de su muerte.

Por MANEL SOUTO (Principia)


Conferències que  Richard Feynman el 1964 a la Universitat de Cornell, titulades The Character of Physical Law.


Aprender Física con Richard Feynman: vídeos y libros al alcance de todo el mundo

Richard Feynman fue tan famoso como profesor de Física y premio Nobel como en su papel de divulgador y conferenciante; si lo llamaban El Gran Explicador sería por algo. podríamos decir que fue el Carl Sagan o el Neil deGrasse de los 50, 60 y 70.


Richard Feynman y la enseñanza de las ciencias

(La nave de Teseo wordpress)

Un 11 de mayo como ayer, pero de hace 100 años, nacía en Estados Unidos Richard Feynmann. Ganador del Premio Nobel de física en 1965 logró convertirse en uno de los tres físicos más relevantes del siglo XX (luego de Albert Einstein y Stephen Hawking). Feynmann fue un pionero en el terreno de la electrodinámica cuántica, y su trabajo influenció en forma directa avances en la nanotecnología, la computación cuántica y la física de partículas. Sin embargo, lo traemos acá porque fue un apasionado en la tarea de divulgar la ciencia y el pensamiento científico.


Feynman Online

Lloc web  dedicat a Richard P. Feynman (1918-1988), científic, professor, narrador i bateria. Va ajudar en el desenvolupament de la bomba atòmica, va ampliar la comprensió de l’electrodinàmica quàntica, va traduir jeroglífics maies. Però més enllà de tot això, Richard Feynman va ser un individu únic i polifacètic. Aquí trobareu un tast de la seva personalitat magnètica.

www.richardfeynman.com


El quijote de la física, Richard Phillips Feynman

Richard Phillips Feynman, investigador prolífico, divulgador científico y destacado luchador contra las posturas dogmáticas y pseudocientíficas.

Desde su infancia Feynman demostró sus dotes para la ciencia, reparando radios viejas y coleccionando aparatos de radio para su laboratorio de electrónica. Con doce años ya montaba sus propios aparatos entre los que se encontraba un sistema para cortar judías, invento que abandonó tras cortarse un dedo.

Pronto destacó por su ansia investigadora en Princenton, dónde obtuvo el grado de doctor en Física en 1942, con un trabajo sobre las ondas electromagnéticas cuyo director de tesis fue el físico nuclear americano John Wheeler. Entre la audiencia se encontraban científicos como Einstein, W. Pauli y Von Neumann.