“Mai un dret s’ha guanyat per sempre”

Vivim en un moment crític, en què drets i conquestes socials que crèiem garantits es cancel·len o trontollen. El recent ascens dels autoritarismes a Europa ve a recordar-nos que el manteniment d’una societat oberta i plural exigeix un esforç col·lectiu constant.

En paraules de la filòsofa, periodista i activista alemanya Carolin Emcke, «la llibertat no és una cosa que es posseeix, sinó una cosa per la qual cal treballar.» De la mateixa manera, cap dret es guanya per sempre, sinó que cal defensar-lo una vegada i una altra.

La història no avança linealment i progressivament cap a un futur de justícia social. Les recents victòries a les urnes dels discursos xenòfobs, sexistes i homòfobs de l’extrema dreta ho proven, i ens alerten sobre el fet que, tan perillosa com la supressió d’un dret per la via legal és la supressió de la creença en aquest dret. Els drets han d’anar acompanyats del desig i de l’acció social col·lectiva en favor d’una societat plural i oberta, la seva defensa és una tasca vital de tots els que vivim en una societat democràtica. (Conferències per a estudiants de secundària CCCB).

Aquest material didàctic té per objectiu introduir i familiaritzar l’alumnat amb conceptes i problemàtiques de l’àmbit de la filosofia política i de l’ètica a través d’activitats multinivell articulades en quatre etapes:

1.
Definició de conceptes filosòfics
2. Comentari de textos
3. Resolució d’un dilema
4. Debat

Carolin Emcke (Mülheim an der Ruhr, Alemanya, 1967) és periodista, filòsofa i una de les principals veus del panorama intel·lectual i cultural alemany. Emcke va estudiar filosofia a la London School of Economics, la Harvard University i a l’Institut de Recerca Social de Frankfurt sota la tutela del reconegut filòsof Axel Honneth i ha impartit docència a la Yale University, entre altres centres. La seva tasca de denúncia de la violència, la xenofòbia i la LGTBI-fòbia en favor dels drets humans l’han fet mereixedora del premi de la Pau dels llibreters alemanys (2016) i el premi Theodor Wolff, atorgat pel gremi de periodistes d’Alemanya (2008), entre altres guardons. Actualment escriu al diari Süddeutsche Zeitung i a El País, i es dedica a fer xerrades que fomenten el diàleg i el debat filosòfics sobre qüestions de drets i llibertat.

Proposta didàctica dissenyada per Myriam Gallego Rodríguez i Noelia Ruano Serrano, amb la col·laboració de Júlia Ripoll, de l’equip de Mediació del CCCB. El seu propòsit és servir com a guia de debat per a la xerrada de la filòsofa i activista Carolin Emcke envers la temàtica sobre drets i llibertats