Resultats de l’avaluació de la compensió lectora dels alumnes de 4t de primària

PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study), és un estudi de la IEA que avalua la comprensió lectora dels alumnes a 4t de Primària. Aquest estudi avalua les tendències en el nivell d’aprenentatge dels estudiants cada cinc anys des del 2001. PIRLS se centra en la lectura com a mitjà per assolir els dos propòsits de lectura presents a la major part dels textos que llegeixen els alumnes dins i fora del col·legi: tenir una experiència literària, adquirir i fer servir la informació. És un estudi que es duu a terme cada 5 anys.

En aquest enllaç podeu llegir en PDF el darrer informe amb els resultats que s’acaben de publicar.

Els alumnes de 9-10 anys de tot l’Estat baixen set punts en comprensió lectora. És el pitjor resultat dels darrers 7 anys.

L’informe s’ha realitzat amb la participació de 57 països, uns 400.000 estudiants, 380.000 pares, 20.000 mestres i 13.000 escoles.

PIRLS 2021 recull informació sobre els contextos escolars per a la lectura. Això inclou recursos escolars generals i concrets per a l’ensenyament de la lectura, l’entorn escolar per a laprenentatge, el grau de disciplina i seguretat a l’escola i la dedicació de l’escola a l’ensenyament de la lectura.

Nivell socioeconòmic de les famílies

A l’informe de l’Associació Internacional per a l’Avaluació del Rendiment Educatiu s’aprecia una bretxa de 62 punts entre els estudiants amb un nivell socioeconòmic alt i baix.

Hàbits de lectura dels progenitors

Preocupa que només un terç dels pares i mares que han participat a l’estudi assegurin que els agrada llegir, tenint en compte que està demostrat que aquest hàbit es trasllada de pares a fills.

Disciplina a l’aula

La disciplina a l’aula és bàsica per millorar la comprensió lectora.

Les escoles amb problemes de disciplina poden experimentar problemes relatius a l’assetjament, enrenou a l’aula i absentisme escolar. La sensació de seguretat que es genera en tenir un entorn escolar estable amb pocs problemes de comportament i poques o cap preocupació sobre la seguretat dels estudiants o els docents és favorable per a l’aprenentatge de l’estudiant. La investigació demostra que els col·legis on les normes estan clares i s’apliquen de forma justa solen tenir un ambient de més disciplina i seguretat. En anteriors edicions de PIRLS, els estudiants d’escoles gairebé sense problemes de disciplina van mostrar una competència lectora superior a la dels estudiants d’escoles amb problemes disciplinaris.

Resultats del darrer informe

La tendència a Espanya continua a la baixa. El suspens en comprensió lectora situa l’Estat Espanyol en la posició número 21 del món al costat de Nova Zelanda, en una taula que lidera Singapur, seguida d’Irlanda, Hong Kong i Rússia. I entre els que més punts han perdut, l’Azerbaidjan i el Kazakhstan.