La intel·ligència artificial en l’educació

Recull d’orientacions i recomanacions per incorporar la intel·ligència artificial (IA) a l’educació catalana. Es tracta d’un document de 20 pàgines dirigit als docents i als centres, però que també pot tenir aplicacions en l’àmbit del sistema educatiu.

El recull, amb múltiples referències a la recerca educativa internacional, presenta tres punts clau que el professorat ha de tenir en compte en relació amb l’ús de la IA: incorporar-la de forma crítica, tenint-ne en compte les oportunitats, però també els riscos i els reptes; educar en els bons usos de la IA, i aprofitar-ne les oportunitats.

En aquest sentit, el document especifica quatre grans àmbits d’aplicació de la IA en el sistema educatiu:

  1. Suport per a l’aprenentatge de l’alumnat: com cercadors, revisors lingüístics, traductors, simuladors o realitat augmentada.
  2. Suport als docents: per facilitar la generació d’activitats, l’avaluació o la personalització dels aprenentatges.
  3. Suport als centres educatius: per millorar la recollida de dades, detectar perfils de risc, etc.
  4. Suport al sistema educatiu: per detectar necessitats d’intervenció, prevenir l’absentisme i l’abandonament escolars o, per exemple, facilitar processos administratius.

 

El text ofereix diverses propostes per programar en l’àmbit de centre i sistema, a més d’eines i exemples concrets d’incorporació de la IA a l’aula per potenciar l’aprenentatge personalitzat i adaptatiu.

Document en PDF

 


Nou web

El Departament també ha llançat un web específic sobre la IA en educació, que ofereix un espai de recursos i reflexió sobre l’ús d’aquesta tecnologia. El web s’anirà actualitzant amb recursos, propostes, experiències i situacions d’aprenentatge, que podran ser útils per abordar la IA als centres educatius, i s’anima els docents a compartir-hi les seves experiències.