PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study), és un estudi de la IEA que avalua la comprensió lectora dels alumnes a 4t de Primària. Aquest estudi avalua les tendències en el nivell d’aprenentatge dels estudiants cada cinc anys des del 2001. PIRLS se centra en la lectura com a mitjà per assolir els dos propòsits de lectura presents a la major part dels textos que llegeixen els alumnes dins i fora del col·legi: tenir una experiència literària, adquirir i fer servir la informació. És un estudi que es duu a terme cada 5 anys.
En aquest enllaç podeu llegir en PDF el darrer informe amb els resultats que s’acaben de publicar.
Els alumnes de 9-10 anys de tot l’Estat baixen set punts en comprensió lectora. És el pitjor resultat dels darrers 7 anys.
L’informe s’ha realitzat amb la participació de 57 països, uns 400.000 estudiants, 380.000 pares, 20.000 mestres i 13.000 escoles.
PIRLS 2021 recull informació sobre els contextos escolars per a la lectura. Això inclou recursos escolars generals i concrets per a l’ensenyament de la lectura, l’entorn escolar per a l‘aprenentatge, el grau de disciplina i seguretat a l’escola i la dedicació de l’escola a l’ensenyament de la lectura.
Nivell socioeconòmic de les famílies
A l’informe de l’Associació Internacional per a l’Avaluació del Rendiment Educatiu s’aprecia una bretxa de 62 punts entre els estudiants amb un nivell socioeconòmic alt i baix.
Hàbits de lectura dels progenitors
Preocupa que només un terç dels pares i mares que han participat a l’estudi assegurin que els agrada llegir, tenint en compte que està demostrat que aquest hàbit es trasllada de pares a fills.
Disciplina a l’aula
La disciplina a l’aula és bàsica per millorar la comprensió lectora.
Les escoles amb problemes de disciplina poden experimentar problemes relatius a l’assetjament, enrenou a l’aula i absentisme escolar. La sensació de seguretat que es genera en tenir un entorn escolar estable amb pocs problemes de comportament i poques o cap preocupació sobre la seguretat dels estudiants o els docents és favorable per a l’aprenentatge de l’estudiant. La investigació demostra que els col·legis on les normes estan clares i s’apliquen de forma justa solen tenir un ambient de més disciplina i seguretat. En anteriors edicions de PIRLS, els estudiants d’escoles gairebé sense problemes de disciplina van mostrar una competència lectora superior a la dels estudiants d’escoles amb problemes disciplinaris.
Resultats del darrer informe
La tendència a Espanya continua a la baixa. El suspens en comprensió lectora situa l’Estat Espanyol en la posició número 21 del món al costat de Nova Zelanda, en una taula que lidera Singapur, seguida d’Irlanda, Hong Kong i Rússia. I entre els que més punts han perdut, l’Azerbaidjan i el Kazakhstan.